-

Investeer in een betere toekomst door het gebruik van externe data

Nieuwe technieken om externe ongestructureerde data te monitoren zorgen ervoor dat bedrijven beter in staat zijn om goed geïnformeerde beslissingen te nemen om zo een voorsprong op hun concurrentie te creëren. Tegelijkertijd kunnen organisaties deze technieken inzetten om te investeren in een betere wereld. Een beweging genaamd AI4GOOD probeert dit te bereiken.  

Over het algemeen kan het datalandschap van vandaag worden verdeeld in twee categorieën: gestructureerde gegevens en ongestructureerde gegevens. Gestructureerde gegevens zijn georganiseerd en gemakkelijk te doorzoeken – denk aan Excel-bestanden of databasetabellen – en maken ongeveer twintig procent uit van het datalandschap. De overige 80% bestaat uit ongestructureerde gegevens zoals webpagina’s, tekstbestanden, posts op sociale media, audio- en videobestanden en afbeeldingen.

Hoewel het op het eerste gezicht misschien moeilijk lijkt om specifieke informatie uit ongestructureerde gegevens te halen, hebben technologische ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence (AI) dit mogelijk gemaakt. Het verzamelen, lezen en verwerken van deze gegevens moest in het verleden handmatig worden gedaan, maar kan nu worden geautomatiseerd door het gebruiken van monitoring- of radarapplicaties. Deze toepassingen kunnen miljoenen online artikelen scannen en gestructureerde inzichten bieden vanuit verschillende invalshoeken, welke vervolgens door bedrijven en organisaties worden gebruikt ter bevordering van betere besluitvorming.

The big picture

Er is zoveel “data in het wild” dat het de moeite waard is om er de vruchten van te plukken. Iedereen draagt bij aan deze data: we posten, we liken, we tweeten en we delen. Zo communiceren we onze waarden, opvattingen en gedachten naar de buitenwereld.

Door organisaties het gereedschap te bieden om deze ongestructureerde gegevens te analyseren, kunnen ze die inzichten gebruiken om beter geïnformeerde zakelijke beslissingen te nemen. Niet alleen kan een bedrijf leren hoe consumenten over hun producten en diensten denken, maar door gebruik te maken van externe ongestructureerde gegevens kunnen bedrijven ook een beter inzicht krijgen in consumenten en markten in het algemeen. Het is nu mogelijk om te leren welke waarden en overtuigingen de doelgroep belangrijk acht, waardoor producten en diensten in deze richting kunnen worden ontwikkeld. Hierdoor kan een bedrijf een concurrentievoordeel behalen of behouden. 

Van inkomsten naar idealen: ongestructureerde gegevens gebruiken voor AI4GOOD

Naast bedrijfsoptimalisatie en omzet kunnen externe ongestructureerde gegevens ook worden gebruikt om een ​​positieve bijdrage te leveren aan het milieu en de samenleving.

AI4GOOD is in de basis een beweging die kunstmatige intelligentie gebruikt om ’s werelds grootste problemen op te lossen. Zeventien van deze uitdagingen zijn door de VN gedefinieerd als Sustainable Development Goals (SDG’s), variërend van de strijd tegen klimaatverandering tot het bewerkstelligen van gendergelijkheid. Dit zijn concrete voorbeelden van waar AI kan worden gebruikt om een duurzame, verantwoorde en welvarende toekomst voor de mensheid te creëren.

Op de huidige kapitaalmarkten streven beleggers niet alleen financieel rendement na, maar willen ze ook bijdragen aan een beter wereld. Volgens de International Finance Corporation (IFC) “erkennen […] beleggers steeds vaker de noodzaak om internationale normen en principes te volgen die zijn ontwikkeld om Environmental, Social and Governance (ESG) risico’s aan te pakken.”

Er is echter een operationele uitdaging. Met betrekking tot de ESG/SDG-status van bedrijven en markten bestaan ​​er momenteel geen rapportagestandaarden, wat betekent dat beleggers zich tot openbare bronnen moeten wenden om bedrijven en markten te beoordelen.

Hier speelt een monitoringapplicatie een cruciale rol. Stel je voor dat je een pensioenfonds bent met een uitgebreide beleggingsportefeuille en dat je ervoor wilt zorgen dat beleggingen zijn afgestemd met de waarden en normen van je organisatie. Je kunt dan gebruikmaken van externe ongestructureerde gegevens om een ​​onafhankelijk overzicht te maken van organisaties die deze mening delen en zo verantwoorde partners zijn.

Wat gaat het kosten?

Hoewel er veel te winnen valt met het gebruik van externe ongestructureerde gegevens hangt hier wel een prijskaartje aan. Los van arbeidsuren komt dit door de complexiteit van het structureren, verwerken en valideren van extern gegenereerde gegevens. Als we de constant groeiende data op het World Wide Web als bron van externe ongestructureerde gegevens zien, kan de uitdaging worden beperkt tot het zoeken, identificeren en ophalen van betrouwbare en relevante documenten.

Het is belangrijk dat radarapplicaties zich richten op scope, relevantie, kwaliteit en snelheid. Hoewel al deze opties kostbaar lijken, zijn de voordelen van de inzet van tools en technieken die compatible zijn met een specifieke markt erg groot, omdat het organisaties een volledig beeld geeft van branche gerelateerde onderwerpen. Ze geven inzicht in financiële voordelen en het nemen van verantwoorde zakelijke beslissingen, maar ze stellen bedrijven en organisaties ook in staat om te investeren in een betere en duurzamere toekomst.

Over de auteur: Aysenur Bilgin werkt als data science consultant & researcher bij Viqtor Davis.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond