-

Google lanceert nieuwe advertentievorm voor CSS partners

Om aan de feedback van Europese vergelijkingssites te voldoen breidt Google de adverteermogelijkheden uit met een nieuwe advertentievorm: de Comparison Listing Ad (CLA). Met deze uitbreiding krijgen vergelijkingssites meer mogelijkheden om campagne te voeren die verkeer naar hun eigen site genereren.

Op korte termijn zullen we een extra tabje zien bij de productadvertenties in Google. Wanneer de gebruiker op dat tabje klikt krijgt hij enkele showcase advertenties te zien van CSS partners. De advertentie bevat plaatjes van enkele matchende producten en een link naar de pagina van de vergelijkingssite waar producten bekeken en vergeleken kunnen worden.

Aan de linkerkant de productadvertenties zoals we die kennen. Daar komen binnenkort showcase advertenties (rechts) bij onder een tabje voor vergelijkingswebsites.

Waarom deze nieuwe advertentievorm?

Om gehoor te geven aan de uitspraak van de EU waarin werd gesteld dat Google haar eigen vergelijkingsdienst voortrekt in de zoekresultaten, werd het CSS (Comparison Shopping Service) partnerprogramma ontwikkeld. Hiermee gaf Google de mogelijkheid aan vergelijkingssites om shopping ads te tonen op dezelfde manier als Google Shopping CSS dat doet. De CSS partners krijgen 20% korting op de CPC en concurreren in feite tegen Google CSS. Het resultaat was een groot aantal nieuwe vergelijkingssites, opgericht om de kortingen door te geven aan shopping adverteerders. Om de wildgroei van nieuwe CSS partners te dempen verscherpte Google recent de vereisten voor CSS partners, waardoor het aantal partners de afgelopen weken fors daalde.

Eind vorig jaar kwam er nieuwe kritiek vanuit verschillende Europese vergelijkingssites. De insteek van het CSS programma was niet conform de opgedragen oplossing en veroorzaakte voornamelijk de opkomst van fake vergelijkingssites om de korting door te geven aan webshops.

Met de nieuwe advertentievorm, Comparison Listing Ads (CLA) biedt Google aan vergelijkingssites de mogelijkheid om niet namens een webshop, maar voor de eigen site te adverteren. Hiermee kunnen vergelijkingssites via shopping ads voor het eerst adverteren voor de eigen website.

Deel dit bericht

1 Reactie

Nils Rooijmans - Water Cooler Topics

Interessante ontwikkeling, en lijkt weer een slimme zet van Google; extra inkomsten uit kliks naar prijsvergelijkers.

Ik ben benieuwd hoe lang de “gratis klik” op CSS link onderaan de normale productadvertenties nog blijft bestaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond