-

Hub, hero, en hygiëne voor de ideale contentmix

Het 3H-model van Google is een mooie methode om een afwisselende contentmarketingstrategie voor je webshop te maken. In dit artikel vertellen we je meer over hub-, hero- en hygiene-content en waarom het zo belangrijk is hier onderscheid in te maken.

Een goede contentstrategie is niet alleen goed voor je bezoekers, maar ook voor jezelf. Het geeft je namelijk houvast en structuur en je krijgt direct inzicht in de gaten van je marketingplan. Het is soms lastig om overzicht te houden in welk soort content je wanneer en met welk doel deelt. Daarom is het handig om een contentkalender in te vullen en daarbij onderscheid te maken tussen de 3H’s.

Drie soorten content

Het 3H-model gaat uit van drie soorten content: hero, hub en hygiene. Deze drie contentsoorten zet je het hele jaar door in en zo zorg je voor een consistente stroom van content in de verschillende fasen van de customer journey. Ieder type content heeft zijn eigen frequentie, doelstelling, doelgroep en bijpassende instrumenten en distributiekanalen. Met het 3H-model bereik je de ideale mix van content die inspeelt op de informatiebehoeften van je doelgroep in de hele klantreis.

Hygiene-content

Met hygiene-content geef je je (potentiële) klant antwoord op alle vragen over je webshop, producten en diensten. Hygiene-content wordt ook wel hulp-content genoemd. Deze vorm van content is 24 uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar en geeft het meest overtuigende antwoord op vragen. Denk aan vragen die gesteld worden via Google, zoekopdrachten in de interne zoekmachine van je webshop en vragen die klanten hebben rondom je product of dienst. Met hygiene-content help je je (potentiële) klant verder.

Hub-content

Je hub-content zorgt ervoor dat bezoekers naar je webshop blijven terugkeren. Met hub-content creëer je die verbondenheid en prikkel je klanten om terug te keren naar je webshop. Hub-content is periodieke, inspirerende en waardevolle content die het waard is om op te reageren en te delen. Deze vorm van content geeft je de kans om meer te vertellen over je webshop, producten en diensten en zorgt voor engagement. Denk bij hub-content aan een kijkje-achter-de-schermen-video, een succesverhaal van een klant of een wekelijkse vlog met de nieuwste trends.

Hero-content

De hero-content zorgt in korte tijd voor een intensieve piek in aandacht, naamsbekendheid en bezoekers naar je webshop. Hero-content is bijvoorbeeld een twee- of driejaarlijkse grootschalige en krachtige campagne in je contentmarketingstrategie die ervoor zorgt dat je webshop in de media ‘shinet’. Dit kan bijvoorbeeld een productlancering, seizoenscampagne of een event zijn. Meestal gaat het om een creatieve blog, artikel, infographic of video gebaseerd op storytelling en met de potentie om viraal te gaan. De content speelt in op de emoties van je doelgroep met als doel die te raken en overtuigen. Van alle drie de contentsoorten vergt hero-content de meeste tijd, aandacht, energie, creativiteit en budget.

Over de auteur: Mikkie Hogenboom is contentmanager bij Thuiswinkel.org.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond