-

Google EMEA product kick-off (1/2): search en shopping

Tijdens de Google EMEA product-kick-off worden nieuwe ontwikkelingen onthuld. De belangrijkste punten met betrekking tot ‘search’ en ‘shopping’ van semester 2 hebben we hier op een rijtje gezet.

Tijdens Google’s EMEA – Europe, Middle-East and Africa – product kick-off (een digitaal event) van Google worden er nieuwe ontwikkelingen onthuld. Google houdt dit evenement tweemaal per jaar. De belangrijkste punten met betrekking tot search, shopping en analytics, tracking en reporting van semester 2 zetten we op een rijtje. Dit is deel 1, waarin we  we de search– en shopping-ontwikkelingen. In deel 2 kun je de ontwikkelingen in analytics, tracking en reporting vinden.

Overzicht semester 2
  • Prestatieplanner search en shopping
  • Prestatieplanner voor Target-impressie sales
  • Broad Match-verbeteringen
  • Conversiewaarderegels voor conversie
  • Afbeeldingextensie en dynamische afbeelding extensie
  • ETA (Expanded Text Ads) Sunset
  • Store Sales-integratie met lokale campagnes
  • 1-klik doel-ROAS-experimenten voor shopping
  • Shoppable display-advertenties in Slimme Shopping-campagnes
  • Regional Availability and Pricing (RAAP)
  • Prestatieplanner voor lokale campagnes
  • Shopping-aanbevelingen updates

1. Prestatieplanner ‘search’ en ‘shopping’

Creëer budgetplannen en voorspel hoe optimalisaties belangrijke statistieken kunnen veranderen die je marketingdoelen – leads genereren, online- en offline sales – ondersteunen. Je kunt budgetten en doelen plannen bij search– en shopping-campagnes, wat tijd scheelt. Alle campagnes moeten één merchant center gebruiken.

Het is nu mogelijk om campagnes toe te voegen die eerder niet geschikt waren, door eerdere prestaties te gebruiken of handmatige prognoses toe te voegen. Met de nieuwe kolom “Voorgestelde wijzigingen” krijg je in een oogopslag inzicht in aanbevelingen van de prestatieplanner. Voeg secundaire statistieken toe om zo meer gegevens te verkrijgen over de impact op de prestaties. Kies een specifieke periode die je kunt gebruiken voor het historische conversiepercentage.

2. Prestatieplanner voor bieden op basis van doelvertoningspercentages

Ook hier: creëer budgetplannen en voorspel hoe optimalisaties belangrijke statistieken kunnen veranderen die je marketingdoelen – leads genereren, online- en offline sales – ondersteunen. Plan specifiek voor campagnes die ‘bieden op basis van doelvertoningspercentages’ gebruiken als biedstrategie. Deze lancering omvat het tonen van nieuwe vertoningspercentagestatistieken – vertoningspercentage, absolute toppositie vertoningspercentage – voor bieden op basis van doelvertoningspercentages. Op dit moment is deze functie alleen beschikbaar voor search-campagnes.

3. Broad Match-verbeteringen

Broad Match, samen met slim bieden, zorgen gemiddeld voor hogere conversies en hogere conversiewaardes. Een aantal verbeteringen die ervoor zorgen dat voorspelbaarheid, precisie en themamogelijkheden voor Broad Match verbeteren:

  • Verbeterd begrip van taal en intentie
  • Betere voorspelbaarheid in hoe zoekwoorden matchen
  • Verbeteringen in aanbevelingen voor Broad Match-aanbevelingen

4. Conversiewaarderegels voor conversie bieden

Pas gemakkelijk de waardes aan en optimaliseer wat belangrijk is met gebruik van conversiewaarderegels.

  • Creëer regels om conversiewaardes te onderscheiden op basis van kenmerken zoals locatie, apparaat en doelgroep. Gebruik de aangepaste waardes om slim bieden te gebruiken
  • Profiteer van realtime optimaliseren en van vereenvoudigde management om je bedrijfsdoelen te optimaliseren

Conversiewaarden maximaliseren is nu beschikbaar samen met Target ROAS en Slimme Shopping-campagnes.

5. Beeldextensies en dynamische afbeeldingextensies

Uit de eerste resultaten blijkt dat adverteerders een stijging van tot 10% zien in de CTR wanneer beeldextensies of dynamische afbeeldingextensies bovenaan de pagina worden getoond met mobiele zoekadvertenties.

Afbeeldingextensies (volledig gelanceerd): gebruik je eigen afbeeldingen en implementeer deze op het niveau dat nuttig is voor jou. Beeldextensies vullen zoekadvertenties aan met relevante afbeeldingen van je producten/services.

6. ETA (Expanded Text Ads) Sunset

Adverteerders die van uitgebreide tekstadvertenties overschakelen naar responsive zoekadvertenties – met dezelfde items – zien gemiddeld 7% meer conversies tegen vergelijkbare kosten per conversie. Vanaf 30 juni 2022 zullen responsive zoekadvertenties de enige soort zoekadvertenties zijn je in standaard zoekcampagnes kunt maken of aanpassen. Om jezelf voor te bereiden op deze verandering is het aan te raden om op z’n minst één responsive zoekadvertentie te gebruiken in iedere advertentiegroep in je zoekcampagnes.

7. Store Sales-integratie met lokale campagnes

Koppel je winkelverkoopdata aan lokale campagnes. Begrijp de volledige waarde van je offline sales buiten winkelbezoek-, oproep- en routebeschrijvingsrapporten. Meet offline sales, gemaakt door je lokale campagnes via de nieuwe functionaliteit Stores Sales Reporting en pas je biedstrategieën hier op aan. Google gebruikt winkelbezoeken, enquêtes en transactiegegevens om totale winkelverkopen te rapporteren aan Google Ads.

8. Doel-ROAS-experimenten met één klik voor ‘shopping’

Adverteerders zien gemiddeld meer dan 30% verhoging in conversiewaarde wanneer er gebruikt wordt gemaakt van Target ROAS voor shopping-campagnes. De 1-klik doel-ROAS-experimenten voor Shopping geven je een krachtige A/B-testing-tool die e

rvoor zorgen dat je je doel-ROAS kunt testen tegenover je huidige oplossing en de impact ervan kunt meten. Als je blij bent met de resultaten van het experiment, kun je deze instellingen met één klik op de knop aan je oorspronkelijke campagne toevoegen.

9. Shoppable Display-advertenties in Slimme Shopping-campagnes

Shoppable display-advertenties zijn een nieuwe format op SSC (Slimme Shopping-campagnes) display-inventaris die ervoor zorgen dat de gebruikers-engagement en de display-waarde verhoogd worden.

  • Verbeter de SSC-display-verwachtingsmogelijkheden met mooie beelden en boeiende formats
  • Kan extra conversiewaarde opleveren op dezelfde of betere ROI
  • Zorgt ervoor dat SSC meer hoge kwaliteit assets kan gebruiken, om zo betere formats te creëren

Shoppable display-advertenties zijn nu in een gesloten bèta, maar zijn binnenkort beschikbaar voor alle SSC-adverteerders.

10. ‘Regional Availability and Pricing’ (RAAP) niet beschikbaar in Nederland

RAAP is ontworpen om je te helpen je online bereik te vergroten samen met de regionale prijsstrategieën. Het vermindert afkeuringen van je feed om zo de impact van je campagnes te optimaliseren. Het zorgt ervoor dat je alleen betaalt voor klikken uit regio’s waaraan je producten/diensten verkoopt.

Met RAAP kun je productbeschikbaarheid en met variabele prijzen bieden op basis van de locatie van je klanten in shopping-advertenties op Google Search en gratis vermeldingen op het tabblad “Shopping”. Je kunt RAAP al instellen in de merchant center interface of de Content API.

11. Prestatieplanner voor lokale campagnes

Prestatie Planner zorgt ervoor dat je budgetverhogingen in kunt plannen en helpt je de potentiële performance impact te begrijpen voor toekomstige lokale campagnes.

De tool is ontworpen om bestaande campagnebudgetverhogingen te modelleren en de bijbehorende geschatte prestatieresultaten (store visits) te laten zien. Campagnebudgetten zijn gebaseerd op basis van gemiddelde dagelijkse uitgaven. Bijvoorbeeld: 90-daagse campagne met een €90.000 budget = €1.000 per dag. Deze tool gaat ervan uit dat de toekomstige campagnes identiek zullen zijn met de bestaande campagnes op basis van locatie en winkels.

12. ‘Shopping aanbevelingen’-updates

Gebruik de aanbevelingenpagina om realtime, gepersonaliseerde aanbevelingen te krijgen die je shopping-campagnes/-account verbeteren, en zo zorgen voor groeiende online sales. Recente aanbevelingen:

  • Aanbiedingen migreren van reguliere naar slimme shopping campagnes
  • Optimaliseren van nieuwe klanten
  • Pick-up later-advertentie-format
  • Target alle shopping-aanbiedingen
  • Oplossen van shopping merchant center accountschorsing
  • Maak ROAS Target en verhoog het budget om meer waarde te creëren

Over de auteur: Pieter van der Heijden is Digital marketing consultant bij Mondo Marketing.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond