Google maakt Data Studio volledig gratis. En nu?

Google kondigde gisteren aan dat het stopt met de betaalde versie van haar datavisualisatie- en rapportageprogramma Data Studio. Het bedrijf kondigt namelijk aan de tool volledig gratis aan te gaan bieden. Voor deze aankondiging konden er slechts vijf gratis rapporten aangemaakt worden, maar vanaf nu is de tool gratis en zonder limieten te gebruiken.

Met het al eerder gratis openstellen van een Analytics- en Tag Manager tool, zorgde Google ervoor dat niet alleen marketeers van grote organisaties toegang hadden tot dit soort tools, maar ook marketeers van kleinere organisaties. Met het volledig gratis openstellen van Data Studio lijkt Google ook zo’n stap te zetten in de wereld van de “alles onder één paraplu” visuele dashboarding tools. In deze wereld zijn onder andere Tableau, bGenius en Klipfolio bekende namen.

Eén van de meest gewenste dashboards van een onlinemarketeer is om visueel alle kosten/baten van alle grote online kanalen als Google, Facebook, Bing en Criteo in beeld te hebben. Kun je dit met lage kosten ook met Data Studio voor elkaar krijgen?

Bestaansrecht van Data Studio

Als online marketeer wil je mooie dashboards, maar je wilt ook niet wekelijks bezig zijn met het knippen en plakken van data in Excel. Data Studio kan hierbij helpen omdat het de volgende pluspunten bevat;

  • Makkelijke plug & play connecties met alle Google databronnen;
  • Data kan helder georganiseerd en visueel weergegeven worden;
  • Vergelijken van data met een voorgaande periode is mogelijk;
  • Data Studio kan vanuit gekoppelde bronnen data automatisch ophalen;
  • De dashboards kunnen makkelijk gedeeld worden met anderen.

Standaard ondersteunt Data Studio de volgende connecties;

  • AdWords
  • Google Analytics
  • Google Sheets
  • Attribution 360
  • BigQuery
  • SQL databases
  • DoubleClick
  • YouTube

Met al deze connecties ligt gelijk de uitdaging bij de meest gewenste dashboard vraag van een onlinemarketeer. Hoe bouw ik een dashboard die van alle kanalen die ik inzet (dus ook de niet Google kanalen) de opbrengst én kosten laat zien?  Data Studio ondersteunt dus niet standaard een integratie met databronnen als Facebook, Bing of Criteo.

Dan toch maar Klipfolio in plaats van Data Studio gebruiken?

Klipfolio is dus één van de gevestigde namen op het gebied van onlinemarketing-dashboards. In Klipfolio kan je 100 verschillende externe bronnen importeren voor je dashboard. Standaard vallen Facebook, Linkedin en Bing connecties hieronder, maar mist het wel weer een standaard DoubleClick integratie. Daarnaast kost een Klipfolio account 24 dollar per maand (5 gebuikers) tot 199 dollar per maand (geen gebruikerslimiet). Ook zou je ervoor kunnen kiezen om te zorgen dat alle kostdata naar je Analyticsaccount wordt geschoten via het measurement protocol, maar dit is veelal een duur IT-project.

Best practice: Data Studio & Supermetrics

Bij Data Studio kan dit worden opgelost door de data in te laden in tools als Google Spreadsheets middels een tool als Supermetrics. Supermetrics kan diverse third-party data automatisch binnenhalen op een door jou opgegeven moment. Wanneer je deze data van de verschillende kanalen laat samenkomen op een Google Spreadsheet en deze koppelt aan Data Studio kan je dus zowel de kosten- als de omzetdata van de verschillende kanalen in één visueel overzicht hebben. Hoppa! Eén visueel centraal overzicht van de kanaal kosten en de opbrengsten dat zichzelf automatisch update. Dus geen gedoe meer met het kopiëren en plakken van data in een tool als Excel.

Een Supermetrics account is beschikbaar vanaf €43,75 per maand. De tool is ook prima los te gebruiken voor Excel rapportages, al is de tool los niet goed in echte visuele dashboard elementen. Een andere limitatie is dat Criteo (nog) niet wordt ongesteund door Supermetrics (evenals Klipfolio) en moet via een script ingeladen worden.

Conclusie

De uitdaging van datavisualisatie- en dashboarding tools is dat er out-of-the-box vaak wel één connectie mist die je nodig hebt om je ideale (volledig geautomatiseerde) dashboard te maken. Dit geldt zowel voor Data Studio als Klipfolio. Klipfolio heeft nu nog een streepje voor als het gaat om standaard third-party connecties. Echter, het verleden leert dat tools van Google snel geadopteerd worden door alle partijen, en dat standaard integraties dan relatief snel volgen, kijk naar de Google Tag Manager. Mocht Data Studio dezelfde trend gaan volgen als Analytics en de Google Tag Manager, dan kan dat betekenen dat Data Studio, net als Analytics en de Google Tag Manager, in de toekomst ook een betaalde variant krijgt. Dan is de cirkel rond en is Data Studio weer een betaalde tool.

*) Dit artikel is geschreven in samenwerking met Eva Boven.

4 Reacties

Hi Mark,

Ik lees onder de blog van Google dat het openstellen alleen geldt voor een kleine selectie landen. Valt Nederland daar ook onder?

Toch, als je een bijna twee keer zo duur abbo op SuperMetrics moet nemen om meer data via een twee-traps-omweg geautomatiseerd in GDS te krijgen, kun je naar mijn mening beter voor Klipfolio kiezen. Die hebben steeds meer kant-en-klare klips en dashboards die je zonder (al te veel) technische kennis kunt aanpassen naar je eigen behoeften. En met direct koppelingen naar de databronnen.

@Brian Nederland gaat daar inderdaad onder vallen. Als je aan het goedkoopste Klipfolio account voldoende hebt, is dat inderdaad wellicht de beste keuze. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk welke connecties belangrijk voor jou zijn. Is DoubleClick zeer belangrijk, dan is Data Studio als Google product sneller interessant. Zo niet, dan kan Klipfolio weer interessant zijn.

Aanvullend: Sinds vandaag kan je met Data Studio ook search console data integreren.

Aanvullend: in Data Studio kan je nu ook rechtstreeks data importeren uit SuperMetrics.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug