-

Hillary Clinton loopt verder weg van Donald Trump

…..althans als het gaat om e-mailmarketing. Eerder werd al gekeken naar de aanmeldflow van beide Amerikaanse presidentskandidaten, nu is het tijd voor de volgende stap: het welkomstprogramma. Hillary Clinton vult het welkomstprogramma optimaal in, Donald Trump vergeet deze essentiële stap in e-mailmarketing en gaat direct over tot de orde van de dag. Een gemiste kans!

Een eerste Welkom

Wat we eerder al zagen was dat Hillary Clinton en haar campagneteam op zoek zijn naar de meest optimale welkomstmail. Zo veel is duidelijk op basis van de verschillende subjectlines, copy en call to actions die tegen elkaar worden getest. Donald Trump stuurde een welkomstmail die in alle gevallen, er werden drie verschillende e-mailadressen gebruikt, hetzelfde was. Het echte feestje begon echter pas na die eerste mails. Toen ging de strijd om wie de volgende president van de Verenigde Staten gaat worden namelijk pas echt van start!

Een getriggerde Welkomstcampagne van Hillary Clinton

24 uur na aanmelding volgt de eerste e-mail met als afzender Hillary Clinton en subjectline ‘Hi (and welcome!)’. In alle gevallen was dit de onderstaande e-mail. Waar Donald Trump tijdens de aanmeldflow onder andere een voornaam uitvroeg, vroeg Hillary Clinton deze niet uit. Hierdoor word een ontvanger met het onpersoonlijke ‘Friend’ welkom geheten.

Daar lag voor Hillary Clinton en haar team direct een haakje om mij beter te leren kennen, echter gaat het eerst – gelet op de call to action – full focus op een eerste online donatie. Bij het doneren van minimaal 1 dollar zal men namelijk ook mijn voornaam willen weten. Dit is ook een veelgebruikte tactiek bij retailers die aanvankelijk via de e-mailmarketing fastlane alleen een e-mailadres uitvragen maar met het geven van een incentive (korting) consumenten proberen te verleiden tot een eerste aankoop. Door die eerste transactie wordt direct het profiel verrijkt.

HiWelcome

Meet the team

Nog eens 24 uur later gooit het campagneteam van Hillary Clinton het over een hele andere boeg. Een aantal mensen achter het campagneteam worden namelijk in de derde e-mail na aanmelding (+2 dagen) voorgesteld. Daarbij wordt direct hun motivatie en communicatiedoel met e-mailmarketing benadrukt.

Ook hier geldt weer dat de e-mail ‘fixed’ is. In alle mailboxen ontvang ik eenzelfde boodschap. De communicatie is een ideale manier om potentiële donateurs (en stemmers) te binden.

Meet_the_team

Waar Hillary Clinton en haar campagneteam dat doen en die ‘interesse’ proberen te upgraden naar een eerste (kleine) donatie blijft het uit het kamp van Donald J. Trump angstvallig stil. Sterker nog, nieuwe abonnees horen een aantal dagen helemaal niets van deze toch welbespraakte presidentskandidaat.

Een welkomstprogramma ontbreekt. Dat is op zijn zachtst gezegd bijzonder vreemd. Bij een welkomstcampagne kan de eerste e-mail zo maar een openingspercentage van tussen de 60 en 80 procent opleveren.

Consumenten hebben moeite gedaan zich aan te melden, volg die behoefte wat het dan ook is op! Waar Hillary Clinton en haar team dat doen en die ‘interesse’ proberen te upgraden naar een eerste (kleine) donatie blijft het uit het kamp van Donald J. Trump angstvallig stil.

Hillary Clinton wil meer van me weten (en maakt er ook gebruik van)

Na twee generieke boodschappen wil Hillary Clinton me beter leren kennen. Op 31 oktober word ik namelijk gevraagd om mijn geboortedatum op te geven. In ruil hiervoor krijg ik op mijn verjaardag een kaartje.

Na een welbekende tekstuele e-mail volgt onderstaande landingspage waarbij in mijn optiek overal aan is gedacht: een goed design, een wervende tekst en ‘prefilled’ velden. Het wordt me wel heel makkelijk gemaakt om een e-mailadres achter te laten. Een mooie manier om een profiel te verrijken.

Verrijking_geboortedatum

Op diezelfde dag maakt het campagneteam ook direct gebruik van mijn postcode. Voor een Nederlandse consument is dat natuurlijk lastig maar gelukkig biedt ‘90201’ altijd uitkomst. Op 31 oktober wordt namelijk de uitnodiging ‘Your free trip to Christina Aguilera’s house:’ verstuurd.

Hoewel Hillary Clinton in tegenstelling tot Donald Trump alleen een e-mailadres en postcode uitvraagt wordt er wel direct gebruik van gemaakt. Omdat ik de initiële uitnodiging niet direct had geopend ontving ik een dag later de triggerende subjectline ‘Fwd: Will you come to a party at my house?’

Daarbij wekte het campagneteam de indruk dat er een e-mail van Christina Aguilera werd doorgestuurd.

Invitation_Hillary

Wat kunnen Nederlandse marketeers tot dusver leren van de presidentskandidaten?

De impact van online op de presidentsverkiezingen van 2016 belooft opnieuw fors te groeien. In 2012 haalde Barack Obama voor maar liefst 690 miljoen dollar aan online donaties op, dat was voor een groot gedeelte te danken aan een uitgekiende e-mailmarketing strategie.

Op het eerste gezicht lijkt Hillary Clinton optimaal van deze kennis te profiteren, dat in tegenstelling van Donald Trump. Maar wat zijn tot dusver de learnings uit deze twee verschillende presidentscampagnes voor Nederlandse marketeers:

  1. Maak gebruik van een versimpelde aanmeldflow: vraag alleen uit wat je echt nodig hebt en maak het de potentiele nieuwsbrief abonnee daarmee zo makkelijk mogelijk
  2. Help nieuwe abonnees op weg, een Welkomstprogramma kan consumenten bij de hand nemen en uitleggen wat er voor hen in zit. Zorg dat je niet direct je commerciële doelen aanjaagt, dat kan mogelijk afschrikken.
  3. Volg de behoefte van je nieuwe abonnee op! Consumenten hebben zich niet zo maar aangemeld. Er is sprake van een specifieke behoefte. Achterhaal die en vul deze in.
  4. Tijdens het welkomstprogramma liggen de e-mailratio significant hoger, maak gebruik van dat gegevens door direct te verrijken. Bij voorkeur via geoptimaliseerde landingspages.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond