Hoe belangrijk zijn kortingscodes voor retailers?
Wie nog twijfelt aan het bestaansrecht van de kortingsbon, moet zich eens verdiepen in de nationale en internationale bedrijven die grotendeels op dit principe varen. Naar verluidt bieden alleen al ruim tweeduizend bedrijven hun kortingsactie onder de aandacht via het Nederlandse Scoupy. De kortingsbonnen worden aan meer dan 750 duizend gebruikers aangeboden. En dat is slechts één voorbeeld.
In korting is namelijk iedereen geïnteresseerd. Onderzoek van twee jaar terug wijst uit dat meer dan 50 procent van de Nederlanders wel eens iets heeft gekocht met een fysieke waardebon. Belangrijker nog: een aankoop die anders niet was gedaan. Vooral jongeren lijken daarvoor erg gevoelig. Acht op de tien zei destijds kortingen via e-mail of als bijlage bij een pakketje erg te waarderen.
En dat biedt mogelijkheden voor winkeliers. Volgens Brits onderzoek is het gebruik van kortingscodes zelfs meer sociaal geaccepteerd dan het eerder ooit was. De ondervraagden gebruiken gemiddeld zestien vouchers per jaar, offline én online. Een op de twintig weet zelfs vijftig tot honderd keer per jaar een kortingscode te gebruiken. Vooral vrouwen zijn de grootverbruikers, maar mannen kennen online beter de weg. Zij scoren daar de betere dealtjes.
Opvallend genoeg neemt de drang om voor jezelf een korting te bedingen met de jaren af. Vooral eind-twintigers tot begin-veertigers zijn hierin heel behendig. Zij gebruiken gemiddeld negentien kortingsbonnen en vouchers per jaar. Dat zijn er zes meer dan een doorsnee gepensioneerde. Als marketeer kunnen deze personen het beste worden opgezocht op de bekende plaatsen: kortingsbonnensites (62 procent), sites met dagelijkse aanbiedingen (37 procent) of een algemene zoekmachine (31 procent) zijn voor consumenten de logische plekken de korting te zoeken.
Zoals nog wel eens uit conversietests blijkt, zorgt een online invoerveld voor kortingscodes voor een toename van het aantal winkelwagenverlaters. Maar met de juiste kortingsacties en loyaliteitsprogramma neemt het aantal verkopen en de gemiddelde orderwaarde toe.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond