-

Hoe sustainable logistics leidt tot een hoger rendement

In een wereld waarin duurzaamheid een steeds grotere rol speelt, vervult logistiek een cruciale rol in het verminderen van de ecologische voetafdruk van organisaties. Sustainable logistics zorgt er niet alleen voor dat je de impact op het milieu minimaliseert zonder dat dit ten koste gaat van de operationele efficiëntie, ook bindt het op langere termijn consumenten en bedrijven.

We leven in een maatschappij waarin er steeds meer bewustwording is over het milieu en duurzaamheid. Enerzijds komt dit doordat met name jongere generaties hier meer mee bezig zijn, anderzijds neemt ook de regeldruk toe voor organisaties om te verduurzamen. Bij één op de drie Nederlandse bedrijven is duurzaamheid dan ook een belangrijke prioriteit, zo blijkt uit onderzoek.

Wel spelen er bij een groot deel van deze organisaties nog onzekerheden, zoals de kosten die gepaard gaan met verduurzaming en de mogelijke opbrengsten. Hoewel niet alle mogelijke voordelen direct in rendement zijn uit te drukken, kun je wel degelijk inzicht krijgen in het potentieel en de risico’s als je niet investeert in het verduurzamen van je organisatie.

Pijlers sustainable logistics

De eerste stap is om een analyse van je eigen duurzaamheidsambities te maken en duidelijk te krijgen in hoeverre deze aansluiten bij die van jouw klanten. Je sales afdeling kan hierin een belangrijke rol spelen en moet in dat geval dan wel over specifieke competenties beschikken.

Een van de aandachtspunten die uit een dergelijke analyse naar voren kan komen is om de logistiek te verduurzamen. De verwachting is namelijk dat de logistieke sector de komende jaren exponentieel blijft groeien en daarmee dus ook de CO2-uitstoot toeneemt. Het verduurzamen van je logistiek wordt ook wel sustainable logistics genoemd en bestaat uit drie pijlers:

  • Milieuverantwoordelijkheid
  • Economische levensvatbaarheid
  • Sociale verantwoordelijkheid

Milieuverantwoordelijkheid richt zich met name op het reduceren van carbon footprint, emissies en afvalstromen. Bedrijven kunnen hun CO2-uitstoot bijvoorbeeld verminderen door over te stappen op elektrische voertuigen of biobrandstof aangedreven transportmiddelen. Ook eenvoudige maatregelen, zoals afvalscheiding of het gebruik van milieuvriendelijke verpakkingen om restafval te reduceren, dragen hieraan bij. Een milieuscore zoals de PEIS kan helpen om dit te monitoren en inzichtelijk te maken.

Economische levensvatbaarheid is vaak een onderbelicht onderdeel binnen duurzaamheid, maar is een cruciale factor. Het efficiënter inzetten van personeel en middelen draagt namelijk niet alleen bij aan een lagere CO2-uitstoot, het zorgt op langere termijn ook voor lagere kosten en een duurzame bedrijfsvoering. Het toepassen van het Lean-principe en samenwerkingen met logistieke partners kunnen helpen om de keten te optimaliseren.

Sociale verantwoordelijkheid draait vooral om hoe je als organisatie actief participeert en bijdraagt aan de maatschappij. Onderzoek bijvoorbeeld hoe je lokale initiatieven kunt steunen zoals de voedselbank, maar ook jaarlijks terugkerende evenementen zoals World Cleanup Day.

Hogere efficiëntie voor duurzaam resultaat

Een van de mogelijkheden om te verduurzamen is met de inzet van kunstmatige intelligentie.

AI wordt bijvoorbeeld ingezet om op basis van de route, actuele verkeerssituatie en weersomstandigheden de optimale transportroute te berekenen. Dit vertaalt zich in een reductie van de CO2-uitstoot.

Ook wordt AI ingezet om de vraag te voorspellen. Door het herkennen van bepaalde patronen, relaties te leggen tussen grote databases en bepaalde vraagfluctuaties te zien, wordt een voorspelling gedaan. Op deze manier weet een organisatie beter wat de dag van morgen gaat brengen en hoe daar de beste processen en mensen op kunnen worden afgestemd.

De volgende stap voor organisaties is de inzet van een ‘digital twin’, een extra softwarelaag, die dient als een exacte kopie van jouw organisatie. Hierin koppel je data om simulaties te draaien en vooruit te kunnen kijken, om vervolgens processen te optimaliseren.

Een organisatie kan bijvoorbeeld in de digital twin simuleren hoe producten, medewerkers en apparatuur in een magazijn bewegen. Door veranderingen in de simulatie door te voeren, kun je testen wat het meest efficiënte proces is en op deze manier een optimale inrichting van het magazijn creëren.

Investeringsbereidheid leidt tot tastbare resultaten

Een van de grootste uitdagingen voor het verduurzamen van je organisatie is om de toegevoegde waarde inzichtelijk te maken. De initiële kosten zijn namelijk hoog, terwijl het berekenen van de ROI (Return On Investment) volgens de huidige standaarden vaak niet toereikend is, omdat het langer duurt voordat de voordelen zich manifesteren.

Een van de manieren om mensen aan boord te krijgen is om het om te draaien. Je kunt namelijk wel berekenen wat de gevolgen voor de resultaten zijn als je niet investeert in het verduurzamen van processen.

Allereerst is de verwachting dat er naast de stijgende CO2-uitstoot van de logistieke sector en de daarbij gepaard gaande kosten, het bruto binnenlands product (bbp) van Nederland de komende jaren met 18% daalt als we gezamenlijk niets doen aan verduurzaming. Door te investeren in duurzaamheid kun je dit dus deels voorkomen.

Verder dragen duurzame investeringen bij aan je merkimago en daarmee je bedrijfsresultaten. De laatste tijd zien we dat duurzaamheid steeds vaker onderwerp van gesprek is en consumenten steeds vaker milieubewustere keuzes maken. Daarbij worden soms merken overgeslagen of zelfs geboycot als zij zich niet of onvoldoende bezighouden met duurzaamheid.

Duurzame investeringen hoeven daarbij geen negatieve impact te hebben op je efficiëntie. Je kunt bijvoorbeeld plastic tape vervangen door papieren tape. De kans bestaat dat papieren tape duurder is dan het plastic alternatief, maar in de totale keten is er dan juist sprake van een kostenefficiëntie. Je hebt namelijk minder plastic afval. Omdat tape en ander verpakkingsmateriaal het eerste is wat consumenten zien zodra zij een bestelling ontvangen, draagt dit direct bij aan je imago en voorkom je dat je de boot mist of zelfs in een kwaad daglicht komt te staan.

Kies de juiste route

Voor bedrijven die aan de slag willen met het verduurzamen van hun organisatie is het advies om klein te beginnen. Op deze manier wordt het overzichtelijk en tastbaar voor iedereen.

Ga daarom het gesprek aan met stakeholders, partners en je personeel. Luister en leer van elkaar. Wellicht hebben partners bijvoorbeeld al stappen gezet en hebben zij ideeën hoe jullie samen de gehele keten kunnen verbeteren.

Kies vervolgens één pijler die aansluit bij je bedrijfsvoering en zet AI en automatisering in om processen efficiënter te maken. Kijk welke eerste resultaten je hiermee boekt en stuur vervolgens bij. Ga daarna pas aan de slag met de andere pijlers.

Door duurzaamheid te integreren als onderdeel van de bedrijfsstrategie, creëer je ook investeringsbereidheid. Sustainable logistics gaat daarin zeker een belangrijke rol spelen.

Op langere termijn zorgt sustainable logistics voor lagere kosten en een hoger rendement. Het zelf opwekken van energie voor je magazijnen, duurzaam geoptimaliseerd transport en efficiëntere processen zorgen ervoor dat je efficiënt het personeel kunt inzetten en minder middelen nodig hebt. Deze zaken kun je dankzij AI steeds beter inzichtelijk maken en verder optimaliseren.

Duurzame logistiek is dan ook geen modewoord, maar een noodzakelijke stap richting een toekomstig bedrijfsmodel voor jouw organisatie.

Over de auteur: Mark van Es is Logistic Site Manager bij Manutan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond