-

Ook H&M begint met marktplaatsconcept voor outlet

H&M Group start een marktplaatsconcept. Het moederbedrijf van de bekende kledingwinkels is afgelopen maand zowel online als in de winkelstraat een outlet gestart waar niet alleen eigen producten, maar ook die van anderen worden verkocht.

Het Zweedse modebedrijf H&M Group heeft het nieuwe concept Afound gelanceerd. Opvallend aan deze winkelformule is dat die gebaseerd is op een marktplaatsmodel. Afound is een outlet waar sterk afgeprijsde restpartijen worden verkocht. Die zullen bij een aantal eigen labels vandaan komen – H&M, COS, Weekday, Cheap Monday en & Other Stories – maar ook externe verkopers krijgen de ruimte.

Onlangs openden de eerste twee vestigingen in Stockholm en Malmö. Gelijktijdig is ook een online marktplaats toegevoegd. Hoewel het bedrijf zelf liever spreekt van een koopjesparadijs, is Afound in de kern een outletketen. ‘Het idee was om een innovatieve marktplaats te starten in de off-price sector. We hebben ons met nadruk gericht op de ervaring, zowel in de fysieke als online winkel’, zo licht de creatief directeur Mattias Ekberg de stap in een persbericht toe.

Het bedrijf kwam tot de keuze voor een marktplaats omdat het naar eigen zeggen de klantbehoefte ziet veranderen. Klanten zoeken in toenemende mate naar koopjes en tegelijkertijd naar nieuwe merken. De toegang tot die nog onbekende merken neemt via een marktplaats toe.

Afbeelding: indruk winkel, screenshot uit Zweeds nieuwsbericht

Uitbreiding op stapel

Er zijn twee manieren voor retailers om zich aan te sluiten bij Afound. Dat kan verlopen via de meer traditionele weg van de inkoop. Het bedrijf koopt artikelen in en biedt deze vervolgens via de winkels en online aan. Een tweede optie voor retailers en merken is om de eigen systemen te koppelen met Afound en vervolgens gedeeltelijk automatisch artikelen toe te voegen aan het platform. De fulfillment en logistiek zijn dan voor eigen rekening. Afound werkt hiervoor samen met Mirakl, een bekende naam in marktplaatsdiensten.

Deze voorzichtige start van een nieuwe keten, het bedrijf wil het aantal vestigingen dit jaar uitbreiden naar vijf stuks, is onderdeel van de aangescherpte strategie. H&M Group voegt stap voor stap nieuwe gespecialiseerde concepten toe. Vorig jaar opende het al Arket – een label dat zich als exclusiever opstelt. Later dit jaar wordt /Nyden geopend. Met dit nieuwe merk hoopt de retailer vooral millennials aan te spreken. De jongste aanwinst is dus Afound, een outlet.

Restpartij goede boterham

De afnemende groei in de winkelstraat dwingt het bedrijf gas te geven en de online strategie te vernieuwen. Het bedrijf wordt namelijk van allerlei kanten aangevallen en bovendien compenseren de e-commerceactiviteiten de terugloop in de fysieke retail nog niet. Online spelers zoals Zalando en ASOS zorgen ervoor dat de duizenden zeer kostbare winkelvestigingen minder verkopen. Directe concurrent Zara is in het voordeel omdat het veel sneller weet in te spelen op de laatste trends. Niet zelden gebeurt het dat juist H&M blijft zitten met partijen die niet meer zijn te verkopen.

Dat het Zweedse bedrijf nu start met een outlet is niet zo gek. Ook Zalando ziet hier brood in. Het online bedrijf opende onlangs een vierde koopjeszaak in Duitsland en verwacht niet dat dit de laatste is. Hoe groter de reguliere winkel wordt, hoe meer ruimte er nodig is voor outlet. Met de restpartijen is bovendien nog een goede boterham te verdienen. Volgens Euromonitor groeide de discountmarkt de afgelopen jaren hard. Door andere bedrijven toe te laten tot Afounds winkel, kunnen de Zweden hier een graantje van meepikken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond