-

Google Shopping Organic: de strijd der titanen duurt voort

Wist je al dat Google momenteel bezig is om terug te vechten op e-commerce vlak? Het is een battle of the giants waar we momenteel middenin zitten en Google is bezig om ’s werelds grootste product ecosysteem te bouwen.

Het wordt één groot eiland waar je journey begint maar ook eindigt. Je hoeft Google nooit meer te verlaten in principe, want alles is daar van begin tot eind te krijgen. Althans, dat is de wens van Google.

Gratis productvermeldingen

De meest recente sprong van Google in deze reis is de introductie van gratis productvermeldingen in zoekresultaten op het tabblad Google Shopping. Vanaf de VS wordt Google Shopping onderdeel van het Google Surface-programma, waardoor gebruikers gratis productvermeldingen kunnen zien in Google Zoeken, Google Afbeeldingen en Google Lens. Met name binnen deze visuele zoekopdrachten wordt een grote toename verwacht de komende tijd. Zo maak je als organisatie 50% meer kans om aankoopbeslissingen te beïnvloeden voor gebruikers van visuele zoekopdrachten, worden afbeeldingen al voor 24% van de zoekopdrachten op Google opgenomen. Ook binnen de markt is het belang duidelijk: 84% van de retailers is van mening dat image commerce of visueel zoeken belangrijk is voor hun toekomstig succes en 59% van de consumenten vindt dat visueel zoeken belangrijker is dan tekstueel zoeken. Niet zo gek dat de vraag naar Visual Search dus toeneemt, zeker als je in je achterhoofd dat dat 90% van de door het menselijk brein ontvangen informatie visueel is. Extra mooi dat wij binnen Search hier dus steeds meer mogelijkheden voor krijgen om naar te handelen

Er waren al hints van deze belangrijke zet. Google opende Merchant Center een jaar geleden voor alle detailhandelaren, zodat ze hun producten organisch konden weergeven op verschillende plekken op Google, inclusief Google Afbeeldingen, en in het gedeelte Populaire producten.

Productzoekmachine

Waarom doet Google dit zul je je afvragen. Zij willen toch alsmaar meer geld verdienen? Nou, ze willen hiermee het E-commerce veld meer gaan betreden. Waar in de V.S. amazon.com natuurlijk verreweg de grootste productzoekmachine is, loopt Google inkomsten mis. Google is hierbij ingewisseld binnen dat deel van de customer journey waarbij mensen direct starten op Amazon. Het is een battle of the giants geworden waarbij Google duidelijk in de V.S. de boot heeft gemist. Het aanbod als productzoekmachine is namelijk groter op Amazon en de experience beter (want je kunt direct het product kopen bij Amazon).

Terrein winnen op e-commerce

En nu wil Google wil terrein winnen op E-commerce vlak. Hiervoor moeten ze weer meer publiek naar zich toetrekken als productzoekmachine en haar experience verbeteren. Om meer publiek te stelen van Amazon, zal in ieder geval het aanbod groter moeten worden gemaakt. Zie hier de gratis listings die ze nu aanbieden. Vervolgens zal ook de experience moeten worden verbeterd zoals het direct kunnen afronden van je aankoop binnen het platform. Zie hier stap 2, waar Google momenteel druk aan werkt. En Google heeft nog een grote troef in handen richting Amazon: data. De gratis producten die Google aan organisaties en gebruikers biedt, zorgt ervoor dat zij enorm veel data verzamelen. Het openstellen van organic shopping zal ervoor zorgen dat zij nog meer data verzamelen door meer gebruikers. En hiermee kunnen ze nog relevanter worden.

Wat heeft dit voor invloed op de paid shopping ads?

De betaalde advertenties zullen uiteraard gewoon blijven, want er moet ook geld in het laatje van Google blijven komen. Betaalde advertenties blijven in de shopping carrousel op de standaard SERP van Google. Advertenties komen ook in aanmerking om boven- en onderaan de pagina met Shopping-resultaten te worden weergegeven. Met zoveel updates voor Shopping in het afgelopen jaar, voorspellen we verdere wijzigingen en tests van Google. Ze kunnen bijvoorbeeld advertenties combineren met gratis productvermeldingen, vergelijkbaar met de huidige aanpak van Amazon.

Hoe kom ik aanmerking voor de organische product listings?

Om in aanmerking te komen en zichtbaar te zijn binnen deze organische listings is er niet veel nodig, zeker niet als je al aanwezig was binnen advertising. Je benodigdheden zijn:

  • Een Google Merchant Center-account.
  • Implementeer structured data voor je producten met product name, product images en product reviews
  • Combineer je product feed met structured data (zo krijgt het Merchant Center de meest complete set aan data per product)
  • Een geüploade productfeed naar het account
  • Vink ‘Surfaces on Google’  aan om in aanmerking te komen

Google Support heeft hier verdere gedetailleerde gidsen voor opgesteld om je verder te helpen.

Vervolgens begint het monitoren en optimaliseren. Denk hierbij aan het optimaliseren van je product titles om een betere match te vinden met de zoekopdrachten. De opname van een subcategorie (skinny jeans), merknaam en kleur gaan ervoor zorgen dat deze match vaker plaatsvindt. Zorgt ervoor dat je product data zo compleet mogelijk is, zodat Google dit beter kan matchen en je voorrang krijgt ten opzichte van concurrenten. Daarnaast is duidelijk terug te lezen dat reviews een enorme rol gaan spelen bij je zichtbaarheid. Zorg er dus voor dat je deze op productniveau verzameld, zodat dit de zichtbaarheid gaat verbeteren. Totdat de complete check-out plaats gaat vinden binnen Google’s platform, zul je ook moeten werken aan je landingspage om uiteindelijk de conversie te bemachtigen.

Wat gaat het opleveren?

Dat is nu nog lastig te zeggen, maar met logisch nadenken kun je concluderen dat het de volgende voordelen gaat opleveren:

  1. Met een geoptimaliseerde shopping feed voor advertising, ben je klaar om zonder extra inspanningen ook organisch zichtbaar te zijn.
  2. Organisaties zonder of met een gelimiteerd Shopping budget kunnen nu organisch verkeer en conversies krijgen.
  3. Een goede start om Shopping te testen wanneer je dit niet eerder hebt gebruikt.
  4. Je totale Shopping (paid en organic) verbeteren en zo je totale performance een boost geven.
  5. En uiteraard voor de bezoeker en organisaties is het interessant om te kijken of het gebruik gaat toenemen wanneer Google deze strijd aangaat met Amazon
Volgende stap

De organische vermeldingen binnen Shopping zijn een volgende stap in de battle of the Giants. Het aantal klikken naar het tabblad Shopping zal naar verwachting gaan toenemen en jij kunt profiteren van deze strijd tussen Amazon en Google door nu organisch ook zichtbaar te worden. Google zal vanzelf meer uitrollen waar jij als organisatie van gaat profiteren. Ga dus vandaag nog aan de slag met Shopping. Die feeds die sneller en beter geoptimaliseerd zullen zijn, komen in aanmerking voor meer zoekopdrachten en verhogen het aantal gratis vertoningen dat beschikbaar is. Altijd lekker voor je totale Search Performance!

Over de auteur: Sieger van Zuiden is SEO lead bij Storm Digital.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond