-

Dit zijn de Google Shopping-updates voor komend jaar

Google voert regelmatig updates uit en voegt nieuwe functionaliteiten toe aan zijn producten, zo ook voor Google Shopping. Ook het afgelopen jaar hebben we een aantal belangrijke updates gezien die verkopers de mogelijkheden biedt om meer kliks en conversies te genereren. Wil je weten of de nieuwste updates een effect zullen hebben op de prestaties van jouw Google Shopping campagne? Als het antwoord ja is, lees dan verder om de meest recente updates te bekijken, zodat de veranderingen je niet verrassen.

Google Merchant Center Updates

Google heeft een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan het Merchant Center die je kunnen helpen om meer verkeer naar jouw website vanaf Shopping-advertenties te genereren en jouw verkopen te stimuleren. Hieronder staan een aantal van de belangrijkste.

Naar alle waarschijnlijkheid is de grootste verandering de terminologie en structuur van hun feeds. Ze hebben de reguliere shopping feeds hernoemd naar Primaire Feeds en hebben Aanvullende Feeds geïntroduceerd.

Primaire Feeds

Zie het als jouw normale shopping feed, waarin je producten kunt toevoegen en verwijderen. Als  in de primaire feed alle data staat die vereist is uit het Google Merchant Center, dan kan het de enige feed zijn die je naar Google verzendt.

Als de primaire feed niet alle vereiste data bevat, of wanneer je deze feed wilt verbeteren met extra data, dan kun je de aanvullende feeds gebruiken.

Aanvullende Feeds

Deze worden gebruikt om bestaande data uit de primaire feed te verbeteren. Het kan niet worden gebruikt als de belangrijkste bron van data, maar moet verbonden zijn met de primaire feed door het ID-attribuut. Daarnaast kan het niet worden gebruikt om producten uit de feed toe te voegen of te verwijderen.

Je kunt aanvullende feeds als aanvulling op je primaire feeds gebruiken om:

  • Promotionele informatie toe te voegen of aan te passen;
  • Custom Labels toe te voegen of aan te passen;
  • Waarden te vervangen;
  • GTINs toe te voegen.

Primaire feeds en Aanvullende feeds zijn te vinden onder Producten>Feeds(nieuw) in je Google Merchant Center account.

Opportunities

Deze zijn speciaal gemaakt om retail adverteerders te helpen bij het verbeteren van de data in hun feed door aanbevelingen op maat te bieden.

Tot nu hadden verkopers de Diagnostische tab waar ze alle items konden zien die niet voldoen aan de vereisten van Google.

Nu zijn ze een stap verder gegaan en hebben de Opportunities-tab gemaakt. Met ‘Opportunities’ kunnen verkopers zien waar ze de campagnes kunnen verbeteren, welke producten kunnen worden aangepast en hoe deze veranderingen effect zullen hebben op de totale kosten van shopping.

De opportunities die op dit moment worden uitgelicht zijn gelimiteerd tot slechts een paar productdata- en campagne-aanbevelingen, maar we rekenen erop dat we in de komende maanden meer zullen zien zoals:

  • Product data opportunities: ontbrekende GTINs, geslacht, leeftijdscategorie en foutieve prijzen;
  • Campagne opportunities: budget verhogen en biedingen verlagen.
Shipping deadlines

Shipping deadlines zijn belangrijk in verschillende tijden van het jaar, afhankelijk van je business. Een van de meest voorkomende is Kerstmis. Google laat je nu shipping deadlines toevoegen om klanten van juiste informatie te voorzien.

Je kunt dit doen door naar verzendinstellingen te gaan in Google Merchant Center. Het toevoegen van shipping deadlines verbetert de service die je biedt aan klanten en kan je helpen om meer te verkopen, als een klant bijvoorbeeld nu wel een aankoop doet terwijl ze dat normaal gesproken niet zouden doen omdat ze de deadline niet wisten.

Andere upgrades aan het Merchant Center bevatten:
  • Teamgebaseerde accounts in het Merchant Center met Admin en Standaard gebruikers;
  • Nieuwe feed-regels;
  • Gewijzigde meldingen over processing, waarbij emails worden verzonden alleen als het aantal goedgekeurde items in een feed met 5% daalt.
Internationaal uitbreiden met een enkele bron feed

Een van de grootste hindernissen voor verkopers die internationaal willen verkopen is het maken van dedicated feeds en landingspagina’s voor de landen waarin ze willen verkopen.

Verkopers kunnen nu verkopen in 21 van de 37 Google Shoppinglanden door een enkele Engelstalige master feed te verstrekken. Sommige van de landen die Engelse feeds accepteren zijn Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Duitsland, India, Indonesia, Nederland, Noorwegen, Zweden, Zwitserland Taiwan en Turkije. Hier vind je de complete lijst.

Na het voldoen aan de feed-vereisten, was het volgende obstakel de valuta, die ook efficiënt wordt afgehandeld met de Valuta Conversie-tool.

De valuta-tool van Google laat automatisch de prijzen van het product zien in de lokale munteenheid.

Het samen gebruiken van je Engelse feed en de conversietool van Google is een krachtige combinatie om, met weinig inspanning, jouw producten te kunnen verkopen in andere landen.

Nieuwe shopping rapportage en metrieken

Nieuwe metrieken en rapportages voor Google Shopping campagnes zijn toegevoegd aan de recent geïntroduceerde Adwords-interface.

Product Status rapport

Laat de status zien van individuele producten in de shopping campagne:

Afgekeurd – als een product is afgekeurd in het Google Merchant Center, wat betekent dat het niet wordt getoond in de Google Shopping-resultaten;

Inactief – als het product is uitgesloten van de campagne;

Goedgekeurd – het aantal producten dat voldoet aan de vereisten van het Merchant Center;

Actief – de producten die aan de vereisten voldoen en niet uitgesloten zijn;

Niet klaar om aan te bieden – als de producten niet op voorraad zijn;

Klaar om aan te bieden – de producten zijn actief, goedgekeurd en op voorraad.

Dit is een slim rapport omdat het waardevolle inzichten geeft op productniveau en het je helpt bij het prioriteren van jouw inspanningen.

Laten we eens stellen dat je prestatie-data toevoegt, zoals kliks en conversies, aan dit rapport en dat je beter kunt beslissen waar je jouw middelen in moet zetten. Je kunt beginnen met het prioriteren van de afgekeurde producten die de beste prestaties leveren.

Top Spot Impressie Aandeel

Dit is een nieuwe metriek die verkopers het volgende laat zien: het percentage impressies dat je hebt ontvangen, gedeeld door het geschat aantal impressies dat je had kunnen ontvangen.

Als jouw Top Impressie-aandeel laag is, dan betekent dat dat je wat bied-aanpassingen moet doen of dat je de kwaliteit van de advertentie moet verbeteren. Attributen die effect hebben op de advertentie kwaliteit zijn relevante product titels, juiste categorisering en afbeeldingen van hoge kwaliteit.

Meer landen hebben nu toegang tot productbeoordelingen bij shopping advertenties

Productbeoordelingen is een systeem gebaseerd op vijf sterren voor individuele producten die vertoond worden in Google Shopping-advertenties. De beoordeling wordt gegenereerd uit verschillende bronnen, waardoor gebruikers er vertrouwen in stellen. Ze zijn ook bijzonder zichtbaar wanneer gebruikers een product zoekopdracht uitvoeren, waarbij listings mét een productbeoordeling eruit springen.

In het onderstaande voorbeeld hebben twee van de listings productbeoordelingen. Beide springen ze meer in het oog dan de andere listings op de pagina.

Als resultaat van het verbeterde vertrouwen die de beoordelingen aan je listings geven, naast dat je producten zichtbaarder zijn, kunnen productbeoordelingen op Google Shopping je ook helpen om je conversies te verhogen.

Google beperkte het gebruik voorheen tot 13 landen. Nu zijn productbeoordelingen overal waar je Google Shopping-advertenties kunt gebruiken beschikbaar. Dit betekent dat je nu productbeoordelingen op advertenties kunt gebruiken in 33 landen, zoals Ierland, Maleisië, Nieuw Zeeland, Rusland, Singapore, Zuid Afrika, Turkije en de Verenigde Arabische Emiraten.  

Als je wel Google Shopping-advertenties gebruikt, maar je je productbeoordelingen nog niet aan hebt staan, dan zou je je vandaag nog moeten aanmelden.

Updates die het Google Manufacturer Center krachtiger maken

Het Google Manufacturer Center is net het Google Merchant Center behalve dan dat het voor producenten en merkeigenaren is en niet voor verkopers:

  • Google Manufacturer Center – voor merkeigenaren die producten maken;
  • Google Merchant Center – voor verkopers die die producten verkopen;

 

Google heeft recent drie grote updates voor het Manufacturer Center aangekondigd:

  1. Het is nu beschikbaar in meer landen – Google Manufacturer Center nu beschikbaar in Australië, Brazilië, Duitsland, Nederland, en het Verenigd Koninkrijk. Als je een producent bent en je producten worden verkocht in welk van deze landen dan ook, dan kun je nu het Google Manufacturer Center gebruiken om je te verzekeren van de juiste weergave van je producten in Google Shopping-advertenties.
  2. De introductie van het Manufacturer Center API – de introductie van een API betekent dat producenten informatie geautomatiseerd kunnen beheren. Dit zorgt voor efficiënt en correct updaten van producten in Google Manufacturer Center.

  1. Manufacturer Center Informatie verschijnt nu in Google Knowledge Panels – Google Knowledge Panels geven gedetailleerde informatie over de zoekopdracht van een gebruiker meteen op de zoekresultatenpagina, dus zonder dat een gebruiker moet klikken. Google gebruikt nu informatie uit het Manufacturer Center om Google Knowledge Panels te vullen. Een belangrijk punt om te onthouden is echter dat dit momenteel alleen op de VS van toepassing is.

Ondanks dat het Google Manufacturer Center voor merkeigenaren en producenten is, biedt het voordelen aan iedereen:

Producenten – geeft producenten meer controle over hoe hun producten worden weergegeven in Google Shopping-advertenties. Zodoende zijn ze er ook zeker van dat advertenties de juiste data laten zien.

Verkopers – verzorgt juiste en gedetailleerde informatie in de Google Shopping-advertenties die de verkopers draaien.

Consumenten  – verbetert de koopbeleving omdat de consumenten de juiste informatie zien, samen met de details die ze nodig hebben om een aankoopbeslissing te maken.

Introductie van Dynamische Remarketing voor Apps

Dynamische Remarketing voor Apps betekent dat je nu gelijksoortige campagnes kunt doen, gericht op mensen die je app gebruiken:

  • Een gebruiker bekijkt een product of producten via je app, maar koopt ze niet;
  • Ook hier verzamelt Google details over de producten die de gebruiker bekijkt, zodat het hen dynamische advertenties kan laten zien;
  • Wanneer de gebruiker op het internet surft, laat Google advertenties aan ze zien op basis van de producten die ze hebben bekeken in jouw app;
  • Wanneer de gebruiker op je advertentie klikt, opent hun apparaat jouw app, zodat ze het product kunnen bekijken en aankopen;

Dit gaat conversies verbeteren. Sterker nog: proefversies van het systeem lieten zien dat click-through-rates met 400 procent toenamen in vergelijking tot statische remarketing advertenties.

Remarketing en Dynamische Remarketing advertenties in Gmail

Google vertoonde al je remarketing en dynamische remarketing advertenties op websites in het Google Display Netwerk. Het heeft dat nu uitgebreid om Gmail toe te voegen. Met andere woorden: mensen die Gmail gebruiken om hun mail te checken kunnen nu ook jouw remarketing en dynamische remarketing advertenties zien.

Wanneer een gebruiker op een van deze advertenties klikt, dan zien ze je producten in een winkelbeleving die is ontworpen om conversies te maximaliseren.

Product Listing Updates in Europa

Een aantal maanden geleden vroegen we ons af of de boete van €2.42 miljard op de korte of middellange termijn effect zou hebben op het landschap van shopping-adverteren. En we hebben daarop een gedeeltelijk antwoord: recent heeft Google aangekondigd dat het de advertenties van andere prijsvergelijkers zal vertonen naast de eigen product listings in Google Shopping.

Dit betekent meer ruimte op het scherm voor de prijsvergelijkers, die nu kunnen adverteren op Google Shopping in Europa namens de verkopers die hun producten op hun websites vermelden.

Je ziet dan dat de product listing advertenties die direct vanuit Google Shopping komen zijn aangeduid als “By Google”.

Je producten zichtbaar houden voor mobiele gebruikers

Bovenaan de zoekresultaten staan is altijd belangrijk, maar zelfs nog belangrijker als het aankomt op Google Shopping-advertenties op mobiele apparaten. Immers, op een mobiel scherm is de ruimte erg gelimiteerd en gebruikers scrollen maar zo ver en niet verder. Om je resultaten te verbeteren, moeten je advertenties bovenaan blijven staan.

Om je te helpen om dit te bereiken heeft Google een nieuwe metriek geïntroduceerd – ATIS. Dat staat voor Absolute Top Impression Share. Met andere woorden: het percentage top-impressies dat je advertentie behaalt.

Door deze informatie ben je in staat om producten te identificeren die niet zo vaak in de top spot worden vertoond als je denkt. Je kunt dan strategieën implementeren om de ATIS te verbeteren voor die producten.

Conclusie

Google heeft in 2017 weer flink aan hun producten gesleuteld, waarbij het verbeteren van de gebruikerservaring en jou helpen bij het verbeteren van conversies primaire doelen zijn.

Daarom is het belangrijk om tijd te spenderen aan het bekend raken met en het implementeren van de mogelijkheden die we hierboven hebben genoemd die relevant zijn voor jouw business. Dit zorgt dat je een voorsprong hebt op de concurrentie, naast dat het zorgt voor meer product verkopen.

Happy Optimizing in 2018!

Dit bericht is 68 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond