Herman Dummer (Dutch Media Week): ‘Week om stil te staan bij de enorme impact van media’
De Dutch Media Week komt eraan. Van 1 tot en met 10 oktober gaat het onder meer over innovatie, de zakelijke kant, journalistiek, de Dutch Media Award, en wordt grafisch ontwerper Jaap Drupsteen in het zonnetje gezet.
Met de omroeptempel Beeld & Geluid in Hilversum als thuisbasis biedt Dutch Media Week van zaterdag 1 tot en met maandag 10 oktober een festival aan activiteiten voor uiteenlopende vakgenoten uit de creatieve sector. De toegang is gratis, al is aanmelding voor de vakbijeenkomsten wel gewenst.
“We kijken naar nieuwe ontwikkelingen in de media,” vertelt organisator Herman Dummer. “Niet alleen bij de omroep, maar ook in de schrijvende pers en online. We hebben wel elke dag een bijzondere invalshoek. Zo bespreken we op maandag diverse innovaties, behandelen we op dinsdag de zakelijke kant, nodigen we op woensdag aanstormend talent uit, hebben we van de donderdag een Dutch Games Day gemaakt en is vrijdag voor de journalistiek bestemd. Het is kort samengevat eigenlijk een week om stil te staan bij de enorme impact van media op onze samenleving.”
Innovatiedag
Welke rol speelt innovatie in de ontwikkeling van media en storytelling? Daarover komen maandagochtend onder anderen de volgende sprekers aan het woord: Channah Blocq (NVIDIA), Arno Lubrun (META) en René Delwel van (EMG), gevolgd door een paneldiscussie met Arno Otten (TALPA), Giovanni Piccirilli (RTL), Lara Ankersmit (FD) en Egon Verharen (NPO).
Maandagmiddag zijn er keynotes over innovatie bij Panasonic, Medialab, Amberscript, Kijkwijzer, Planet X, Splashtop en Broadcast Rental. Parallel daaraan verzorgt NPO Innovatie een programma over vernieuwingen bij de publieke omroep. Het dagprogramma wordt afgesloten met een vraag-en-antwoord-sessie van George Frederiks met Victor Knaap van Media.Monks.
Businessdag
Op de zakelijke dinsdag is er onder andere aandacht voor de evolutie van Mediapark naar Media Campus, waar ook ruimte is voor experimenten, talentontwikkeling, onderzoek en scholing. In dat kader is er nu ook een kwartiermaker in Hilversum actief die zich bezig houdt met het metaverse.
Tijdens de sessie On demand / Off demand wordt gekeken naar abonnementskanalen, oftewel betaalde videodiensten, muziekkanalen en nieuwsbrieven. Hoe houden nationale aanbieders stand in een internationaal speelveld? Wie zijn de nieuwe uitdagers?
In het Cross Media Café spreekt Monique van Dusseldorp met succesvolle media-ondernemers over hun kijk op het huidige medialandschap en hun plannen voor de toekomst.
Dag van de journalistiek
Op de Dag van de Journalistiek staat de impact van media centraal. Het internet verkleint de afstand tussen makers en gebruikers, maar tegelijk nemen de tegenstellingen toe. Hoe gaat de nieuwe media-generatie daar mee om? Even verderop op het poppodium van De Vorstin in Hilversum vindt vrijdag de online Mojo Conference plaats over mobiele journalistiek, met een wereldwijd publiek van reizende reporters en verhalenvertellers.
Prijzen
Op woensdag wordt de Dutch Media Week Award uitgereikt, een nieuwe onderscheiding voor iemand die dit jaar van bijzondere betekenis is geweest voor de vaderlandse media. Op de avond van Dutch Game Day, donderdag, worden negen prijzen uitgereikt voor opvallende game-projecten en vier prijzen voor bijzondere bijdragen aan de ontwikkeling van de Dutch Game Industry.
En verder
Elke dag verzorgt RauwCC om 11:00 uur en 16:00 uur afwisselend vanuit Rotterdam en Hilversum de online talkshow Social hour.
Het weekend na de vakdagen wordt ingezet als Xperience Days met activiteiten voor een algemeen publiek en mensen die een mediajob voor ogen hebben.
Jaap Drupsteen
Speciale aandacht in deze Dutch Media Week voor Jaap Drupsteen, de grafisch ontwerper die al sinds media-heugenis projecten uitvoert voor de publieke omroep. “Jaap wordt tachtig in september,” vertelt Dummer. “Dat leek ons een mooi moment om een soort van eerbetoon op touw te zetten.” De invloed van Drupsteen is de hele week merkbaar in het gebouw van Beeld & Geluid, maar op zaterdag 8 oktober komt hij tijdens Experience Days zelf vertellen over zijn werk.
Over de auteur: Toine van der Heijden is journalist en verhalenverteller.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond