-

Google for Jobs: heilige graal of grote bedreiging

In het buitenland heeft Google for Jobs zich al laten horen en sinds januari 2020 is Google for Jobs ook in Nederland de recruitmentmarkt flink door elkaar aan het schudden. Wat betekent dit voor de baanzoekende Nederlander en voor diverse jobboards?

Google for Jobs?

Voor de onwetenden; Google for Jobs is hét vacatureplatform van Google. Dit platform komt naar voren in de zoekresultaten op de zoekresultatenpagina (SERP) van Google in de vorm van een snippet / widget met daarin een selectie van vacatures. Vanuit deze widget kan je doorgaan naar het Google for Jobs platform met daarin een uitgebreider vacature overzicht. De vacatures zijn afkomstig van meewerkende vacaturesites (hierover later meer). Heb je de vacature gezien en wil je uiteindelijk solliciteren? Dan word je doorverwezen naar de oorspronkelijke website van de vacaturesite. Google for Jobs wordt nog lang niet altijd vertoont in Nederland wanneer men zoekt naar een vacature. Dit zal in de toekomst echter steeds vaker worden. 

Voor- en nadelen Google for Jobs

Maar wat zijn de voordelen nou precies van Google for Jobs? Er zijn meerdere redenen waarom Google for Jobs uitkomst biedt voor je vacaturesite / job board. De belangrijkste reden is zichtbaarheid. 

Bijna alle zoekopdrachten (dus ook naar vacatures) beginnen via Google en de resultaten van Google for Jobs staan bovenaan de SERP. Volgens Careerbuilder start 73% van de werkzoekenden hun zoektocht via Google. Door goed zichtbaar te zijn in Google for Jobs, sta je automatisch boven de zoekresultaten van grootmachten zoals Indeed. Dus door Google for Jobs op de juiste manier in te zetten voor je vacaturewebsite of jobboard, is er veel winst te behalen op het gebied van zichtbaarheid.

Enkele jobboards zijn toch niet zo blij met deze aanwezigheid van Google for Jobs. Dit blijkt uit een klacht tegen Google die ze hebben ingediend bij de Europese Commissie. Wanneer hier uitsluitsel over wordt gegeven is onduidelijk. Indeed & co verliezen door de aanwezigheid van Google for Jobs aanzienlijk veel van hun macht en zichtbaarheid. De hoge positie die ze in de afgelopen jaren door SEO hebben opgebouwd wordt door Google met de introductie van Google for Jobs overruled. In het Verenigd Koninkrijk is Google zelfs al het op één na grootste banen platform en het lijkt een kwestie van tijd voordat ze de grootste zijn. 

Google zal net als bij Shopping al zijn tools, mogelijkheden en macht gebruiken om Google for Jobs van de grond te krijgen. Of dit eerlijk is valt nog te bezien maar het zal wel genoeg zijn om de macht in de vacaturemarkt te grijpen. Voor kleine individuele partijen is Google for Jobs juist een uitgelezen kans om zichzelf in de kijker te spelen. Kleine partijen met niche vacatures zullen altijd wel zichtbaar blijven door het unieke aanbod dat zij bieden, in zowel Google for Jobs als de organische zoekresultaten. Voor intermediairs is het een ander verhaal. Zij kunnen gratis hun aanbod op Google jor Jobs zetten. Doen ze dit bij Indeed dan moeten ze hiervoor betalen (voor individuele werkgevers is dit gratis).

De vereisten voor Google for Jobs

Wil jij als aanbieder van een vacature ook gebruik maken van Google for Jobs dan is het zaak om enkele aanpassingen te doen aan je website. Zorg ervoor dat je structured data allemaal op orde is en dat Google je website dagelijks kan indexeren, het hebben van een goede sitemap helpt hierbij. Of je structured data goed staat, kan je testen met de volgende tool.

Naast de technische voorwaarden is het ook belangrijk om aan de inhoudelijke voorwaarden te voldoen. Zo moet je vacature aan de volgende randvoorwaarden voldoen:

  • Plaatsingsdatum: de dag vanaf wanneer de vacature actief is
  • Omschrijving: de volledige vacaturetekst
  • Organisatie: contactinformatie over de aanbieder van de vacature
  • Locatie: de plaats waar de vacature zich bevindt (zo specifiek mogelijk)
  • Titel: de titel van de vacature

Daarnaast is het ook goed om je vacature van extra informatie te voorzien. Google waardeert namelijk zoveel mogelijk transparantie en vindt het daarnaast ook belangrijk dat je vacature zich onderscheidt. Deze extra’s kunnen zorgen voor een hogere positie in de zoekresultaten of betere zichtbaarheid: 

  • Salarisrange: wat de kandidaat gaat verdienen
  • Dienstverband: het contracttype, bijvoorbeeld fulltime
  • Vacature ID: uniek nummer voor iedere vacature
  • Einddatum: datum tot wanneer de vacature actief is

Naast het vermelden van alle bovenstaande punten is het natuurlijk belangrijk dat je sterke, originele vacatureteksten hebt die volledig zijn gericht op je doelgroep. Zorg ervoor dat je teksten alle mogelijke vragen beantwoorden en dat de teksten geen vragen oproepen en geen onnodige open eindjes hebben. Benoem daarnaast duidelijk de USP’s van je bedrijf of van de functie. Hiermee onderscheid je je van je concurrenten die wellicht een soortgelijke vacature hebben open staan. Daarnaast kijkt Google uiteraard ook naar de structuur en opbouw van de vacatureteksten (SEO).

Een andere optie om zichtbaar te zijn in Google for Jobs is door je advertenties te plaatsen op een aangesloten Jobboard (zoals LinkedIn of Jobbird). Google for Jobs neemt deze feed automatisch mee in hun database.

Gevolgen voor baanzoekenden en vacaturewebsites

Voor de baanzoekende Nederlander heeft Google for Jobs veel voordelen zoals een groter aanbod en een algoritme dat zich aanpast op de gebruiker en de baanzoekende de optimale ervaring biedt. Wanneer de consument een goede ervaring heeft met Google for Jobs, zal hij of zij sneller geneigd zijn om terug te keren naar het Google for Jobs platform. Het idee is namelijk dat de baanzoekende via Google for Jobs op een makkelijke manier alle aangeboden vacatures in één overzicht bij elkaar heeft en daardoor sneller en efficiënter kan solliciteren.

Kleinere partijen zijn natuurlijk al afhankelijk van een Indeed. Voor hun zal overstappen op Google for Jobs een abc’tje zijn. Aan de andere kant, voor kleinere partijen die zich weinig aantrekken van Google for Jobs, zal het lastiger worden om zichtbaar te blijven. Grotere partijen als Indeed zullen zich uiteindelijk ook aan moeten sluiten bij Google for Jobs om hun succes te kunnen behouden en niet te worden “weggedrukt” door Google. Al zal het overstappen voor de Indeed gepaard gaan met zeer veel hangen en wurgen en zullen ze moeten kijken naar manieren om hun verdienmodel in stand te kunnen houden in de toekomst.

Verwachtingen 

De verwachtingen zijn dat Google for Jobs het nieuwe centrale platform voor vacatures wordt net zoals Google Shopping dat nu is (er gaat bijvoorbeeld steeds minder traffic naar websites als www.kieskeurig.nl bijvoorbleed). Google for Jobs is een plek waar alle vacatures zullen samenkomen.

Verder zal Google for Jobs waarschijnlijk een alleenheerser worden en alleen nog maar verder groeien in macht en aanbod. Dit hebben we voorheen ook bij Shopping gezien (en afbeeldingen en videos/ YouTube, etc). Als we hiernaar terugkijken kan het niet anders dan dat Google for Jobs een groot succes zal worden in Nederland, ook kijkende naar landen waar Google for Jobs al een tijd actief is. Google is in it to win it! 

Over de auteur: Gerry van Dijk is search marketeer bij Pink Marketing.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond