-

Google rolt label ‘Mobielvriendelijk’ uit

Google geeft in de zoekresultaten aan of een website ‘mobile-friendly’ is. Daarom is het nu extra urgent om je website geschikt te maken voor smartphones.

Heb je ooit op een zoekresultaat in Google geklikt op je smartphone en kwam je terecht op een pagina waar de tekst te klein was, de linkjes miniscuul en je opzij moest scrollen om alle content te zien? Dit gebeurt meestal wanneer een website niet is geoptimaliseerd voor smartphones.

“Dit kan een frustrerende ervaring zijn voor onze mobiele zoekers”, aldus Google in een bericht aan alle webmasters. Google kondigt in dat bericht aan met ingang van 18 november 2014 een label “mobile-friendly” toe te voegen aan hun mobiele zoekresultaten.

ResizedImage600240-mobile-friendly

We zagen dit eerder dit jaar al aankomen. Maar nu is het dus echt zover.

De komende weken rolt Google deze functionaliteit wereldwijd uit. Een pagina krijgt het label ‘mobile-friendly’ als die aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Geen gebruik van software die niet gebruikelijk is op smartphones, zoals Flash.
  • De tekst is leesbaar zonder zoomen.
  • De content past in z’n geheel op het scherm, zodat de bezoeker niet horizontaal hoeft te scrollen.
  • Links staan ver genoeg uit elkaar dat de juiste met een vinger kan worden geklikt.

Als je zeker wilt zijn dat jouw pagina aan deze criteria voldoet, controleer die dan met Google’s Mobile-Friendly Test.

“We see these labels as a first step in helping mobile users to have a better mobile web experience. We are also experimenting with using the mobile-friendly criteria as a ranking signal.” – Google

Google geeft aan dat dit label een eerste stap is in het helpen bij de algehele verbetering van de gebruikerservaring op het web voor mobiele gebruikers. Een volgende stap is zeer waarschijnlijk dat de mobile-friendly criteria ook gaan meewegen in de ranking. Google geeft namelijk aan daarmee momenteel te experimenteren.

Nu vinden wij de test van Google nog behoorlijk vergevingsgezind. Hij houdt bijvoorbeeld geen rekening met de snelheid. Ook een heel belangrijk onderdeel van de gebruikerservaring om mobiele apparaten. Daarvoor heeft Google wel PageSpeed Insights.

Is jouw website nog niet geschikt voor smartphones, dan wordt het écht hoog tijd:

  • 50 procent van alle retailgerelateerde zoekopdrachten komen deze feestdagen van smartphones.
  • Meer dan 60 procent van alle e-mails wordt geopend op smartphones.
  • Circa 70 procent van het verkeer vanaf Facebook en Twitter komt vanaf mobiel.
  • En nu gaat Google mobile-friendly websites dus bevoordelen in de zoekresultaten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond