-

Google Posts komt met call to action voor telefonisch contact en review

Google geeft bedrijven extra opties om zogeheten call-to-actions op te nemen tussen de zoekresultaten. Gebruikers van Posts – de functie om er statusupdates en content te publiceren – kunnen zoekende consumenten activeren te bellen en naderhand een review achter te laten over het bedrijf of de geleverde service.

Sinds Google Posts een klein jaar geleden is geïntroduceerd, breidt de zoekgigant de service gestaag uit. Nieuw is de toevoeging waarmee bedrijven een ‘bel nu-knop’ kunnen publiceren als call-to-action. Die verschijnt vervolgens aan de onderzijde van hun laatste publicaties – de korte berichten die als onderdeel van het Kennisvenster tussen de zoekresultaten verschijnen. Interessant detail aan de functie is dat consumenten na het gepleegde telefoontje direct het verzoek krijgen een review achter te laten.

Bredere doelgroep aanspreken

De stap volgt kort op de openstelling van Google Posts voor een bredere doelgroep. Bedrijven kunnen vanuit ‘Google Mijn Bedrijf’ korte statusupdates, aankondigingen of warmmakertjes voor eigen blogs publiceren. Om ook anderen ermee aan te spreken, bijvoorbeeld muzikanten, zijn er behalve tekst ook afbeeldingen, video’s en GIFjes te plaatsen. Zo gezien een sociaal medium in minimale vorm.

Behalve de aangekondigde knop om de afzender van het bericht te bellen, zijn enkele andere standaard call-to-actions toe te voegen. Die om iets te boeken, bestellen en online te kopen zijn er voor de directe aankoop. Iemand een offerte laten aanvragen, meer informatie bieden of zich in laten schrijven voor de nieuwsbrief behoort eveneens tot de opties.

‘Doorklikratio nog laag’

Erg bekend is deze relatief nieuwe toevoeging aan de zoekresultatenpagina nog niet. Kenners hadden verwacht dat met name lokale bedrijven er hun voordeel mee zouden doen. Omdat de Posts ook op Google Maps verschijnen ziet iemand die een winkelier of lokale vestiging van een keten zoekt naast de vermelding ook de laatste berichten en actieknop. De gedachte is dat deze bedrijven met gepubliceerde evenementen of updates extra kunnen opvallen.

In een recent interview gaf Jan-Willem de Ruijter van ZEO al aan dat de berichten wel vaak worden gezien, maar de doorklikratio tot nu toe erg laag is. Desondanks noemde hij Google Posts een experiment waard. Omdat de publicaties verschijnen bij specifieke zoekopdrachten naar merken en bedrijfsnamen, worden er met name doelgerichte kopers mee bereikt. De ervaring leert hem wel dat het relatief een arbeidsintensieve proef is. Berichten blijven niet langer dan zeven dagen online dus is het raadzaam Posts als onderdeel van de content marketing op te nemen. Doordat de resultaten vooralsnog wat tegenvallen, is het risico dat de aandacht ervoor snel verslapt.

Met de aanmoediging om na een telefonisch contact een review achter te laten hoopt Google uiteraard nog meer beoordelingen te kunnen toevoegen aan het platform. Het bedrijf maakt er geen geheim van daarin veel waarde te zien voor het zoekende publiek. Gebruikers kunnen zo gemakkelijk het kaf van het koren scheiden. Vorig jaar bleek Google daarom de eigen recensiedienst te gaan vernieuwen. Dit platform is tevens onderdeel van het Merchant Center.

Afbeelding nieuwe toevoeging door Joy Hawkins

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond