-

Internetgebruikers en sociale media: wie zit waar?

In deze editie van brandboost Intelligence nemen we de gebruikers van verschillende social media websites onder de loep. We hebben hierbij gesteund op publiekelijk verkrijgbare data en op onze eigen databank. We ontdekten dat, naarmate het landschap van de sociale media zich uitbreidt en stilaan richting de tienerjaren gaat, er merkbare trendevoluties plaatsnemen. Dit is uiteraard een natuurlijk verschijnsel voor een industrie die nog in de kinderschoenen staat.

Constant verbonden zijn met de sociale online wereld is niet langer voorbehouden voor de digitale jeugd. Zelfs de niet-zo-technologische babyboomers verschuiven hele delen van hun sociale leven online. Vooral Facebook blijkt zeer geschikt om in contact te blijven met oude vrienden en familieleden. Het gemakkelijke gebruik van de website heeft de drempel voor de eerste sociale ervaringen op het internet aanzienlijk verlaagd.

Ouderen over 65 zijn een van de snelst groeiende gebruikersgroepen geworden op de site in de laatste jaren: 32 procent van hen had een Facebook account in 2014 omhoog van maar 26 procent in 2013. Niet enkel Facebook heeft een groeiende populatie van deze leeftijdsgroep: ook Linkedin, Twitter, Pinterest en zelfs Instagram vertonen stijgende ratio’s voor onze oudere generaties.

Deze trend zet zich langzaam door op grote delen van het internet naarmate de toegang, verspreiding en gebruiksvriendelijkheid van het wereld wijde web zienderogen toeneemt.Social Media Series 2 tables-02Op het moment dat de oudere generaties zich warm maken voor de Facebook ervaring, zijn de jongeren al andere uitlaten aan het zoeken voor hun sociale leven. Facebook’s 13-17 jarigen verlaten de site zelfs: het percentage van tieners met een account is gedaald van 76 procent naar 71 procent tussen 2012 en 2014.

Grote aantallen pubers zijn voornamelijk naar foto-sharing platformen zoals Instagram en Snapchat getrokken. Het online percentage tieners dat Instagram gebruiken is gestegen van 9 procent in 2012 naar 52 procent in 2014, terwijl 42 procent actief op Snapchat waren in 2014.

Ook Twitter werd voor deze leeftijdsgroep een stuk populairder, van 21 procent naar 33 procent.

Social Media Series 2 Infogram

Youtube is een beetje een buitenstaander wanneer het op sociale media aankomt. Het is een sociaal netwerk in de zin dat het een netwerk van sociale contacten ondersteunt. Daarentegen is het ook een online video platform dat voorheeft traditionele TV te vervangen.

Het is deze mengeling die ervoor zorgt dat ze meer robuust bleken qua gebruikers. Jongere generaties zijn steeds zeer present gebleven op de website, waar ze hun dagelijkse televisie ontspanning komen halen. Oudere generaties blijven echter algemeen wat skeptischer. Hoewel ze de voorbije jaren ook stijgende gebruikscijfers vertonen, komen ze lang nog niet in de buurt van verkeer dat Facebook voor deze leeftijdsgroep heeft.

Tussen de verschillende websites kunnen trends ook veranderen en omkeren, sommige platformen kunnen komen en gaan (denk maar aan myspace). Maar één ding is voorlopig duidelijk, langzaam baant zich het sociale online leven een weg door alle generaties in onze samenleving.

Omdat het af en toe een beetje complex kan lijken hebben we een overzicht gecreëerd met de huidige situatie voor de grootste platformen. Het is een samenvatting dat een beeld weergeeft van relatieve activiteit van elke groep binnen dat platform (een half bolletje is de minst active groep en vier is voor de meest actieve actieve groep). Actief betekent hier het hebben van een account dat men gebruikt. 

Social Media Series 2 tables-01

Tabelbeschrijving:

Dit is een relatieve schaal (0-4) voor het gebruik tussen de leeftijds-en geslachtsgroepen per platform. Aangezien deze leeftijdsgroepen niet alle dezelfde grootte hebben zijn de resultaten gewogen naar de grootte van de groep. Deze tafel biedt dus geen informatie over absolute verschillen tussen deze platformen. Preciese data over het gebruik van tieners van Pinterest en LinkedIn werd niet gevonden maar wordt gebaseerd op ervaring en de gelimiteerde data vindbaar geschat op vrij kleine aantallen.

Resultaten werden verkregen gebaseerd op eigen Divimove data van 1600 kanalen en externe bronnen die vermeld zijn in de bronvermelding.

Facebook

Jonge volwassenen hebben het grootste aandeel gebruikers op Facebook. Ze zijn uiteindelijk de generatie die ermee opgegroeid is toen de site een groot deel van het internetgebruik in beslag nam. Opvallend is dat 30 tot 49-jarigen bijna even waarschijnlijk een account hebben als 13 tot 17-jarigen.

Dit is het resultaat van de evolutie van de jongeren weg van de site en naar alternatievere platformen. Verder hebben vrouwen over het algemeen een kleine meerderheid over mannen op de site.

Twitter

Twitter heeft een gelijkwaardige gebruikersverdeling als Facebook, met de hoogste concentratie voor 18-29-jarige. Het is echter iets minder uitgebreid verdeeld over de oudere leeftijden. Tieners zijn er ook dol op, aangezien ze hier makkelijk hun idolen kunnen volgen en virale videos, foto’s of artikelen kunnen delen met hele grote groepen mensen. De lichte meerderheid die voor vrouwen aanwezig was op Facebook wordt hier vervangen door meer mannelijke gebruikers.

Instagram

Deze foto-sharing site wordt voornamelijk gedomineerd door jongere generaties. Tienermeisjes en jonge vrouwen zijn de meest waarschijnlijke gebruiker van Instagram, gevolgd door de jongens en mannen van dezelfde leeftijd. Deze site is voorlopig nog buiten het bereik van de oudere gebruikers, in tegenstelling tot de twee vorige.

LinkedIn

Verschillen tussen de geslachten verdwijnen geheel op dit professionele netwerk. Mannen en vrouwen gebruiken de website om hun netwerk te vergroten en zich te presenteren naar mogelijke werkgevers. De meest actieve leeftijdsgroepen zijn als enige sociale netwerk ouder als 30, wat betekent dat enkel hier de digitale generaties niet de overhand hebben.

Pinterest

Deze gemeenschap richt zich voornamelijk op het verzamelen van mensen met dezelfde interessen. Tevens wordt ze zwaar gedomineerd door vrouwen. Populaire onderwerpen zijn voornamelijk doe-het-zelf formaten voor koken of interieurinrichting. Opmerkelijk hier is dat jonge vrouwen niet bijzonder veel actiever als oudere vrouwengeneraties.

Youtube

Youtube wordt verkondigd als het internet’s antwoord op traditionele TV. Het is voor jongere generaties zeker het alternatief dat grotendeels hun TV-gebruik vervangen heeft. Maar voor oudere generaties blijkt dit nog niet de realiteit te zijn. Oude gewoonten leert men nog slecht af en deze leeftijdsgroepen verkiezen veel vaker nog het oude model. Tenslotte zijn de geslachten evenredig verdeeld, hoewel mannen gemiddeld meer videos kijken, zijn beide in dezelfde mate actieve gebruikers.

*) Externe bronvermelding:

http://www.pewinternet.org/2015/01/09/social-media-update-2014/

http://www.pewinternet.org/data-trend/internet-use/latest-stats/

http://www.pewinternet.org/2015/04/09/teens-social-media-technology-2015/

http://www.pewresearch.org/fact-tank/2015/02/12/5-facts-about-online-video-for-youtubes-10th-birthday/

https://www.thinkwithgoogle.com/products/youtube-demographics.html

http://www.census.gov/popclock/

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond