-

Googles toekomst: zijn backlinks nog wel van waarde?

Linkbuilding en SEO: twee termen die al jaren in één adem worden genoemd. Externe backlinks zijn nog steeds van grote invloed op de ranking van Google. Maar hoe lang nog?

Matt Cutts, hoofd van het Google Webspam team, raadde eerder al nadrukkelijk af te gastbloggen met linkbuilding tot doel. Ook het sluiten van de waardeloze linkfarms zijn een teken aan de wand: het bedrijf doet verwoede pogingen manipulatie met links tegen te gaan. We kunnen het ons bijna niet voorstellen, maar is de zoekmachine van de toekomst er niet eentje die het rangschikken (mede) op basis van links nalaat?

Google zelf speelt ook al enige tijd met deze gedachten en liet onlangs weten hiermee te hebben geëxperimenteerd. Intern werd de kwantiteit en kwaliteit van backlinks uitgesloten van het algoritme, maar met teleurstellend resultaat. Ondanks de spam en negatieve SEO, blijven links (verwijzingen) een goede manier om de kwaliteit van een pagina vast te stellen. Opvallend waren de woorden die Cutts naderhand koos voor de duiding van de resultaten. Met ‘at least for now’ en ‘still really helps’ hield hij de deur voor een nieuwe manier van zoeken op een kier.

De één ziet linkbuilding als basis, de ander voorziet een verdere devaluatie van links. Wil je de massa voorblijven, en daarmee de positie in zoekmachines verbeteren, dan is het volgens hen nu de tijd om de inspanningen op het gebied van linkbuilding verder af te bouwen. We zien een Google dat nog verre van tevreden is over de resultaten van technieken als Panda en Penguin. Het bereiken van het doel, meer waarde voor kwalitatieve content en non-commerciële links, wordt met de manipulatie van vandaag de dag nog steeds gedwarsboomd.

De belangrijkste veranderingen vragen om SEO dat de gebruiker centraal stelt: meer onderzoek naar de gebruikerservaring en content naar vraag.

Van:

  • Link anchor teksten met een duidelijke focus op zoekwoorden
  • Overmatig gebruik van do-follow links
  • Interne no-follows, het zogenaamde PageRank sculpting
  • Dunne of dubbele content

Naar:

  • Content met inhoud en van kwaliteit
  • Focus op de doorklikratio
  • Overzichtelijk design en conversie-optimalisatie
  • Responsive design voor ons gebruik van andere apparatuur
  • Optimalisatie van broncode
  • Richten op een niche en aanbieden van specifieke kennis

Zoals gezegd kan de waarde van (organische) externe links in hoog tempo afnemen. In plaats daarvan is een scenario waarin de volgende factoren nog zwaarder wegen niet ondenkbaar. Backlinks zijn, zoals jullie zien, niet langer van waarde.

  • Viraliteit van het verkeer
  • Hoeveelheid verkeer in het algemeen
  • Doorklikratio (CTR)
  • Weigeringspercentage (Bounce rate)
  • Gemiddelde tijd op de pagina
  • Page depth
  • Vernieuwing op de website
  • Signalen uit sociale media
  • De kwaliteit van de content

Met name aan het vaststellen van de waarde van signalen uit sociale media zal Google een hele kluif hebben. De meetmethode is gevoelig voor manipulatie en het vraagt om een belangrijke afweging: Hoe bepaal je de waarde van het aantal vermeldingen en houd je bovendien rekening met bereik en mate van invloed van de zender.

Van de marketeer vraagt dit om een nauwere integratie van offline en online marketing voor een optimale positie in de zoekmachines. Afstemmen van de sociale media-activiteiten op SEO is hierin voor velen nog een vergeten stap.

Hoe zien jullie de ontwikkelingen rondom linkbuilding? Is de toekomstige waarde van een externe link inderdaad te verwaarlozen?

Deel dit bericht

1 Reactie

Daniel Mulder

Interessante analyse van een Cutts video. Dit is volgens mij inmiddels een eigen niche markt aan het worden: Matt Cutts video analyses en commentaren 🙂

Zonder gekheid. Ik heb het met grote interesse gelezen. Ik ben het er mee eens en denk hier zelf ook wel eens over na. Dat wil ik graag met jullie delen.

Matt Cutts is dit een belangrijke bron voor goede informatie, maar ook van misleidende informatie. Dat hoeft de zender zelf niet eens te weten. Cutts weet en wil alles niet zelf weten denk ik (zover de glazenbol).

Over het belang van hyperlinks:
Deze gaan inderdaad in belang inboeten ten gunste van andere factoren waarvan hier de meeste genoemd worden. Maar in een andere recente video van Cutts vertelt hij dat Google geëxperimenteerd heeft met een ranking algoritme zonder links als factor en dat de resultaten daarvan kwalitatief uiterst teleurstellend waren. Mijn uitleg hiervoor is dat het namelijk het meest gestolde signaal is wat er is: PageRank geeft een mate van betrouwbaarheid over vele jaren. Dat is niet na te maken.

In de praktijk zie je dat Google doorontwikkeld op basis van het standaard link schema met followed / nofollow links voor user content op Google+, profielen en pagina’s daar zijn ook reguliere internetpagina’s met PageRank wat ook geld voor comunities. Ik denk ook dat Google geen baat heeft om niet meer op deze manier te werken. Want het alternatief is dat zij dan over moeten betalen voor API toegang (sites als Twitter).

Dat backlinks minder belangrijk worden en social belangrijker zie ik zelf terug op YouTube. Als een video hier goed presteert op basis van statistieken als kijkduur voor meerdere bronnen als suggestested video’s of Google Search dan gaat die hoog ranken op de woorden in de tekst bij de video. Staat de video op de eerste plek in YT dan is de thumb die getoond wordt in Google Search die van de hoogst rankende video. Dit is een rechtstreekse link naar de video. Als de auteur die op zijn eigen kanaal heeft staan en die gelanceerd heeft als ingesloten video bij een blogpost met auteursmarkering dan rankt de blog post er vlak bij in de buurt. Dat noem ik een social seo YouTube piggyback content strategy. Het werkt 100%. Ik zet deze naam er zo in het Engels bij want als je die kopieert en zoekt nop Google.com in Engels als taal dan zie je mijn blog waar ik hierover post.

Ben benieuwd wat jij daar van vindt?

PS. Laatste exit polls onder Cutts watchers wijzen dat dat 80% het hier mee eens is:)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond