-

Google Shopping omzetten vóór 31 augustus

Hoewel Google vrij actief gecommuniceerd heeft dat de oude Google Shopping-/PLA-set-up straks niet meer werkt, willen we je er graag nog een keer aan herinneren. Zet deze week – vóór 31 augustus – nog je Google Shopping-campagnes om, voordat Google dit voor je doet.

Om te kunnen profiteren van de nieuwe mogelijkheden binnen Google Shopping zullen alle oude campagnes voor 31 augustus moeten worden omgezet naar nieuwe Google Shopping-campagnes.

Hoewel de set-up niet lang hoeft te duren, is het wel belangrijk dat je de tijd neemt om het goed te doen. Vooral voor grotere e-commerce-klanten kan deze verandering namelijk een flinke impact hebben door de hoeveelheid werk die dit met zich meebrengt. Als je zelf geen actie onderneemt, zet Google de oude campagnes om in nieuwe.

Dat is niet wenselijk, omdat je daarmee de controle over de campagnes grotendeels uit handen geeft. We raden zeer sterk aan om de set-up zelf handmatig te doen. Als je gebruikmaakt van de upgrade tool of ervoor kiest om Google de campagnes na 31 augustus automatisch te laten omzetten, is niet te voorspellen wat precies de impact zal zijn. Wees dit voor, je hebt nog tot het einde van de maand. Lees hiervoor bijvoorbeeld het artikel over het opzetten van Google Shopping-campagnes.

Als je Google deze wijziging laat doorvoeren, gebeurt dit in twee fases:

Fase 1
Vanaf 2 september zijn je oude PLA-campagnes niet meer te wijzigen, met uitzondering van budget en biedingen.

Fase 2
In de loop van september zullen je PLA-campagnes automatisch worden aangepast naar het nieuwe Google Shopping. De oude PLA-campagnes worden gepauzeerd.

Dat zou kunnen betekenen dat de campagne in de nieuwe versie minder zal presteren dan de oude. Juist omdat je de mogelijkheid aan je voorbij laat gaan om van alle instellingen gebruik te maken.

Google Shopping-upgrade tool
Hoewel Google aan het begin van deze maand een upgrade tool heeft gelanceerd waarmee je bijna automatisch over kunt schakelen naar het nieuwe systeem, raden we je aan om nog eens goed naar je feed te kijken om ervoor te zorgen dat deze aan de laatste specificaties voldoet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond