-

Hoe online marktplaatsen en platformen in 2021 wél kunnen scoren op Black Friday

De omzet bij webwinkels ging tijdens Black Friday compleet door het dak, maar aan de marktplaatsen en platformen ging de drukte grotendeels voorbij. Zonde, want er valt veel meer uit te halen. Vier stappen om het in 2021 beter te doen.  

Webwinkels hebben hun verkopen met Black Friday wederom door het dak zien gaan. De online verkopen lagen in Nederland dit jaar zelfs zo’n 80 procent hoger dan in 2019. Waarom zorgt het van origine Amerikaanse koopjesfestijn bij webshops wel voor een recordomzet en zien we bij marktplaatsen en platformen nauwelijks meer transacties? En belangrijker: hoe kunnen zij ervoor zorgen dat er volgend jaar wel wordt gescoord op Black Friday? 

Een belangrijke reden waarom de meeste marktplaatsen en platformen dagen als Black Friday links laten liggen, is dat zij denken dat de dynamiek tussen kopers en verkopers hier geen ruimte voor biedt. Deze verschilt inderdaad van wat je bij webwinkels ziet. Zo is de marktplaats of het platform de faciliterende partij en levert het zelf geen producten of diensten waar de eindgebruiker voor betaalt Verkopers zijn zelf verantwoordelijk voor de promotie van hun koopwaar. Zij kunnen deze in sommige gevallen wel tegen betaling in de spotlight zetten, maar daar blijft het dan wel bij. 

Meerwaarde

Zonde, want als je als marktplaats of platform de juiste tools biedt, kun je zowel kopers als verkopers helpen veel meer uit een speciale periode of dag zoals Black Friday te halen. Daarmee biedt je als ‘tussenpartij’ ook tijdens deze weken meerwaarde voor je gebruikers; verkopers kunnen meer verkopen en kopers vinden een product of dienst tegen een mooie prijs. Daarmee maak je jouw platform of marktplaats voor beide partijen een nog aantrekkelijker plaats om zaken te doen. 

4 stappen om als marktplaats of platform van Black Friday een succes te maken

Als verkopers zelf geen actie ondernemen tijdens Black Friday, moet je het simpelweg gemakkelijk maken dit wel te doen, en het voor de kopers zo laagdrempelig mogelijk maken de Black Friday deals te vinden. Met de volgende 4 stappen is de kans dat je tijdens Black Friday in 2021 meer transacties ziet op je marktplaats of platform aanzienlijk groter. 

  1. Creëer een speciale categorie of sectie op je platform voor Black Friday deals. Maak het makkelijk voor verkopers om hun product of dienst hierin onder te brengen en bijvoorbeeld automatisch een Black Friday korting toepassen op de originele vraagprijs. 
  2. Bied enkele weken voor Black Friday kopers aan zich te abonneren op Black Friday deals en nieuws.
  3. Gebruik de data die je hebt (uiteraard volgens de AVG-richtlijnen) en attendeer bijvoorbeeld de verhuurder van een vakantiehuisje met een lage bezetting, op de mogelijkheid om met Black Friday deals de bezettingsgraad omhoog te krijgen. Ook kun je verkopers meer inzicht geven in kansen door geaggregeerde data te delen over trends die je in de voorgaande jaren rond Black Friday hebt gezien in hun specifieke product/ servicegebied.
  4. Zorg dat kopers kunnen aangeven dat zij notificaties willen ontvangen voor specifieke Black Friday deals en bijvoorbeeld een seintje krijgen als de korting zakt naar een bepaald percentage. Of als een product van een specifiek merk waar ze al weken op azen, in de Black Friday sectie te koop wordt aangeboden.  
Geen excuus

Er is geen excuus waarom platformen en marktplaatsen Black Friday niet zouden kunnen benutten om net als webshops, een enorme stijging in transacties te realiseren. 

Het gaat immers hier ook om online verkoop. Etsy, het Amerikaanse verkoopplatform voor zelfgemaakte spullen is het bewijs dat het kan. De kunst is om creatief te zijn en het makkelijker en aantrekkelijker te maken voor je gebruikers om op een dergelijke dag in te spelen. Als je hiervoor de juiste voorwaarden weet te scheppen, dan is Black Friday volgend jaar ook een commercieel feest voor jouw platform of marktplaats en de gebruikers.  

Over de auteur: Richard Straver is oprichter van Online Payment Platform.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Joost Brugmans - Orderchamp

Hi Richard, helemaal mee eens. Met ons digitale inkoopplatform Orderchamp deden we samen met onze merken met een eigen versie mee, ook deels om een tegenbeweging te bieden voor de lage prijzen/kortingen waar retailers mee moeten dealen. Dit was een mega succes – we pasten allerlei automatie toe binnen de marktplaats om de merken zoveel mogelijk visibiliteit te geven gedurende het event – maar ook daarvoor en daarna. Erwin van Emerce schreef er een leuk artikel over: https://www.emerce.nl/nieuws/orderchamp-bestelling-per-minuut-black-friday en als je wat meer cijfers zou willen weten, kan je een kijkje nemen op de infographic die we hebben gemaakt: https://blog.orderchamp.com/2020/12/03/infographic-winkels-en-webshops-kochten-massaal-in-tijdens-black-friday/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond