-

Hoe bespeel je de media?

De statistieken spreken boekdelen: er zijn zo langzamerhand meer PR-mensen dan journalisten, dus dan wordt het extra lastig om je nieuwe product of dienst onder de aandacht te brengen. Ook Emerce krijgt dagelijks vele tientallen persverzoeken en persberichten onder ogen en om heel eerlijk te zijn: we zijn niet altijd even onder de indruk. Straight from the horse’s mouth een paar tips van de redactie.

Let op relevante inhoud
PR-kantoren weten ook dat journalisten graag nieuws willen brengen, en dus zie je steeds vaker dat bedrijven grijpen naar het middel van enquêtes en onderzoekjes. Alleen zien we er de laatste tijd te veel van en de relevantie is soms ver te zoeken. Als het onderzoek te nadrukkelijk als doel heeft om een product of dienst onder de aandacht te brengen, heb je grote kans dat het hele persbericht niet wordt gebruikt. Zonde van de geïnvesteerde centen.

Mag het een onsje minder?
Elk bedrijf vindt zich ‘marktleider’ in hun sector, maar zonder deugdelijke onderbouwing klinkt dat niet overtuigend, en al helemaal niet als de concurrent dat ook beweert. Over het algemeen staan er veel te veel superlatieven in persberichten. Dat komt een beetje over als de koopman die zijn producten op de kermis moet adverteren. Borstklopperij werkt averechts. En dat een bedrijf ‘zich al vijf jaar onderscheidt door voor honderd procent op resultaatbasis voor zijn klanten te werken’ lijkt ons ook een merkwaardige kwalificatie. Doen andere bedrijven dat niet dan?

Wees zuinig met jargon
Misschien komt het dat de PR kantoren zelf de materie onvoldoende kennen, of de opdracht krijgen om een Engelse tekst zo letterlijk mogelijk te vertalen, maar heel veel (technische) persberichten zijn domweg onleesbaar: ‘Login Consultants gebruikt de multi-tenancy van het VMware-platform om een business-enabled online desktop te creëren, waardoor een heldere rolverdeling ontstaat.’ Enig idee wat hier staat? Degene die het geschreven heeft vermoedelijk ook niet. Leg in klare taal uit wat de oplossing beoogt, waarom het anders of beter zou zijn dan dan wat de concurrentie biedt, en lever daar voldoende context bij zonder die opgeblazen hyperbooltaal.

Laat die merktekentjes weg
De plaag is uit de VS komen overwaaien, maar we zien het nog te vaak: een persbericht vol symbolen voor handelsmerken  (™). Dat Android als merk als vastgelegd willen we best geloven, maar wat is de relevantie voor de lezer? Het is sowieso geen goed idee om advocaten persberichten te laten schrijven.

Werk je adressen bij
Echt waar, Emerce krijgt nog steeds ‘gepersonaliseerde’ persberichten binnen voor redacteuren die hier al tien jaar niet meer werken. Bij Emerce is het overigens voldoende om redactie@emerce.nl te sturen. Dit adres blijft tot in lengte van jaren geldig.

Geen pdf’s graag
Persberichten in de vorm van alleen een Pdf gooien we soms ongezien weg, want het converteert niet lekker naar tekst. Word wel, maar waarom zou je die bestanden meesturen als je je bericht gewoon in HTML kunt plaatsen? Dat scheelt ons een handeling extra.

Denk mee met de redactie
Emerce krijgt dagelijks voorstellen voor interviews, waaruit we een zeer selectieve keuze maken. Dat is elders niet anders. Nogal wat mensen verwachten antwoord op die verzoeken en een uitgebreide toelichting als het wordt afgewezen. Verplaats je daarom ook even in de redactie: voor een artikel moet sowieso een (belangrijke) aanleiding zijn. De komst van een of andere EMEA directeur naar Nederland vinden we niet heel erg spannend. Een nieuw behangetje of een knopje  voor in je webwinkel ook niet.

Plaats je PR-bericht in Wire
Geen aandacht van de redactie? Geen nood. Emerce heeft een eigen pagina voor het gratis plaatsen van persberichten. Stuur voor de zekerheid dan ook een kopie naar redactie@emerce.nl voor zover je dat nog niet gedaan hebt. En lees de tekst vooral zorgvuldig door. De redactie heeft geen tijd om achteraf nog eens fout gespelde namen of links te corrigeren.

internalnew1

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond