-

Internationale handel; nieuwe kansen in e-commerce

Landen als Brazilië, China en India groeien als kool. Met name de mogelijkheden voor de welgestelde middenklasse nemen snel toe. Consumenten aldaar zoeken steeds vaker buiten de eigen landsgrenzen naar aanbieders van kleding, elektronica en andere luxe goederen. Maar wat zijn de kenmerken van deze ontwikkelingen en hoe kan een winkelier hierop inspelen?

De ontwikkeling blijkt twee kanten op te werken. Tot het jaar 2010 bestond de internationale handel binnen e-commerce met name uit Amerikanen en Europeanen die goederen van elkaar afnamen. Nu neemt ook de afname in eerder genoemde snel groeiende landen toe. Vanuit de landen waar veel productie plaatsvindt wordt er door distributeurs direct aan de consument geleverd.

De internationale markt van e-commerce
Nielsen presenteerde onlangs in samenwerking met betalingsverwerker PayPal de resultaten van een onderzoek naar het internationale winkelen. Meer dan zesduizend consumenten uit de VS, UK, Duitsland, Brazilië, China en Australië werd gevraagd naar de ervaringen. Het overgrote deel van de handel vond plaats in de categorie van kleding, schoenen en accessoires. Brazilianen zochten met name naar computer hardware. Volgens het onderzoeksbureau gaat het verkopen over de grenzen sterk toenemen. Voorspeld wordt dat het nog dit jaar zestien procent van de totale wereldwijde online verkopen gaat bedragen. Op dit moment zijn vooral de VS, UK, China en Hongkong populaire landen om te winkelen.

Kenmerken van de shopper
Zeven op de tien consumenten hebben een gemiddeld tot hoog inkomen en het overgrote deel is tussen de vijfendertig en vierenvijftig jaar oud. Brazilianen en Chinezen wijken hierin iets af, de meest shoppers zijn jonger dan dertig jaar. Voor met name de Chinese consument is het consumentenrecht en bescherming een belangrijk aspect. Ze zijn op hun hoede voor producten van lage kwaliteit zoals ze deze vaak in eigen land tegenkomen.

De toename van het aantal smartphones heeft voor een groot deel bijgedragen aan deze internationale ontwikkeling. Hoewel veel consumenten het zich nog niet kunnen veroorloven een computer aan te schaffen bezitten ze wel allemaal een telefoon met toegang tot het internet. Meer dan een derde van alle handel over de grenzen is al afkomstig van de telefoon. Met name in China is dit overduidelijk. Dit jaar al werd de helft van alle aankopen over de grenzen gedaan met de smartphone.

Een eerste stap in het land van de rijzende zon lijkt veilig gezet te kunnen worden via het online platform Alibaba. Met de groei van de middenklasse heeft het voormalige B2B-platform twee nieuwe takken toegevoegd. Taobao, te vergelijken met eBay, richt zich op de C2C-markt en Tmall dat zowel kleine als grote merken in contact brengt met consumenten. Laatstgenoemde is leidend in deze markt met een marktaandeel van meer dan vijftig procent. Vele merken hebben al gebruikgemaakt van dit platform.

Betaling
Om meerdere redenen niet geheel verrassend maar PayPal blijkt veruit de meest populaire wijze van online betalen. Lokaal zijn er uiteraard nog extra opties aanwezig. Zo biedt Alibaba aan op te treden als tussenpersoon en houdt de betaling vast tot de ontvangende partij volledig tevreden is. Ongeveer de helft van de Chinese transacties verloopt al via de dienst genaamd Alipay.

Starten met internationale handel
Rapporten als deze wijzen je op de te verwachten groei en commerciële mogelijkheden van internationale handel. Met name voor veel kleinere winkeliers kunnen het daadwerkelijk verschepen en voortvloeiende risico’s net een brug te ver zijn. Met de volgende tips kun je op weg worden geholpen in het internationaal versturen van producten.

Kies de producten zorgvuldig
Niet ieder product leent zich voor internationale verzending. Zo kan een leverancier van relatief grote producten, zeg bijvoorbeeld meubels, voor enkele tientallen euro’s een product verzenden. Moet een order aan de andere kant van de oceaan worden bezorgd dan kan dit aanzienlijk hoger uitvallen. Probeer de focus te leggen op kleine, lichte en makkelijk te verzenden producten.

Ken de lokale regelgeving
Het voorbeeld luidt dat het in Vietnam illegaal zou zijn kalenders te importeren voor commerciële doeleinden. Het toesturen van meer dan honderd van deze producten wordt als een misdaad gezien. Waarheid of niet, het niet kennen van regelgeving kan je duur komen te staan.

Internationale verzending kan gecompliceerd zijn. De verschillende logistieke spelers bieden vaak tools die informatie verschaffen of kunnen worden gekoppeld aan de eigen e-commerceomgeving.

Richt je pijlen op een enkel land
Met het voorgaande in gedachten kan het verstandig zijn voorzichtig te experimenteren. Zo kan het een goede leerschool zijn om eerst enkele buurlanden te proberen voordat een land aan de andere kant van de wereld een interessante optie wordt. Breidt je focus langzaamaan uit.

Ken de kosten
Het versturen van een t-shirt aan een consument in Groningen is betrekkelijk eenvoudig en de kosten zijn helder. Wil je ditzelfde shirt versturen aan een Mexicaan dan zul je al gauw tegen een set aan bijkomende kosten, invoerrechten etcetera aanlopen. Wees er zeker van dat het kostenplaatje duidelijk is voordat de order wordt verzonden. Wordt de ontvanger getrakteerd op een naheffing dan is het mogelijk dat deze de zending weigert. Alle kosten komen uiteindelijk op het bord van de winkelier.

Zet een fulfillmentpartner in
Kijk naar de mogelijkheden van een specialist op het gebied van fulfilment. Zij kunnen veelal de internationale levering uit handen nemen. Tegen betaling verzorgen zij voorraadbeheer, labeling, verzending en het monitoren van regelgeving. Een fulfilmentpartner heeft mogelijk internationale warehouses waarmee de levering sneller kan plaatsvinden dan vanuit eigen land.

Zoals duidelijk werd bieden nieuwe markten nieuwe mogelijkheden. Wat zijn jullie ervaringen met internationale leveringen?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond