Infographic: zeven mythes van e-mailmarketing
E-mailmarketing een erfenis uit de jaren negentig? Bepaald niet. Cijfers wijzen uit dat e-mailmarketing nog steeds relevantie heeft. Alchemy Worx legt in een infographic uit waarom.
Gerelateerd event
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Martijn
Dit is nuttige informatie voor ons. Sommige zijn herkenbaar maar wij gebruiken MailChimp en die lijken toch overtuigd van een aantal van de bovengenoemde mythes. Bijvoorbeeld #6 met te lange subject lines. MailChimp baseert dit volgens eigen zeggen op cijfers die ze van alle klanten verzamelen.
Uiteindelijk is e-mailmarketing altijd maatwerk en zijn er nauwelijks algemene regels.
Egbert van Keulen
Hoi Martijn,
Ja, ik kan me voorstellen dat mythe 6 de wenkbrauwen doet fronsen. Misschien zijn er anderen die hier ervaring mee hebben?
Egbert
Gerrit van Leeuwen
Interessante infographic. Een aantal zaken kan ik niet helemaal plaatsen in het Europese emailmarketing landschap.
Dan heb ik het met name over Mythe 2 en dat 32% van de omzet uit een e-mail twee weken of later na verzending wordt gerealiseerd. Ik ben benieuwd op welke branches dat gebaseerd is. Het is in ieder geval iets waar ik me niet in kan herkennen als er wordt gekeken naar Nederlandse retailers.
Mythe 3 heeft men deels gelijk in: stoppen met verzenden is niet de oplossing. Blijven verzenden echter ook niet. Het advies is om een uitgebreide winback campagne op te tuigen. Eventueel zou hieraan een lagere verzendfrequentie aan vooraf kunnen gaan. Sowieso moet je inactieve abonnees anders gaan benaderen, ook om je KPI’s on target te houden. Zes maanden inactief is wel erg lang.
Mythe 6 is heel bijzonder. Een langere subjectline zou impact hebben op het klikpercentage….. Dat verband kan ik niet verklaren. Niet herkenbaar dus. Bij wie wel?
Pieterjan Decoster
Ik vind mythe 6 een verwarrende statement. Om in een email te klikken, moet je ‘m eerst en vooral openen. Hoe kan je nou beweren dat een klik rechtstreeks is beïnvloed door enkel en alleen de subject line? Eens de email open is, zijn er zoveel meer factoren die kliks beïnvloeden (CTAs, beelden, goede headlines,…).
Wij optimaliseren subject lines om zo’n hoog mogelijke open rate te behalen. We hebben gemerkt dat de lengte daar redelijk weinig toe doet. 50-60 karakters is daarnaast een mooie lengte om volledig leesbaar te blijven indien een gebruiker een verticale preview pane gebruikt.
Ted
Hallo Pieterjan,
Misschien dat een langere subjectline nog meer vertelt over de inhoud? En dat iemand zo’n email opent dat bewuster doet omdat hij bij voorbaat beter weet wat die inhoud is. Dus daardoor ook eerder zal klikken? Een soort verhoogde relevantie dus.
Jordie van Rijn - email marketing consultant
Beste Redactie… Ik sprak gister met Dela Quist de oprichter van Alchemy Worx en hij heeft een reactie geplaatst hier op de site, maar deze wordt nog niet getoond. Kunnen jullie die reactie even accorderen?