Influencer marketing balanceert tussen algoritme en creatieve vrijheid

Er is een constante ophef over de algoritmes van bekende socialmediakanalen als Instagram en Facebook en over de creatieve vrijheid van influencers. Facebook maakt het sinds begin januari moeilijker voor bedrijven om gezien te worden. Hoe garandeer je het succes van je influencer campagnes en hoe maak je de juiste selectie tussen het grote aantal influencers? 

Algoritmes, zijn ze echt zo belangrijk?

Laten we eerst naar de algoritmes kijken. Zoals ik al aangaf, is er recentelijk veel ophef over de algoritmes van de bekende socialmediakanalen en dan met name het algoritme van Instagram. Algoritmes bepalen welke posts of foto’s gebruikers te zien krijgen. In de beginfase van Facebook en Instagram kreeg je als gebruiker de posts en foto’s in chronologische volgorde te zien. Tegenwoordig krijg je echter berichten te zien die passen bij de foto’s en posts die je geliket hebt. Dit is het werk van de algoritmes.

Vooral het vernieuwde Instagram-algoritme levert influencers extra werk op. Instagram laat de foto’s die kort na plaatsing de meeste engagement krijgen als eerste zien. Deze positie wil je als influencer natuurlijk bereiken. Het wordt dus steeds belangrijker om je doelgroep goed te leren kennen zodat je weet wanneer ze online zijn en dus je foto kunnen liken. De meeste social kanalen bieden inmiddels statistieken waarin je precies kunt zien wanneer het grootste deel van jouw doelgroep online is. Vaak zijn deze statistieken wel alleen beschikbaar voor business accounts.

Naast het bestuderen van statistieken zijn er nog een aantal bekende manieren waarmee influencers hun engagement kunnen verhogen, namelijk:

Influencers - Traffic Builders

  • Instagram Stories

Veel influencers gebruiken Instagram Stories als promotiemiddel voor hun nieuwe foto’s. Via ephemeral content, waar mijn collega een interessante blog over heeft geschreven, vragen ze aan hun volgers, of ze de foto al gezien hebben en deze willen liken. Daarnaast bieden ze een reactie of shout-out aan, om mensen te overtuigen op foto’s te reageren. Veel volgers hopen op deze manier zelf ook meer volgers te krijgen en doen hier dan ook graag aan mee.

Influencers - Traffic Builders

  • Call-to-actions

Een andere manier om je engagement te verhogen is door vragen te stellen in je beschrijving. Doordat je volgers reageren, krijg je extra engagement. Daarnaast zijn winacties ook uitermate geschikt. Vooral een winactie waarbij je meerdere personen moet volgen om kans te maken op de prijs, zorgt voor veel engagement en nieuwe volgers.

  • Pods

In mijn vorige blog ben ik al ingegaan op Instapods. Deze Instagramgroepen worden ingezet om direct voor reacties te zorgen.

Moet je je als marketeer zorgen maken om het algoritme?

Naar mijn mening hoeven veranderingen in het algoritme niet de grootste zorg van een marketeer te zijn. Natuurlijk is het handig als je op de hoogte bent van de veranderingen van de social media kanalen, maar het hoeft geen rol te spelen bij influencer marketing. Je gaat tenslotte een samenwerking aan met een influencer gebaseerd op een bepaald bereik en een bepaalde engagementrate. Het is dan ook de verantwoordelijkheid van de influencer om ervoor te zorgen dat deze verwachtingen behaald worden, met of zonder algoritme.

 

Hoe zorg je voor succesvolle campagnes?

Een andere bekende vraag onder de marketeers is, hoe je ervoor zorgt dat je influencer campagne een succes wordt. Een grote factor die het succes van je campagne beïnvloedt, is het kiezen van de juiste influencers. In mijn vorige blog beschreef ik al waarom het belangrijk is om een influencer te kiezen die goed bij je bedrijf of merk past en die geloofwaardig over komt. Zo komt bovenstaande gesponsorde video waarin Sanny, die een echte #girlboss is, zakelijk kleding past goed over omdat ze goed bij het zakelijke kledingmerk past. Ikea pakt het in onderstaande video ook slim aan door extra ruimte te crëeren in de badkamer van een beautyjournalist, die natuurlijk veel producten heeft en dus ook veel ruimte nodig heeft.

 

Hoe vind je de juiste influencers?

Wanneer je op zoek gaat naar influencers voor een bepaalde niche, is het belangrijk om jezelf af te vragen hoe goed je deze niche kent. Als je goed thuis bent in deze niche, is het vaak vrij makkelijk om de juiste influencers te achterhalen. Is de niche echter een onbekende markt, dan kan het verstandig zijn om de hulp van een externe partij in te schakelen. Deze partijen hebben vaak een beter inzicht in de verschillende niches en de relevante spelers in deze niche.

Geloofwaardigheid is misschien wel de moeilijkste factor bij het selecteren van een influencer. Terwijl het wel een belangrijke factor die het succes van je campagnes kan bepalen. Maar hoe weet je of een influencer geloofwaardig is? Helaas kan ik je hier geen standaard oplossing voor bieden. Je kunt hier echter wel een goede inschatting van maken door naar de verhouding gesponsorde posts te kijken. Veel gesponsorde posts staan vaak gelijk aan minder geloofwaardig. Ook kun je naar de soort reacties en het aantal likes kijken. Worden gesponsorde post op een goede manier ontvangen? Dan wordt de influencer als betrouwbaar gezien.

Hoe benader je de juiste influencers?

Veel bekende influencers zitten bij een netwerk aangesloten of worden vertegenwoordigd door een management. Je neemt in de meeste gevallen dan ook niet direct contact op met de influencers, maar met hun vertegenwoordigers. Het kan echter een tijdrovende bezigheid zijn om het contact met deze partijen te onderhouden.

Influencers - Traffic Builders

Breng de boodschap op een natuurlijke manier

Een tweede factor die belangrijk is voor een succesvolle campagne is de boodschap zo natuurlijk mogelijk overbrengen. Ja het is reclame en ja volgers weten dit. Toch hoeft het er niet te dik op te liggen. Zo laten verschillende influencers een update van hun interieur zien, waar de posters en lijsten van Desenio in voorkomen. Doordat de posters echt onderdeel zijn van het interieur worden deze campagnes als natuurlijk gezien. Desenio heeft inmiddels meer dan een half miljoen Instagram-volgers met behulp van deze campagnevorm. Zo zie je maar dat een natuurlijke boodschap vaak positief overkomt. Dit brengt ons naar het volgende punt, namelijk creatieve vrijheid.

Ligt de creatieve vrijheid bij de influencers?

Bij influencer campagnes kan er onduidelijkheid ontstaan over creatieve vrijheid. Als bedrijf wil je namelijk dat de uitvoering van de campagne goed aansluit bij het creatieve idee. Echter willen influencers content produceren die goed aansluit bij hun huidige content en doelgroep. In de meeste gevallen zal het uiteindelijk een samenspel tussen beide partijen zijn. Als bedrijf kun je natuurlijk je eigen marketing campagnes vormgeven. Geef influencers bij de uitvoering echter wel voldoende ruimte om er een eigen draai aan te geven. Zij weten namelijk het beste hoe ze hun volgers op een geloofwaardige manier kunnen bereiken en dat is uiteindelijk het doel van de samwerking! Een goed voorbeeld is het schoenenmerk Omodo. Zij werken vaker samen met influencers en geven deze vaak volledige vrijheid. In bovenstaande video promoot Vera de schoenen van Omoda door haar vriend haar outfits te laten kiezen. Een creatieve manier van reclame dus.

 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug