-

Hoe een chatbot je klantenservice kan helpen

Chatbots bestaan al een tijdje, maar worden de laatste tijd steeds genoemd als dé toekomst van klantenservice. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 29 procent van de mensen voorkeur heeft voor een chat of andere messaging applicaties als het gaat om klantcontact. En ook voor de klantenservice zelf kan zo’n chatbot handig zijn: hij bespaart je tijd en geld, én kan je bedrijf zelfs efficiënter laten groeien.

Zie het als een virtuele medewerker die de klantenservice helpt met het beantwoorden van vragen en het genereren van leads. De kennis van de chatbot voer je van te voren zelf in. Zo zorg je dat hij relevante vragen begrijpt, de juiste antwoorden weet te geven, en zelf informatie kan opvragen bij klanten.

Iets voor jouw bedrijf? Wij zetten op een rij waarom een chatbot uitkomst kan bieden voor grote én kleinere organisaties. 

Bespaar tijd

Een van de grootste voordelen van een chatbot is dat hij je klantenservice veel tijd kan besparen. Chatbots kunnen in klantenservice chats supersnelle geautomatiseerde antwoorden geven op vragen die hij herkent. Heb je al een FAQ op je website staan? Handig, want die informatie kun je meteen in je chatbot verwerken. 

Via je chatbot kunnen klanten dan eenvoudig de informatie vinden waarnaar ze op zoek zijn. Een dag (of zelfs langer) wachten op een antwoord is niet meer nodig, want je chatbot is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. 

Zo krijgt je klant zelfs buiten openingstijden snel antwoord én bespaar je je klantenservice veel tijd. 

Maak minder fouten

Fouten maken is menselijk. Klantenservicemedewerkers kunnen wel eens iets vergeten, nemen getallen verkeerd over, of maken andere foutjes in het contact met de klant. Een chatbot heeft daar geen last van. Hij maakt geen spelfouten, vergeet niets en neemt alles wat de klant invoert exact over. Zo krijgen je klanten altijd de juiste informatie. 

Vergroot je klantenbestand

Met het all-in-one platform voor online conversaties van Watermelon kun je je chatbot aan je website, aan je populairste social media kanalen én aan messaging apps koppelen. Zo kunnen je klanten jou bereiken op de manier die ze zelf het fijnst vinden. Hiermee wordt je organisatie in één klik een stuk toegankelijker voor (potentiële) klanten. 

Daarnaast kan een chatbot meerdere vragen tegelijkertijd beantwoorden, waardoor je meer klanten kan helpen. Lekker efficiënt dus! 

Schakel snel tussen chatbot en medewerker

Weet je chatbot het antwoord even niet? Met de Watermelon Chatbot API wordt de klant automatisch doorgeschakeld naar een beschikbare medewerker.  Gebruikers krijgen bij elke door de chatbot niet beantwoorde vraag een melding in het dashboard. Dit wordt ook wel een Mismatch genoemd. Wanneer je deze Mismatch oplost zal de chatbot steeds slimmer worden. 

De volgende keer als deze vraag gesteld wordt dan weet je chatbot wel het antwoord.  Handig, want zo verzamel je een mooi overzicht van nieuwe veel gestelde vragen. Nuttige input voor het optimaliseren van je website én van je chatbotconversaties!  

Laat je chatbot informatie opvragen

Je kunt je chatbot ook zelf vragen aan de klant laten stellen. Zo kun je informatie opvragen als een ordernummer, een klantnummer, of welk probleem de klant heeft met een bestelling. De klantenservicemedewerker die het gesprek daarna overneemt kan zo direct aan de slag met het oplossen van het probleem. Dat bespaart je medewerkers weer wat tijd én het maakt hun werk een stuk interessanter. 

Zorg dat je klaar bent voor de toekomst

In veel branches groeit de vraag naar chatbots flink. Klanten verwachten steeds vaker dat hun vragen en updates rond bestellingen en retourzendingen snel afgehandeld kunnen worden via een chatbot. Sterker nog, 70 procent van de consumenten geeft aan dat ze binnen drie jaar een bezoek aan een winkel of bank willen vervangen door een gesprek met een chatbot. 

Waarom zou je dus nog wachten met het implementeren van je eigen chatbot? 

Maak het jezelf makkelijk met de Watermelon Chatbot API

Maar hoe begin je met het bouwen van een eigen chatbot? 

Met een application programming interface (API) wordt je veel werk uit handen genomen. Dankzij de API van Watermelon wek je snel je nieuwe digitale collega tot leven, zonder dat je enige kennis van coderen nodig hebt. In een paar klikken heb je jouw eigen chatbot aangemaakt en kan je beginnen met het verbeteren van jouw klantenservice. 

Zie het als een soort kant-en-klare digitale bouwsteen die je kunt hergebruiken in je eigen applicatie. Want waarom zou je kostbare tijd en middelen besteden aan het ontwikkelen van een functionaliteit die al eerder is gemaakt? Precies. Voor veel bedrijven zijn APIs daarom de snelste en meest effectieve manier om nieuwe diensten in te bouwen.

Zo werkt de Watermelon Chatbot API

Het gebruiksvriendelijke platform voor online conversaties maakt het mogelijk om in 5 stappen een chatbot te bouwen, zonder code te gebruiken. Je voert je chatbot met kennis, waarna hij zijn kennis zelf uitbreidt door middel van AI learning. Vervolgens test je de effectiviteit van je chatbot en kun je informatie publiceren en aanvullen, gebaseerd op echte vragen van klanten. 

Koppel je chatbot aan je website(s), aan social media kanalen zoals Facebook en Twitter, en aan messaging apps zoals WhatsApp, iMessage, Viber en Telegram. Naast het automatiseren, centraliseer je ook je klantcontact in een overzichtelijk dashboard. Nu ben je 24/7 via meerdere kanalen bereikbaar voor klanten!

De unieke voordelen van Watermelon:

    • 24/7 bereikbaar voor je klanten,  in hun eigen taal. 
    • Maximaal bereik door koppeling aan je website, social media kanalen én messaging apps. 
    • Eén gebruiksvriendelijk dashboard voor berichten van verschillende kanalen.
    • Schakelt automatisch naar een medewerker bij vragen waar de chatbot geen antwoord op weet. 
    • Krijg inzicht in nieuwe klantvragen. De chatbot maakt automatisch een overzicht van vragen die hij nog niet heeft kunnen beantwoorden. 
    • Geen kennis van programmeren nodig dankzij de gebruiksvriendelijke chatbot builder.

Test het gratis via de KPN API Store

Ben je benieuwd geworden naar deze API, maar wil je het liever eerst uitproberen? Dat kan. Via de KPN API Store kun je de Watermelon Chatbot API gratis in een sandbox environment testen. Dankzij het gebruik van mock data zie je hierin precies hoe de API zou functioneren in je eigen applicatie. Handig, toch? 

Heb je interesse in deze? Neem dan contact op met KPN via de API Store .

Deel dit bericht

1 Reactie

Mark

Interessant, maar het bericht laat niet zien in hoeverre de consument zit te wachten op de chatbot. Het is uiteraard een goed alternatief om een chat te gebruiken, maar in hoeverre men op een chatbot zit te wachten in vergelijking met een medewerker wordt niet aan de consument gevraagd.

Uit het onderzoek blijkt dat telefonisch contact nog steeds de voorkeur (40%) heeft, waaruit dus al blijkt dat persoonlijk contact met een medewerker goed wordt gewaardeerd, dus waarom focussen we ons daar niet op?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond