-

Iedereen roept ‘ja’ bij mobile first, Filippa K laat zien dat je ook echt niet zonder kunt

Laten we het eens hebben over één van die onderwerpen waarvan we allemaal weten dat het super belangrijk is, maar die we in de praktijk toch weer vergeten: mobile first. Kledingmerk en e-commerce voorloper Filippa K. laat zien waarom dit topic nog steeds bovenaan de prioriteitenlijst moet staan.

Als puber was hij al fan van het merk en nu is Mikael Björklund Chief Operating Officer (COO) van Filippa K. Dat betekent dat hij samen met een team van 250 mensen elke dag werkt aan sales, marketing en natuurlijk de digital customer experience (DCX). Mikael vertelt graag over het belang van e-commerce én dat mobile first niet zomaar een trend is, die je ook wel ‘half kunt uitvoeren’.

Duurzaamheid, de klant centraal, mobile first… Doe je mee met al die e-commerce trends?

“Het zijn in ieder geval onderwerpen waar Filippa K. wel mee bezig is. De ene keer doen we dat meer bewust dan de andere. Neem bijvoorbeeld duurzaamheid, dat is iets dat in ons DNA zit. Filippa K. hoort bij de Novax en Axel Johnson Group, waar duurzaamheid en milieubescherming onderdeel zijn van de bedrijfsvoering. Voor ons is het dus eigenlijk niet meer dan normaal dat we een beetje opletten waar en hoe we inkopen. Als we dan toch bezig zijn, kunnen we dat ook direct vermelden bij de producten in onze online shop. Inclusief het adres en andere gegevens van de producent. 

Daarmee komen we direct op een heel mooi stuk van de customer experience: transparantie. Volgens ons is open en duidelijk communiceren dus dé manier om niet alleen te roepen dat je de ‘klant centraal stelt’, maar dat ook echt te doen. Mensen vertrouwen ons doordat we zo open zijn. We hebben onze prijzen bijvoorbeeld niet verlaagd, zoals veel andere merken deden tijdens de coronacrisis. We wilden ook toen eerlijke inkoopprijzen blijven betalen en mensen zijn het daarmee eens: de omzet is niet teruggelopen. De klant écht centraal stellen levert dus daadwerkelijk wat op.

Datzelfde geldt voor mobile first: onze klanten hadden daar duidelijk behoefte aan dus dat hebben we niet genegeerd.”

Hoe zit dat eigenlijk met mobile first? Hoe regel je dat het ook echt gebeurt?

“De gebruikservaring op mobiel en op een groot scherm moeten optimaal zijn. In ons geval zagen we dat 70% van onze bezoekers wel via mobiel de producten bekeek, maar vervolgens niks kocht. Dan gaat er iets niet helemaal goed.

We hebben in vijf maanden tijd het hele platform en de site opnieuw gebouwd – waarmee we opereren in 70 verschillende landen. Vooral zaken als performance, snelheid, UX en SEO zijn nu verbeterd. Daarbij was het wel cruciaal om mobile first als leidraad te houden. Veel bedrijven ontwerpen nog steeds eerst een desktop-site, die dan later hopelijk een beetje goed vertaalt naar de mobiele gebruikservaring. De praktijk leert echter dat dat meestal niet het geval is.”

Maar wat is nou echt het resultaat?

“We zijn er in ieder geval trots op dat we die 70% mobiele kijkers, hebben omgezet naar kopers. Niet alleen door het nieuwe platform en de website, maar ook door de digitale strategie strak te trekken. De conversie funnel is hierdoor een stuk korter geworden, een heuse game changer dus. Het aantal mobiele bezoeken is zelfs met 75% gestegen.

Uiteindelijk zegt iedereen altijd ‘ja’ als het gaat over nieuwe trends en ontwikkelingen. Maar, om dat dan vervolgens echt om te zetten naar iets praktisch, blijkt erg lastig. We hebben hiermee denk ik wel aangetoond dat het niet onmogelijk is. Dus als je nog twijfelt over mobile first, kijk naar je cijfers en ga daarna gewoon aan de slag zou ik zeggen. Als je de behoeftes van de klant op de juiste (mobiele?) manier vervult, zul je daar ook voor beloond worden.”

Over de auteur: George Lavric is marketing manager bij Episerver.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond