-

Wat een ‘hackweek’ Zalando oplevert

Ieder jaar krijgen Zalando’s techneuten een week lang de ruimte te experimenteren. Om met nieuwe technieken bestaande werkwijzen eens flink te verbeteren of om een heel nieuw concept uit te denken dat Zalando toekomstbestendig houdt.

De fashion retailer ziet in dat het hard groeit – misschien wat log wordt – maar ook voorbereid moet zijn op toekomstige innovaties. ‘Het is belangrijk buiten de kaders van je dagelijkse werk te denken. Daarom hebben we besloten een hele week in het teken te stellen van innovatie.’ Ieder tech-team kreeg daar vlak voor voor het einde van het jaar ‘vrij’ voor. De week wordt afgesloten met een serie awards voor onder meer klantplezier, een bijdrage aan Zalando’s doelstellingen en de grootste mislukking. Daarnaast maken de projecten kans opgenomen te worden in het ‘Slingshot Program’, het interne programma dat een project klaarstoomt tot minimaal product (MVP).

De concepten op een rij

De hackweek startte deze editie met 150 projecten van medewerkers uit drie landen – Duitsland, Ierland en Finland. Na een presentatie aan alle collega’s werden er 45 goed genoeg bevonden voor een plek op het pitch-podium. Wat levert zo’n week zoal aan prijswinnende concepten op?

Friendz & Fashion – Een Tupperware-feestje voor producten van Zalando. Op het Zalando platform worden klanten met stylisten in contact gebracht.

zBits – Een digitale munteenheid voor maatschappelijk verantwoord gedrag. Daarmee is te meten hoe actief Zalando en medewerkers daaraan bijdragen.

Lunchies – In het kader van sociale inclusie is een app bedacht om medewerkers met elkaar in contact te brengen. De tool matcht op basis van werklocatie, tijd voor een lunchafspraak.

DeepFried Zalando – Met deep learning worden afbeeldingen, tekst en data van Instagram, blogs en magazines gehaald. Daarmee maakt de code een kaart van kledingstukken de relaties daartussen en vult producten automatisch aan met content.

De Zalando Home Button – Een ‘knop’ om aan te geven wanneer het uitkomt een pakketje te ontvangen. Is de klant toch niet thuis dan pauzeert de bezorger zijn levering.

Order-A-Tailor – Een kleermaker aan de deur. De klant krijgt tijdens de bestelling een optie direct aan afspraak te maken met een kleermaker. Die helpt vervolgens om een besteld pak op maat te maken.

Naast de projecten die de hackweek heeft opgeleverd in relatie tot klanten, heeft Zalando de tijd  aangegrepen om de levensvatbaarheid van een eigen idee te meten. Zo was er al het voornemen teams beter te ondersteunen met de technische kennis die de Zalando Tech-divisie in huis heeft. Maar zijn techneuten bereid tijd te investeren in kennisdeling? En hoe motiveer je ze? De hackweek bleek een uitgelezen kans – met bijna alle techneuten op één plek – om die vragen te beantwoorden. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat men vooral onbekend is met elkaars expertise en dus geen idee heeft wie kan helpen bij een specifiek vraagstuk. Een nieuw intern platform genaamd Ajudando (Portugees voor helpen) moet daar verandering in brengen.

Uit de tientallen projecten zijn het Tupperware-feestje, de thuisknop en de kleermaker aan de deur beloond met een deelname aan het ondernemersprogramma. Medewerkers mogen na de uitverkiezing twintig procent van hun werktijd besteden aan de doorontwikkeling van het concept. Deze diensten gaan naar alle waarschijnlijkheid binnen enkele maanden live.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond