-

Infographic: Waar kijkt Google Search naar?

Websites die hoog eindigen in de zoekresultaten van Google blijken over het algemeen een sterke sociale component te hebben. Die krijgen dus meer tweets en worden ook vaker gedeeld, volgens een studie van Searchmetrics. Niet zomaar een studie, want er zijn 300.000 webpagina’s onderzocht. Meest opvallend: snelle laadtijden hebben geen invloed meer op een hogere positie in de zoekresultaten.

Klik op de infographic om hem groter te krijgen of zoom in in het origineel.

search-ranking-factors-infographic-searchmetrics-2013

Deel dit bericht

5 Reacties

Remy Steijger

Goede reviews werken toch ook heel sterk? Kijk ik eroverheen of staan die er niet?

Egbert Van Keulen

Remy,

Daar heb je een goed punt. Ik zie ze ook niet staan. Ik ga navragen.

Egbert

DennisG

Is een beetje een kip-ei verhaal.
Wanneer een website hele goede content heeft, en de technische SEO ook aandacht heeft gegeven zodat de pagina’s goed geindexeerd worden, en de pagina’s hoog in de zoekmachines staan, is het logisch dat deze ook door meer mensen gedeeld worden via de sociale netwerken.
Dus de vraag is dan, zijn het de likes, retweets etc die ervoor zorgen dat de pagina hoog in de zoekmachines staan, of is het de hoge positie in de zoekmachine die ervoor zorgt dat de pagina meer likes en Tweets krijgt?

Correlation vs Causation…etc.

Arnout

Helemaal mee eens, goede user experience, technische optimalisatie (zowel voor indexatie als search en social uiterlijk) en de juiste content zijn de ingredienten voor search en social imo.

Erik Altink

Ik denk ook niet dat je kunt stellen dat wanneer je zoveel likes hebt, teksten van zoveel woorden en zoveel backlinks dat dit een garantie is voor een goede ranking. Als ik het onderzoek goed heb begrepen dan hebben ze gekeken naar overeenkomstige eigenschappen van websites die hoog scoren (de top 10) voor 30.000 zoekopdrachten (voor de VS en DE).

Ik sluit me bij DennisG aan dat het een kip-ei verhaal is. Om die zelfde reden kan je ook niet concluderen dat snelheid minder uit maakt. De top websites zijn alleen niet sneller geworden. Waren ze wel sneller geworden dan hadden ze misschien nog beter gescoord. Mogelijk staat de nummer 100 van afgelopen jaar nu wel in de top 10 doordat deze sneller is geworden (gemiddeld net zo snel als de andere sites in de top 10), maar dat is hier niet onderzocht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond