-

Grote behoefte aan Europese standaard in online betalen

Er is grote behoefte aan een overkoepelende Europese of wereldwijde manier van betalen. Hoewel iDeal in ons land nog de meest gebruikte wijze van betalen is gaat het niet mee met haar tijd. iDeal is verre van ideaal zo zegt Eva Koekkoek van MultiSafepay. “Er moeten relatief veel handelingen worden verricht voor een betaling is afgerond.”

Nu moeten online winkeliers nog vaak rekening houden met de verschillende betaalmogelijkheden in Europese landen. Zo wordt bij MultiSafepay de meerderheid van alle Nederlandse betalingen, 55 procent, gedaan via iDeal. Achteraf betalen volgt op grote afstand met 22 procent. Handel je als webwinkelier over de landsgrenzen dan krijg je al gauw te maken met de afwijkende voorkeur van de lokale bewoners. Zo betalen Duitsers het liefste via Giropay en de Belgen bijvoorbeeld via Mister cash.

M-commerce

Belangrijke ontwikkelingen als m-commerce en de handel over de grenzen worden echter nauwelijks opgepakt door de organisatie achter iDeal. “Terwijl het mobiele winkelen in opkomst is blijft de reguliere manier van betalen met iDeal niet geschikt voor de mobiele apparaten” zo laat Koekkoek weten. “De traditionele manier van online betalen sluit niet aan op de prettige winkelervaring die door veel winkeliers wordt geboden. We zijn gewend aan snelheid, gemak en beschikbaarheid op alle typen apparatuur.” De digitale portemonnee biedt daarbij uitkomst. De consument kan met invullen van een e-mailadres en wachtwoord direct de betaling afronden. Adres- en betaalgegevens worden automatisch ingeladen. “Door het checkout-proces en betaalmogelijkheden samen te voegen zal het aankopen via een mobiel device een nog grotere vlucht nemen.”

Europese standaard

Gelijktijdig wordt er in Europa hard gewerkt aan de verfijning van een betaalmethode die het winkelen over de grens makkelijker moet maken. Dat lijkt hard nodig want slechts 14 procent van de consumenten bestelde volgens de Payment Provider het afgelopen jaar iets over de grens. Een aantal dat gelijk bleef aan het jaar daarvoor. Met MyBank hopen tientallen Europese financiële instellingen hier verandering in aan te gaan brengen. De ervaring voor de consument zal in de buurt komen van dat wat we kennen van het Nederlandse iDeal. Vanuit een digitale omgeving van de eigen bank kunnen betalingen worden verricht en bevestigd met een TAN-code of reader.

Dat er behoefte is aan een Europese standaard noemt Koekkoek een feit. Zelf gelooft ze echter meer in het systeem gebaseerd op Maestro (debetcard) en Visa/Mastercard (creditcard). “In Europa zijn bijna alle betaalkaarten uitgerust met Maestro of met Vpay. Het betalen met Maestro is vergelijkbaar aan een transactie via iDeal. Met het invoeren van een rekeningnummer en pincode wordt de betaling afgerond.”

Hoe dan ook lijkt iDeal op den duur hopeloos ouderwets en MyBank van weinig toegevoegde waarde. Ook dit systeem vraagt om veel te veel handelingen. Het meest veelzeggend is misschien nog wel dat geen van de Nederlandse banken op dit moment actief  betrokken is bij dit project. Zij branden liever hun vingers niet en melken de Nederlandse variant iDeal nog even uit. Het wordt tijd dat een internationale oplossing als Google Wallet ook in Nederland gaat behoren tot de standaard.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond