-

Hoe HTML5 Nederlandse DOOH-mediabedrijven een voorsprong geeft

De Digital Out of Home (DOOH) advertentiemarkt is wereldwijd bezig aan een sterke opmars. Nederland loopt in deze markt voorop, waar mediabedrijven dankzij de verdere uitrol van HTML5 een scala aan nieuwe advertentiemogelijkheden in handen krijgen.

Digital Out Of Home (DOOH) is de afgelopen jaren flink gegroeid en de verwachting is dat dit de komende jaren doorzet. Zo blijkt uit het Online Ad Spend Study 2018, die Deloitte in opdracht van IAB Nederland uitvoerde, dat DOOH in Nederland sterk groeit. Waar het marktaandeel in 2016 nog maar vijf procent bedroeg, groeide deze in 2017 tot 11,6% en bedroeg de groei over 2018 maar liefst 90%.

(Bron: IAB Nederland)

Impact DOOH

De groei is grotendeels te danken aan de impact van DOOH. Steeds vaker zien mensen een vorm van buitenreclame en blijven daarbij digitale billboards eerder hangen dan online advertenties.

Daarnaast is DOOH sterk gegroeid dankzij technologische ontwikkelingen over de afgelopen jaren zoals HTML5. Deze techniek wordt al jaren toegepast in internetbrowsers en wordt nu ook steeds vaker toegepast in buitenreclame. Nederland loopt daarbij voorop met de uitrol van billboards die geschikt zijn voor HTML5, die mediabedrijven en adverteerders diverse nieuwe mogelijkheden en voordelen biedt om hun boodschap over te brengen. 

Technische voordelen HTML5

Een van de belangrijkste technische voordelen van HTML5 is dat het eenvoudig is op te schalen. Zo versnelt HTML5 de creatie en implementatie van DOOH-advertenties en kunnen aanpassingen in tekst, afbeeldingen, video of andere content direct worden doorgevoerd. Daarbij is DOOH-content net als een webpagina dankzij HTML5 volledig responsive, waardoor advertenties zich automatisch aanpassen aan de schermgrootte. 

Deze schaalbaarheid is niet alleen fijn als je snel iets wilt aanpassen, maar geeft ook de mogelijkheid om op lokaal niveau content aan te laten passen. Door bijvoorbeeld een lokale winkel beperkt toegang te geven om onderdelen van de advertentie zelf aan te passen, bewaak je de stijlgids maar geef je tegelijkertijd mensen ook de vrijheid om zelf acties te ondernemen.

Al deze technische voordelen leiden uiteindelijk tot significante tijd- en kostenbesparingen.

Creatieve voordelen HTML5

Dankzij HTML5 kun je DOOH-campagnes ook veel creatiever inrichten. Door bijvoorbeeld een abri te voorzien van een touchscreen of augmented reality kun je de interactie met passanten verbeteren.

Daarnaast kun je de advertenties hyperlokaal inrichten door bijvoorbeeld realtime data over het weer, verkeer, live sportuitslagen of vluchtschema’s te gebruiken. Het gebruik van data en software van derden is dankzij HTML5 dan ook eenvoudig te integreren in je advertentiecampagnes.

Voorbeelden HTML5 DOOH advertenties

Knab wilde klanten graag bedanken en vroeg of zij het leuk zouden vinden om hun voornaam op een billboard te zien. Zo werden op verschillende locaties dicht in de buurt van deze klanten hun voornaam getoond op een digitaal scherm. De actie zorgde er onder meer voor dat klanten van Knab zich bij de digitale billboards verzamelden om ermee op de foto te gaan en deze deelden via social media.

Consumenten kunnen al langer online auto’s volledig zelf samenstellen. Audi bracht dit naar het volgende niveau door op een levensgroot digitaal scherm passanten de mogelijkheid te bieden binnen enkele seconden hun eigen A1 sportback te maken. Een uitstekend voorbeeld van HTML5.

Ubisoft zette HTML5 in om zijn nieuwe video game Ghost Recon Breakpoint onder de aandacht te brengen. In de advertentie werd een dynamische klok getoond die aftelde naar de lanceerdatum. Op deze manier bouw je de spanning op en creëer je een gevoel van urgentie. 

De campagne van Proximo Spirits is een mooi voorbeeld hoe je augmented reality kunt gebruiken. Om het nieuwe rum The Kraken onder de aandacht te brengen, konden passanten in het centrum van Manchester op het merklogo staan dat voor een abri lag. Vervolgens kwamen zij via de abri digitaal in contact met het mythische zeewezen. 

Verdere groei

HTML5 biedt DOOH diverse creatieve mogelijkheden om de interactie met consumenten aan te gaan. Dankzij de verdere uitrol van HTML5 richting digitale billboards in Nederland zullen passanten dan ook steeds vaker met deze advertenties in aanraking komen, wat de groei en impact van DOOH de komende jaren naar verwachting alleen maar verder zal vergroten.

Over de auteur: Justin Campbell is CEO bij AGCS Works.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond