-

Hoe AI marketing radicaal verandert

Artificial intelligence wordt al enkele jaren op grote schaal gebruikt voor marketingdoeleinden. Denk aan het automatiseren en personaliseren van advertenties, content, e-mailcampagnes, video’s en berichten op sociale media, om het conversiepercentage te verbeteren. Maar er komt nog meer aan. De toekomst van marketing zal sterker (en ingrijpender) worden beïnvloed door deze AI-technologieën en machine learning. Wat staat ons te wachten?

Dankzij machine learning, een onderdeel van AI, zijn al aanzienlijke verbeteringen mogelijk in de groeipercentages voor merkcampagnes, e-commercereclame en digitale advertenties. En dat ongeacht het type campagne. Alle beschikbare gegevens worden in verschillende varianten continu gelezen, verwerkt en geanalyseerd. In combinatie met moderne AI-methoden worden vervolgens de beste opties voor optimale conversie (A/B-tests met trefwoorden) getest en gemeten. Hierdoor kunnen zeer snel echte, meetbare verbeteringen worden bereikt.

Betrouwbaarheid in ‘real time’

Door alle nieuwe gegevens en andere relevante factoren te analyseren, neemt het betrouwbaarheidspercentage voortdurend toe. Bijna alles kan nu worden geanalyseerd: geschreven teksten, feedback, hoe lang een bezoeker op een website blijft, zelfs informatie op pixelniveau in beeld- en videodata kunnen worden geanalyseerd en waardevolle informatie opleveren, bijvoorbeeld over het klikgedrag van bezoekers op de website of over wat wel en niet werkt.

Dankzij de aanzienlijk verbeterde rekenkracht van systemen kunnen veel van deze analyseprocessen bovendien bijna in real time worden uitgevoerd, zodat lopende campagnes direct kunnen worden geoptimaliseerd. Nu al automatiseren en personaliseren bedrijven en bureaus advertenties, content, e-mailcampagnes, video’s, berichten op sociale media, enz. om het conversiepercentage te verbeteren.

Voorspellende modellen

De meest significante trend is de ontwikkeling van virtuele assistenten. Chatbots en andere soorten virtuele assistenten zijn een eerste stap naar nog meer gepersonaliseerde dienstverlening. Een andere AI-technologie die al in de startblokken staat, is contentgeneratie, een zeer breed terrein.

Maar toch, het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat een machine de creatie van hoogwaardige content volledig van de mens overneemt. De complexiteit, de verscheidenheid en de dynamiek van verschillende zinsstructuren, evenals de uitdrukkingskracht van bepaalde uitdrukkingen, maken het nog steeds erg moeilijk om op algoritmen te vertrouwen om diverse content van hoge kwaliteit te leveren. Op korte en middellange termijn zal dit waarschijnlijk mensenwerk blijven. De eerste pogingen zijn echter veelbelovend. AI-algoritmen en het principe van patroonherkenning worden steeds perfecter. Ondertussen kunnen systemen betere en nauwkeurigere voorspellende modellen bouwen op basis van beschikbare gegevens en informatie.

Zoekmachines

Ook bij zoekmachines is AI erg belangrijk. Het zoekgedrag van gebruikers verandert voortdurend. Consumenten en gebruikers verwachten dat als ze eenvoudige en natuurlijk geformuleerde vragen stellen via gesproken taal, ze ook relevante resultaten terugkrijgen. Spraakbesturing en -generatie wordt door veel deskundigen en marketeers gezien als de volgende grote disruptor, niet alleen wat AI betreft, maar ook op het gebied van marketing.

Een van de fundamentele redenen hiervoor is dat deze vorm van communicatie al overeenkomt met de elementaire en zeer intuïtieve vorm van menselijke interactie waaraan we gewend zijn. Daarom kunnen we significante ontwikkelingen en veranderingen op dit gebied verwachten, vooral op het gebied van zoeken, maar ook op het gebied van gebruikerservaringen en gebruikersinterfaces, voor allerlei relevante marketingonderwerpen. De toekomst van marketing zal sterk worden beïnvloed door AI en machine learning; en dat is spannend en boeiend tegelijk!

Meer leren, horen en zien over wat technologie voor jouw business  kan betekenen?

Op TBX, het event dat op 2 en 3 november in de Jaarbeurs Utrecht plaatsvindt, draait alles om de impact van tech op je business. Leer van  keynote sprekers zoals onder andere Igor Beuker (Internationale marketing & media autoriteit), Jasper Wochnum (M.Sc. Artificial Intelligence, medeoprichter & CEO BrainCreators) en Edwin Vlems (Marketingexpert).

Kijk voor het  volledige en actuele programma op de website van TBX.

TBX gratis bezoeken? Meld je nu aan voor een gratis ticket  en profiteer tevens van de mogelijkheden van het online netwerkplatform van TBX.

Over TBX

TBX 2022 is hét business-event voor IT-professionals, ondernemers en beslissers. TBX 2022 maakt snel én begrijpelijk zichtbaar wat de impact is van technologie op je bedrijfsmodel. Nu, morgen en overmorgen. Met een beurs vol innovaties, business, sprekers op het hoofdpodium, IT-masterclasses en Computable’s Expert Lounge, helpen we beslissers, managers en IT-professionals op weg in een uitdagend landschap. TBX 2022 staat voor kansen zien én benutten. Laat tech voor je werken!

 

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond