-

Google lanceert Ads Transparency Spotlight extensie

Google heeft onlangs een nieuwe Chrome extensie uitgebracht die gebruikers meer inzicht kan geven in hoe ze door adverteerders worden getarget. De extensie, genaamd ‘Ads Transparency Spotlight‘ (ATS) toont het aantal advertenties dat op een pagina wordt geladen, de aanwezige adverteerders en ad-techbedrijven en de persoonlijke gegevens die worden gebruikt om advertenties te targeten. Hoe werkt deze extensie? En belangrijker: wat is de impact voor adverteerders?

Met deze nieuwe extensie wil Google meer openheid geven over waarom en welke advertenties een gebruiker te zien krijgt. Het lanceren van de extensie is onderdeel van een breder initiatief van Google, waarmee ze transparanter willen zijn over de vertoning van advertenties. Zo hopen ze het vertrouwen van gebruikers terug te winnen. Eerdere voorbeelden van dit initiatief zijn dat het bedrijf vorig jaar al is begonnen met het langzaamaan verwijderen van cookies van derden en ze een ingebouwde ad-blocker geïntroduceerd hebben in Chrome.

  

Nadat de ATS-extensie is geïnstalleerd kan een gebruiker op een webpagina verschillende soorten informatie over de advertenties inzien:

  • Gedetailleerde informatie over de advertenties op de webpagina, waaronder het aantal advertenties op de pagina
  • Een lijst met advertentieproviders die verantwoordelijk zijn voor het weergeven van de advertenties op de pagina. 
  • De redenen waarom advertenties op een pagina worden weergegeven.. Voorbeelden zijn demografie, remarketing, locatie, interesses en context.

Daarnaast worden in de extensie ook bedrijven zichtbaar die bijvoorbeeld trackingscripts, social media knoppen of webanalyse op de pagina laden. Google zal hierbij ook linken naar het privacybeleid van elk bedrijf. Hierin is terug te vinden welke gegevens de bedrijven over gebruikers verzamelen en hoe ze de gegevens opslaan.

De extensie is nog in Alpha, wat betekent dat de extensie nog niet compleet is maar wel functionerend. De ATS-extensie is gebouwd rond een nieuwe API genaamd “Ad Disclosure Schema“. Google probeert hiermee een uniform systeem te creëren waarmee adverteerders kunnen laten zien hoe hun advertenties werken. Momenteel geeft de extensie alleen informatie weer over de advertenties die zijn gekocht via Google Ads die het Ad Disclosure Schema hebben geïmplementeerd. 

Wat is de impact van deze tool voor adverteerders?

Het korte antwoord: op dit moment is er nog geen sprake van impact voor adverteerders. Het kunnen zien van tracking tags is namelijk niets nieuws. Neem als voorbeeld de extensie Ghostery die dit al jaren goed doet. Bovendien biedt Ghostery ook de mogelijkheid om ongewenste inhoud te blokkeren. Zonder deze laatste toevoeging is het onduidelijk wat de meerwaarde is van de tool ten opzichte een adblocker of het gebruik van een Virtueel Particulier Netwerk (VPN)”. Bovendien heeft Google deze nieuwe Ads Transparency Spotlight gebouwd in de hoop dat andere adverteerders ook het Ad Disclosure Schema zullen implementeren. Of adverteerders dit ook echt gaan doen is maar de vraag.

Een mogelijk toekomstscenario is dat de extensie een eerste stap kan zijn bij  het ontwikkelen van een native Chrome-adblocker. Een dergelijke stap zou grote gevolgen kunnen hebben voor de programmatic inkomsten van publishers. 

Om dit scenario te laten slagen is het uiteraard noodzakelijk dat meerdere publishers en advertentieplatformen het schema implementeren. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid niet organisch gebeuren, maar alleen door middel van een drastisch scenario waarin Google dit van publishers / advertentieplatformen eist. In een ultiem geval zou Chrome automatisch advertenties kunnen blokkeren waaraan geen schema is gekoppeld. 

Dit lijkt echter een onwaarschijnlijk scenario, gezien de eigen belangen van Google. Feit is wel dat internetgebruikers zich steeds meer bewust zijn van hun data en hoe bedrijven het gebruiken om gericht te adverteren. Google neemt met de extensie een volgende stap in transparantie op de advertentiemarkt.  

Over de auteur: Mirte van Maanen is online marketeer bij Pink Marketing.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond