-

Hero Conf Philadelphia: hacking marketing volgens Scott Brinker

Van 25 t/m 27 april was de vijfde editie van ’s werelds grootste PPC (Pay Per Click, oftewel SEA) conferentie: de Hero Conf, dit jaar in Philadelphia. De Hero Conf is een initiatief van het PPC Hero blog dat zich met deze conferentie puur wil richten op online adverteren. SEO of Social media content zal je hier dus niet vinden. Maar conversie-optimalisatie heeft inmiddels wel een vaste plaats in het programma gekregen. Deze opzet blijkt een succes, het aantal deelnemers is de afgelopen jaren van 100 naar ruim 600 toegenomen en sinds vorig  jaar is er ook in Hero Conf in Europa (eind oktober in Londen).

Het lijstje sprekers is elk jaar weer indrukwekkend, met namen als Brad Geddes, Chris Goward, Chris Haleua, Joe Kerschbaum, John Gagnon, Larry Kim, Marty Weintraub, Scott Brinker en vele anderen.

In drie opeenvolgende artikelen wil ik graag de learnings en tips van de voor mij meest inspirerende presentaties delen, over technologie, verantwoordelijkheid en productiviteit:

Deel 1: Technologie.

Scott Brinker – Hacking Marketing

Scott Brinker is medeoprichter en CTO van ion interactive, schrijver van het ChiefMarTec blog en het Hacking Marketing boek. Maar het meest bekend is hij waarschijnlijk van zijn jaarlijkse Marketing Technology Landscape Supergraphic waarin hij alle marketingsoftware in één afbeelding probeert weer te geven en te organiseren.

Een steeds moeilijker wordende taak zo vertelde hij, want toen hij er in 2011 mee begon bevatte het overzicht nog maar 150 logo’s en 5 jaar later staat de teller op maar liefst 3.874!

hero-conf-2016-1-header

Elk jaar weer zeggen verschillende experts dat deze groei niet zo langer door kan gaan en dat er wel consolidatie plaats moet vinden, maar Scott gaf aan nergens meer op te hopen. We zullen volgend jaar zien of hij meer dan 5.000 logo’s in één overzicht zal moeten plaatsen.

De uitdaging voor organisaties is dus om uit dit enorme aanbod de beste oplossingen te kiezen en te combineren zo hun optimale Marketing Technology Stack te bouwen.

De interactieve stack van ion interactive geeft een goed beeld van hoe een doordachte stack eruit ziet.
Tijdens de MarTech conferenties is er zelfs de uitreiking van de Stackies Awards voor de beste visualisaties van marketing technology stacks. Zie ook de bijbehorende blogpost.

hero-conf-2016-1-delphic-technology-stackLaat je dus vooral door deze prachtige stacks inspireren tot het samenstellen en verbeteren van stacks voor je eigen organisatie of klanten.

Naast het bouwen van de optimale stack heeft al deze technologie en software volgens Scott Brinker ook implicaties voor hoe we marketing bedrijven, of in zijn woorden:

‘it’s time to rethink marketing management for a software-powered world’.

En het goede nieuws is dat het managen van software-ontwikkeling en marketing veel met elkaar gemeen hebben, zoals Scott onder meer duidelijk maakt met onderstaande Venndiagrammen.

hero-conf-2016-1-scott-brinker-marketing

hero-conf-2016-1-scott-brinker-marketing-software

Deze overeenkomsten en de exponentiële groei van door software gedreven marketing vormen voor Scott Brinker de basis van zijn inzichten en adviezen voor marketeers:

  • Agility: net als software zijn marketingcampagnes gebaat bij een agile benadering. Dus niet in detail ver vooruitplannen en al helemaal geen vaste jaarkalender of vaste budgetten hanteren. Ook marketing kan nu het best ontwikkeld worden in sprints, gebruik makend van Kanban principes om zo tot een MVP te komen (in dit geval een Minimum Viable Promotion).
  • Innovation & Scalability: Scott laat met onderstaand overzicht goed zien hoe innovatie en schaalbaarheid van nature zeer tegenstrijdig zijn:

hero-conf-2016-1-scott-brinker-innovation-scalability

Maar aangezien iedereen zowel innovatie als schaalbaarheid nastreeft, is de oplossing voor deze paradox zogenaamde ‘bimodal marketing’. Hierbij experimenteer en innoveer je aan de rand en zodra een experiment (bij herhaling) succesvol blijkt integreer je het in de kern van je marketingprogramma:

hero-conf-2016-1-scott-brinker-bimodal-marketing

Dit is vergelijkbaar met het 70:20:10 marketingprincipe.

  • Talent: een vaak gehoorde quote is dat de beste programmeurs wel tien keer zoveel waard zijn als gemiddelde programmeurs (de zogenaamde ‘10X developer’). Volgens Scott Brinker is dit geen mythe (zoals velen beweren), al zou het ook best vijf of acht keer kunnen zijn. En ook hier ziet hij een vertaalslag naar marketing.
    Marketeers die zowel ‘medium, message, mechanism’ als technologie weten te beheersen zijn zeldzaam en daarmee een veelvoud waard van hun gemiddelde collega’s.

Veel van Scott Brinkers inzichten zijn vrij conceptueel en abstract en verdienen daarmee meer voorbeelden en verdieping dan een presentatie kan bieden.

Daar heeft hij dan ook zijn Hacking Marketing boek voor geschreven en zijn presentatie was voor mij meer dan genoeg aanleiding om dit boek te bestellen en daarnaast meer aandacht te besteden aan het uitwerken en visualiseren van Marketing Technology Stacks.

Zijn slides zijn te vinden op SlideShare: Hacking Marketing by Scott Brinker. Deze slides komen grotendeels overeen met de Hero Conf slides (die zijn nog niet beschikbaar gemaakt).

In het volgende deel zal ik de presentatie van Andrew Miller behandelen: Building an Accountable PPC team.

Deel dit bericht

2 Reacties

Lauryan

Leuk verslag Wijnand! Heb het boek hier ook op de plank liggen om te lezen, was er nog niet aan toe gekomen en nu een extra motivatie om die zo eens open te slaan.

Wijnand

Thanks Lauryan! Ik ben ook erg benieuwd naar het boek, wordt binnenkort bezorgd ;-).
Stay tuned voor deel 2 over verantwoordelijkheden binnen PPC teams en deel 3 met een berg aan productiviteitstips en tools.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond