-

Hoe je creatieve teams ook in 2023 tevreden en effectief laat werken

Het belang van goede content en de druk op creatieve teams nemen toe. Let daarom, juist bij snelle groei, op inspiratie en persoonlijke belangstelling, het evenwicht tussen creativiteit en data, aandacht voor goede mensen en kwalitatief hoogstaand opdrachtgeverschap.

Houd de groei bij, ook als die steeds sneller gaat

Zeker in de cookieloze wereld die ons staat te wachten neemt het belang van sterke content alleen maar toe. Hoe kun je anders contextgestuurde marketing zo effectief mogelijk in het juiste umfeld plaatsen? De keerzijde is wel dat de steeds grotere vraag naar aantrekkelijke content een toenemende druk op de prestaties van creatieve teams zet. Door continu de vinger aan de pols te houden, regelmatig check-ins te houden en overwerkte creatieven de aandacht te geven die ze kunnen gebruiken, lukt het om je team door drukke tijden te leiden.

Inspireer door persoonlijke belangstelling

Om de creativiteit op gang te brengen zul je eerst op goede ideeën moeten komen, Hiervoor is – al is het een open deur – inspiratie nodig. Krachtige creatieve leiders houden dit input-output-mechanisme scherp in de gaten. Houd de creatieve conditie in je team op peil door voldoende ruimte te geven aan betekenisvolle, inspirerende activiteiten die aansluiten op de specifieke behoeften van je teamleden. Het is wetenschappelijk bewezen dat bepaalde hersengebieden die tot creatieve productiviteit leiden onder de juiste omstandigheden scherp oplichten.

Bewaak het evenwicht tussen creativiteit en data

Waar een creatief team na een paar weken zwoegen graag terugkijkt op een geweldige creatieve productie, kunnen data-analisten een ontnuchterend verhaal van tegenvallende bereikcijfers zetten. De discrepantie tussen mooimakers en cijferfetisjisten lijkt soms onoverbrugbaar. Elkaar in het midden ontmoeten, is in zo’n geval ingewikkeld. Wat helpt is een continue terugkoppeling tussen de twee kampen opzetten. Zo kun je in ieder geval de verwachtingen beter managen. En tijdig bijsturen als dat nodig mocht zijn.

Vind de juiste mensen en wees gul

Werknemers maken tegenwoordig de dienst uit. Juist creatieve teams die overspoeld worden met werk worstelen met de krappe arbeidsmarkt. Creativiteit is bij uitstek een mensenbusiness. Maar hoe vind je de juiste mensen op een arbeidsmarkt waar iedereen vecht om het schaarse talent?

De oplossing ligt in alles goed doen. Dus: prima secundaire voorwaarden. Maar ook: geweldige werkomstandigheden, voldoende morele ondersteuning en flexibiliteit. En een werkcultuur waarin mensen zich zowel veilig als uitgedaagd voelen: niets mag aan de aandacht ontsnappen. Wees ook gul: het is uiteindelijk goedkoper om goede mensen vast te houden tegen een wat hoger salaris, dan telkens op zoek te moeten naar een (weer) een tijdelijke vervanger.

Streef kwalitatief opdrachtgeverschap na

Pas bij het eerste resultaat ontdekken dat ze toch iets anders in gedachten hadden: het is een fenomeen dat veel creatieven kennen. Veel opdrachtgevers vinden het ingewikkeld om precies te formuleren wat hun wensen en verlangens zijn. Ze zien het eindresultaat niet helder voor zich en hebben ook geen idee welk creatief proces hieraan vooraf gaat. Het gevolg is dat verzoeken slechts half doorkomen, halverwege worden aangepast of tot oneindig veel geharrewar leiden.

Ondertussen wijzen alle vingers wel naar hetzelfde creatieve team dat er wel erg lang over doet. Dit kan ondervangen worden door slimme terugkoppelingstools te gebruiken. Zo kun je in real time met de klant reviews organiseren en goedkeuring verkrijgen voor geaccordeerd werk. Dat werken in één gedeelde werkelijkheid pakt voor beide partijen voordelig uit: het dwingt de opdrachtgever na te denken over keuzes en biedt de creatieve teams doorlopend inzicht in de wensen en behoeftes van de klant, die ook nog eens beantwoord en bijgestuurd kunnen worden.

Over de auteur: Pan Beskos is content marketing specialist bij Lytho.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond