-

Google’s ‘exact match’ wordt steeds minder exact

Google Ads plaatste stilzwijgend een nieuw artikel in het helpcentrum over de veranderende werking van exact match, zonder er uitgebreid aandacht aan te besteden. Sinds 1 oktober 2018 zijn, in eerste instantie Engelse, exacte zoekwoorden nog minder exact geworden. Wat moet een adverteerder ondernemen? 

De matching van exacte zoekwoorden wordt namelijk uitgebreid met ‘zelfde betekenis en intentie’. In eerste instantie wordt dit doorgevoerd voor Engelse zoekwoorden en andere talen zullen in de volgende maanden volgen. Welke veranderingen heeft exact match ondergaan, wat houdt de nieuwe verandering in, waarom heeft Google dit besloten, welke aandachtspunten zijn er en welke acties moet je als adverteerder ondernemen?

Verloop exact matching in Google Ads

Het is niet de eerste keer dat Google besluit om aanpassingen te maken in de matching van exacte zoekwoorden. Hierbij de veranderingen die exact match is ondergaan in de afgelopen jaren:

2012 “toen exact nog gewoon exact was’’

Voor 2012 werd een zoekterm alleen aan een zoekwoord gematcht indien deze woorden exact hetzelfde waren.

Zoekwoord Zoekterm Matching
Camping Camping Exact hetzelfde


Wat was dit een heerlijkheid toch? Lekker simpel, zonder verrassingen.

2012, de eerste wijziging

In 2012 introduceerde Google een nieuwe vorm van exact matching, waarin meervoudsvormen en misspellingen werden meegenomen. Ook wel ‘close variants’ genoemd. Echter werd nog wel de optie gegeven om dit uit te schakelen, zodat je enkel gematcht werd als de zoekterm en het zoekwoord exact overeenkwamen.

Zoekwoord Zoekterm Matching
Camping Campings Meervoud
Capming Misspelling

2014

De opt-out functie voor ‘close variants’ verdween uit Google Ads en er was geen keuze meer om wel al dan niet gematcht te worden aan meervoudsvormen en misspellingen. Uiteraard was er nog wel een script beschikbaar om alsnog de ‘close variants’ uit te sluiten.

2017

Google Ads besloot om exact matching, voor zover we dit dan nog exact konden noemen, nog verder uit te breiden, door de toevoeging van functiewoorden en het toestaan van een andere woordvolgorde.

Zoekwoord Zoekterm Matching
Camping Frankrijk Camping in Frankrijk Functiewoord
Frankrijk Camping Woordvolgorde

Wat verandert er in 2018?

Naast dat zoektermen met meervoudsvormen, misspellingen, functiewoorden en woordvolgorde gematcht kunnen worden aan ‘’exacte’’ zoekwoorden, heeft Google bekend gemaakt dat nu ook zoektermen met dezelfde betekenis en intentie gematcht kunnen worden aan exacte zoekwoorden. Je kunt je afvragen of ‘exact match’ met deze nieuwe veranderingen überhaupt nog wel zo genoemd kan blijven worden.

Als de machine learning van Google begrijpt dat de intentie of de betekenis van de zoekterm hetzelfde is als het exact ingezette zoekwoord, kan dit gematcht worden. Hierbij een voorbeeld op hetzelfde zoekwoord:

Zoekwoord Zoekterm Matching
Camping Frankrijk Kampeerplek in Frankrijk Zelfde intentie
Kampeerterrein Frankrijk Parafrase
(zelfde betekenis)

Hierbij kunnen we onszelf afvragen of kampeerterrein en camping voor de consument daadwerkelijk dezelfde intentie heeft. Dit is wat de prestaties van de zoekwoorden moeten gaan uitwijzen.

Daarentegen begrijpt Google wel dat ‘Hotel Frankrijk’ niet dezelfde betekenis of intentie heeft als ‘camping Frankrijk’, waardoor hier ook niet aan gematcht zal worden.

Waarom verandert Google dit?

De afgelopen jaren is er veel veranderd binnen het landschap van adverteren en wordt machine learning steeds belangrijker. Het machine learning systeem van Google Ads begrijpt steeds beter hoe zoekwoorden en de intentie van een zoekopdracht aan elkaar gematcht kunnen worden. Daarnaast helpen wij als marketeers het algoritme van Google, door het uitsluiten danwel toevoegen van zoekwoorden op basis van de zoektermrapporten.

Tevens geeft Google aan dat 15% van de dagelijkse zoekopdrachten nieuw is. Het uitbreiden van matching aan exacte zoekwoorden, geeft adverteerders de kans om vaker zichtbaar te zijn met hun advertenties, zonder ellenlange zoekwoordlijsten in accounts. (Lees: Google heeft een manier gevonden om meer advertenties te vertonen en inkomsten te genereren.) De eerste test toonde volgens Google aan dat er met deze nieuwe uitbreiding gemiddeld 3% meer klikken en conversies behaald werden op exacte zoekwoorden. De grootste uplift kwam voort uit zoektermen die op dat moment nog niet getarget werden.

Now what?

Deze nieuwe uitbreiding zal niet gelden voor brede zoekwoorden, BMM en zinsdeel zoekwoorden. Google geeft aan nog steeds de voorkeur te geven aan het exact matchen van zoekwoorden aan zoektermen, maar toch zorgt deze uitbreiding van exact matching voor een grote verandering. De matching van exact wordt steeds breder, terwijl bij zinsdeel de zoektermen nog altijd in dezelfde volgorde moeten voorkomen als het zoekwoorden dat getarget wordt. Hiermee lijkt de matchoptie ‘zinsdeel’ steeds meer in de richting van exact te komen en wie weet zijn de phrase match keywords voor jouw business wel veel interessanter vanuit performance perspectief.

Daarnaast zorgt deze uitbreiding van exact matching ervoor dat de zoektermrapporten nog belangrijker worden dan ze al waren. Hiermee kan achterhaald worden aan welke zoektermen de zoekwoorden worden gematcht en of dit wel wenselijk is.

Ons advies? Houd je SQR goed in de gaten en voeg negatieve zoekwoorden toe als de matching niet naar wens is.

Noot: Bing Sync

Tot op heden heeft Bing geen wijzigingen aangekondigd in hun manier van exact matching. Binnen Bing worden meervoudsvormen, andere woordvolgorde en misspellingen meegenomen, de zogenoemde ‘close variants’.

Zoekwoord Zoekterm Matching
Camping Frankrijk Campings Frankrijk Meervoud
Capming Frankrijk Misspelling
Frankrijk Camping Woordvolgorde

Stel dat na de doorvoering van de nieuwe vorm van exact matching in Google blijkt dat zinsdeel zoekwoorden beter presteren dan exacte zoekwoorden voor jouw account en je hierop overgaat dan moet je wel overwegen of dit ook de beste optie is voor Bing. Doordat Bing geen wijzigingen aanbrengt in exact match is de verwachting dat exact match binnen Bing beter zal blijven presteren dan zinsdeel. Gezien veel adverteerders gebruik maken van een automatische synchronisatie naar Bing, zal je dit in de gaten moeten houden en wijzigingen doorvoeren in je Bing Sync.

Checklist

  • Heb je een script lopen om je exacte zoekwoorden exact te houden? Check dan eens of deze nog goed blijft werken.
  • Voer periodiek zoektermrapportanalyses uit om de matching aan exacte zoekwoorden te monitoren en bij te sturen waar nodig;
  • Voeg waar nodig uitsluitingen toe om irrelevante matches te voorkomen;
  • Test of zinsdeel inzetten als matchoptie beter werkt dan exact match wanneer je in je SQR ziet dat hier een goede reden toe is;
  • Houd rekening met je Bing Sync wanneer je deze hebt lopen.

Dit artikel werd samen geschreven met Sandra Folkerts (SEA Consultant). 

Deel dit bericht

7 Reacties

bert

Ah, daarom vind ik niks meer met Google. Deze functie is essentieel om te behouden, bijvoorbeeld voor zoeken van foutmeldingen of andere teksten op een computerscherm, plagiaatcontrole etc. Is wel heel erg vanuit het verdienmodel van Google benaderd.
Nu nog iemand die een goede mash-up maakt voor Google die alle shopping en platformresultaten stript, zodat je weer een beetje fatsoenlijk kunt zoeken.

Alain - Certified Google Ads Specialist - BMC Internet

Het managen van een “Exact Match Campagne” oftewel uitsluiten van zoekwoorden zal dus nog meer maintenance kosten.
Echter heeft ieder nadeel zijn voordeel, terwijl je het zoektermen rapport voor het uitsluiten van zoekwoorden bestudeerd kun je zoektermen spotten met een hoge conversie en deze weer als “Exact match” toevoegen.

Sjoerd

‘Certified Google Ads Speciaiist’ Serieus? ?

Alain Nijholt - Certified Google Ads Specialist - BMC Internet

@Sjoerd Ja! 😉 Waar ben jij goed in?

Sjoerd

@Alain .. examens doen voor google partner betekent nog niet dat je weet hoe het werkt. Maar hé, als je het nodig hebt om mensen te overtuigen dat je begrijpt hoe het werkt, vooral doorgaan.

Bert - Auteur

Bedankt voor jullie reacties, laten we het vooral vakinhoudelijk houden. Het artikel is tweemaal door Emerce live gezet en Nils Rooijmans had ook een goede toevoeging in de comments: https://www.emerce.nl/best-practice/googles-exact-match-steeds-minder-exact

Boodschap is hier dat veel resultaten middels een script te analyseren zijn. Mijn advies zou zijn om eerste goed te analyseren wat de impact is op je performance alvorens keuzes te maken om iets uit te sluiten of niet. Wellicht is het wel een positieve toevoeging op je account en gaat het helemaal prima! Ben benieuwd naar jullie analyses en conclusies!

Alain Nijholt - Certified Google Ads Specialist - BMC Internet - BMC Internet

@Sjoerd Enkel een certificaat zegt inderdaad niet of je ook rendement kunt maken. Ik behaal mooie resultaten binnen ons MCC.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond