-

Headless commerce: Zo zorg je voor een betere B2B-klantervaring

Twee trends zorgen binnen de e-commerce voor een perfect storm: een goede klantervaring is belangrijker dan een scherpe prijs en het aantal verkoopkanalen neemt toe. Hoe zorg je voor een perfecte aankoopervaring ongeacht welk kanaal of apparaat een klant gebruikt?

Headless commerce, het loskoppelen van de front end en back end, is het antwoord op deze uitdaging. Headless commerce geeft een bedrijf enerzijds meer mogelijkheden om het design van hun webstore precies aan hun wensen te laten voldoen. Anderzijds is het mogelijk om snel nieuwe kanalen aan te sluiten, zoals online marktplaatsen, sociale media of Internet of Things-applicaties.

Veel B2B-bedrijven gebruiken tegenwoordig een omnichannel-benadering. Denk hierbij aan het combineren van informatie vanuit direct sales met webwinkels, warehouses en back office-functies. Neem als voorbeeld een klant die zijn online winkelwagentje vult met aankopen, maar uiteindelijk niet afrekent. Dan kan hij per e-mail een notificatie ontvangen of een belletje van het sales-team verwachten met de vraag of hij alsnog een aankoop wil doen.

Traditionele e-commerce oplossingen bieden een standaardpakket front-end en back-end aan, terwijl een headless commerce-platform informatie kan leveren zonder front-end. Door de front-end en back-end van elkaar los te koppelen, krijgen developers veel meer vrijheid om een webstore te personaliseren. Dit betekent dat bedrijven eenvoudig content kunnen tonen aan hun potentiële klanten op verschillende momenten en via diverse touchpoints, of het nu een desktop, smartwatch of smartphone is.

E-commerce 3.0

Headless commerce is een onderdeel van wat ook wel e-commerce 3.0 wordt genoemd. Producten en diensten verkopen via een extra verkoopkanaal, is e-commerce 1.0. De volgende stap, oftewel e-commerce 2.0, is het aanbieden van een online platform met extra services. Denk hierbij aan orderhistorie, factuurinformatie en levertijden, maar ook filters, categorieën en het beschikbaar stellen van productdata of marketingmateriaal. Bij e-commerce 3.0 is de e-commerce-omgeving het hart van de business en het vertrekpunt voor sales. De grootste uitdaging hierbij is de integratie van verschillende systemen, zoals een front-end webstore met de interne infrastructuur en data-bronnen.

Integratie

Vaak gaat het bij e-commerce 3.0 over het integreren van de webstore met het back-end (ERP) system om transacties soepel te laten verlopen. Door de back-end van de webstore met het ERP te integreren kan de e-commerce oplossing allerlei real-time informatie tonen. Denk hierbij aan prijsafspraken, heffingen en transportkosten.

Headless commerce focust juist op de front-end en het CMS en kijkt hoe content zo efficiënt en consistent mogelijk over verschillende kanalen verspreid kan worden. Omdat bij e-commerce 3.0 alle data op een plek wordt verzameld, is het perfecte basis voor headless commerce. Ontwikkelaars kunnen met API in het headless commerce systeem eenvoudig aanpassen wat een bepaalde klant te zien krijgt zonder daarvoor de applicatie in het e-commerce platform aan te hoeven passen. Als bedrijven één systeem kunnen gebruiken voor hun webstore en alle andere sales-kanalen, kan dit veel tijd en geld schelen.

Naadloze ervaring

Simpelweg een webstore aanbieden is niet langer voldoende. Ook B2B-bedrijven moeten een manier vinden om hun digitale sales-kanalen te beheren als ware het een entiteit zodat ze klanten een naadloze en gepersonaliseerde verkoopervaring kunnen bieden. Headless commerce is hiervoor een mooie oplossing. Staat het al bij jou in de strategische planning?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond