-

Google Shopping sluit API voor Magento: wat te doen?

Over drie weken verdwijnt de API waarmee onder meer Magento-gebruikers hun webwinkel direct integreren met Google Shopping. Wat is het alternatief?

Google gaat de API sluiten waarmee gebruikers van Magento, PrestaShop en BigCommerce hun e-commerceplatform integreren met het Google Merchant Center. Dat blijkt uit e-mails die het bedrijf stuurde aan partners. Volgens het bericht werkt de API na 20 maart aanstaande niet meer.

‘Ad experience’ krijgt de aandacht

De integratie wordt vooral gebruikt door e-commercebedrijven die hun online assortiment één op één willen doorzetten naar het Merchant Center, om er vervolgens advertenties mee aan te maken in Google Shopping. Voor het maken van een campagne in Google Shopping heeft het winkelbedrijf een feed nodig die alle belangrijke productgegevens bevat. Om dat niet handmatig te hoeven uploaden, stelde Google dus een API beschikbaar om het e-commerceplatform te koppelen.

In een van de e-mails die naar buiten is gekomen zegt Google de API te sluiten om zich beter te kunnen focussen. Het bedrijf wil de ‘ad experience’ – hoe campagnes en het aanmaken ervan worden ervaren dus – verbeteren. Hoogstwaarschijnlijk wil Google ervoor zorgen dat de productdata die in Shopping belandt van een hoger niveau wordt. De directe integratie via de API zorgde ervoor dat bedrijven in advertenties exact dezelfde data gebruikten als op de eigen site. Terwijl Google juist wil dat verkopers de informatie optimaliseren. Beschikt zo’n bedrijf bijvoorbeeld over broeken in verschillende maten en kleuren dan is de titel van de productpagina vrij generiek. Google wil juist dat alle relevante info – bijvoorbeeld merk, kleur, maat en het geslacht waarvoor het product bedoeld is – wordt opgenomen.

Wat te doen?

David ter Telgte, Online Marketing Consultant bij ClickValue, benadrukt dat alleen bedrijven die geen eigen productfeed kunnen genereren vanuit hun shop in actie moeten komen. Googles keuze lijkt in praktijk dus niet tot al te grote problemen te leiden. Is er een productfeed beschikbaar dan is die met een willekeurige feedmanagementtool te bewerken en te uploaden naar het Merchant Center.

Zelf werkt Ter Telgte veel met de software van Channable. “Die tool biedt legio mogelijkheden”. In een eerder interview met oprichter Rob van Nuenen kwam al naar voren hoe dit precies in zijn werk gaat. Channable legt een directe link met onder meer Magento, de e-commercemanagers kunnen vervolgens alle productinformatie beheren en doorsturen vanuit één centrale plek. Als alternatief noemt de marketing consultant de module van Magmodules om vanuit de back-end van Magento een feed te genereren en door te sturen naar Channable.

Zoals reeds gemeld lijkt het erop dat Google er geen trek meer in heeft om voor ieder platform de dataconversies mogelijk te maken. Door dit als verantwoordelijkheid bij de webwinkels neer te leggen komt het werk waarschijnlijk uit bij de marketingbureaus. Die zijn toch al gespecialiseerd in (het in bulk uploaden van) reclameteksten.

Dit bericht is 12 keer gedeeld

1 Reactie

Kees

E-SS.nl biedt ook uitgebreide geoptimaliseerde Google feeds en andere uitgebreide marketing-(order)koppelingen. Via plugins voor Magento1 en Magento2 en diverse andere webshop-types of indien beter past in de gewenste situatie crawling.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond