-

Innovaties van Mastercard voor het verbeteren van de manier waarop we betalen

De verschuiving richting e-commerce en online winkelen die door corona is versneld heeft ook consequenties voor het betalingsverkeer. De betaalinnovaties van morgen gaan betalen sneller, gemakkelijker en veiliger maken.

De wereld ziet er ongekend anders uit sinds de coronapandemie: de economie heeft harde klappen gehad en trekt weer aan ondanks nieuwe maatregelen. Ook de manier waarop we betalen is door corona drastisch veranderd. Als betaaltechnologiebedrijf zijn we een partner in innovatie en maken we de kennis die we als organisatie wereldwijd opdoen lokaal relevant. Samen met relevante stakeholders uit het betaalecosysteem creëren we betaaloplossingen die het verschil hebben gemaakt en gaan maken maken.

Sinds de pandemie betalen we steeds digitaler: het aandeel contactloos betalen op alle pinbetalingen is momenteel 87%. En het aandeel van smartphones en wearables in contactloze betalingen is al bijna een kwart. Uit marktonderzoek blijkt dat ook ondernemers zich aansluiten bij de online revolutie: meer dan de helft (53%) van de onderzochte Nederlandse ondernemers begon tijdens corona een webshop of breidde die uit. En bijna zes op de tien (58%) zag de online verkoopcijfers de afgelopen twee jaar stijgen.

In één click veilig betalen

Dankzij de gefaseerde uitrol van de digitale betaalpas kunnen consumenten hun Maestro-betaalpas eenmalig opslaan bij de winkelier, waardoor ze hun online aankopen in één click veilig kunnen betalen. Omdat winkeliers het betaalproces voor hun klanten veel makkelijker kunnen maken, kan dit leiden tot meer conversie en omzetkansen. En in de loop van volgend jaar wordt ook Click to Pay geïntroduceerd, een uniforme fast-checkout-oplossing voor webshops. In plaats van logo’s of knoppen voor elke betaaloplossing of creditcard die een webshop aanbiedt, kunnen consumenten in één keer aangeven hoe ze willen betalen. Zo kunnen ze online supersnel afrekenen, zelfs als ze voor het eerst bij een webshop kopen.

Debit Mastercard

Nu de wereld in hoog tempo overgaat van fysiek naar digitaal en de behoeften en het gedrag van de consument in die ontwikkeling meegaan, is het ons doel om mensen een gemakkelijke en veilige manier van winkelen te bieden. Mastercard heeft daarom besloten het Maestro-product vanaf de zomer van 2023 uit te faseren en het in heel Europa geleidelijk te vervangen door Debit Mastercard. De overgang gaat kaarthouders, die hun Maestro kaart vaak niet voor e-commerce en mobile commerce kunnen gebruiken, een betere winkelervaring bieden, zowel fysiek als online. Maestro-kaarten die vóór 1 juli 2023 zijn uitgegeven, blijven tot hun vervaldatum zoals gebruikelijk werken.

Multirail en open banking

Net zoals Apple geen stuk fruit en Amazon geen rivier is, is Mastercard geen creditcardbedrijf. We zijn een betaaltechnologiebedrijf dat veel meer dan alleen creditcards doet. Onze multirail– en open banking-strategie staat hierbij centraal. Wat houdt dit multirail-netwerk precies in? Allereerst verbeteren we gericht de structuur van realtime account-to-account-betalingen over de hele wereld. Ook maken we nieuwe betaalmethoden mogelijk. Recente overnames van Nets Corporate Services en VocaLink verrijkten onze ervaring op dit gebied.

Daarnaast openen we met open banking deuren voor bedrijven naar nieuwe diensten met toegevoegde waarde. Denk daarbij aan het real-time checken van kredietscores of betalingsinitiatiediensten. Met de overname van Finicity versnellen we deze integratie van open banking. Ook doen we onderzoek naar en investeren we in blockchaintechnologieën die helpen om ons betalingsnetwerk te ontwikkelen. Onze aangekondigde acquisitie van Aiia zal onze positie op het gebied van open banking verder verstevigen.

Omdat onze wereld steeds digitaler wordt, gaan de behoeften en het gedrag van de consument in die ontwikkeling mee. Dit zie je terug in nieuwe betaaltechnologieën. Keuze blijft daarin cruciaal: we willen dat consumenten op de manier kunnen betalen die bij hen past. De nieuwe betaalinnovaties die er nu al zijn en die er nog aankomen, hebben allemaal met elkaar gemeen dat ze betalen nog sneller, gemakkelijker en veiliger zullen maken.

Over de auteur: Jan-Willem van der Schoot is Country manager bij Mastercard Nederland.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

NIls

Nu nog brede ondersteuning van Apple Pay aub

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond