-

Is Snow de Snapchat-killer?

Het biedt je de mogelijkheid om korte en zelfvernietigende foto’s, video’s en chatberichten te sturen. Je kan er foto’s delen met al je vrienden genaamd Stories en het heeft filters waarmee je transformeert in een koala, politieagent of sumoworstelaar. Je zou denken, dat is Snapchat! Niets is minder waard. We hebben het hier over Snow, op dit moment een van de meeste populaire apps in Azië.

Snapchat is populairder dan ooit. Niet alleen onder scholieren, studenten en jongvolwassenen. Ook de penetratie onder de groep van 35 jaar en ouder is de afgelopen periode enorm toegenomen.  Daarnaast haalde Snapchat onlangs nog ruim 200 miljoen dollar op aan extra groeikapitaal bij investeerders. De app vertegenwoordigt daarmee nu een waarde van 20 miljard dollar. In Azië zijn de kaarten zoals wel vaker anders geschud. Denk maar aan populaire apps als LINE of WeChat. Nu is daar ook Snow als mogelijke Snapchat killer. In september vorig jaar werd de app gelanceerd en volgens The New York Times heeft het inmiddels al ruim 30 miljoen gebruikers.

Geen Snapchat, maar Snow

Op het eerste gezicht lijkt de userinterface van Snow een rechstreekse kopie van Snapchat. Een aantal gebruikte functiesymbolen hebben wel heel veel weg van de populairste emphoral messaging app van de wereld. Zo zette TechInsider de camerafunctie van zowel Snow (links) als Snapchat (rechts) naast elkaar. Zoek de verschillen!

Snow_Snapchat_Yourzine_Techinsider

Deze ‘copycat’ is ook nog eens een van de meeste populaire Photo & Video app in Zuid-Korea en China. Een voor de hand liggende verklaring voor de populariteit in Zuid-Oost Azië is dat Snapchat in China verboden is. Net als Facebook, Twitter en Google overigens. Toch is dat iets te kort door de bocht, Snow speelt namelijk heel erg goed in op de Aziatische behoeften.

Waarom is Snow in Azië zo populair?

Naast de makkelijk begrijpbare userinterface biedt Snow een enorm aanbod aan filters. Daarbij kan een onderscheid worden gemaakt tussen de filters zoals we die kennen van Snapchat waar een geanimeerde laag over je selfie wordt geplaatst en de filters die we kennen van Instagram die jou / je foto er beter uit laten zien.

Als we kijken naar de filters van Snow die lijken op Snapchat ben je in een handomdraai een sumoworstelaar, pandabeer of Japans Harajukumeisje. Waar Snapchat gebruikers een relatief beperkte set (15) aan dergelijke filters aanbiedt en daar dagelijks in varieert kan een Snow-gebruiker kiezen uit een enorm aanbod (100+). Ook laat het overzichtelijk zien wel filters nieuw of onder gebruikers het meest populair zijn. Wel moet eerlijk gezegd worden dat de kwaliteit van de filters in de meeste gevallen een stuk minder is dan die van Snapchat. Dat maakt het (tijdelijke) plezier er echter niet minder om. Tegelijkertijd is er een gamification element ingebouwd. Een aantal filters worden namelijk alleen beschikbaar wanneer er wordt voldaan aan een bepaalde challenge. Denk hierbij aan je eerste gedeelde foto, je eerste gedeelde foto met filter of eerste (openbare) Story.

Het echte verschil tussen Snow en Snapchat wordt echter niet gemaakt door de enorme keuze aan filters om selfies op te leuken maar het enorme aanbod aan camerafilters wat we juist weer kennen van Instagram. Bij Snow is er onder andere de keuze uit de Pretty, Peach en Apple Mint filter. In Azië zijn dergelijke filters nog vele malen populairder dan hier. Zo is BeautyPlus in Zuid-Oost Azië een van de meest populaire apps. Snow speelt in op deze enorme populariteit. Daarnaast is er de mogelijkheid om zelf animated gifs te maken, iets dat met Snapchat ook niet kan. Aan de andere kant heeft Snapchat juist weer als voordeel dat het een groot aantal strategische samenwerkingen is aangegaan op het geied van (live) content. Van Buzzfeed tot aan CNN en van festival Electronic Daisy Carnaval tot aan de Olympische Spelen, ze werken samen met Snapchat.

Een ander positief punt van Snow ten opzichte van Snapchat is dat de Aziatische app demografische data achterhaald aan de hand van een socail login (Facebook en LINE). Dat is weer interessant voor adverteerders. Op dit moment is dat een serieuze tekortkoming bij Snapchat. Aan de hand van GPS signaal wordt al steeds vaker de locatie van een gebruiker ingezet voor gerichte communicatie en reclame.

Kan Snow Snapchat van de troon stoten?

Op het eerste gezicht lijkt Snapchat zich in de Westerse wereld geen zorgen te hoeven maken. Daarvoor is het met haar 200 miljoen actieve gebruikers te veel geworteld, zeker nu het ook steeds vaker exclusieve content biedt. Er is daarnaast nog voldoende groeipotentieel. Waar in april 2013 nog 2% van alle Amerikanen van 35 jaar de app gebruikte is dat met name de afgelopen maanden gegroeid naar 14%. Ook jongere leeftijdsgroepen weten Snapchat steeds beter of anders gezegd nog vaker te vinden. Snapchat is mainstream geworden en adverteerders azen dan ook massaal op mogelijkheden hier op in te haken. Helaas heeft het daarin een achterstand op Snow dat vanaf het begin via een social login al demografische data beschikbaar heeft.

Snow laat daarnaast met een aantal nuances voor de Aziatische markten een groeitrend in haar eigen markten zien. De huidige ontwikkelingen tonen wel aan dat Snapchat, waarvan verwacht wordt dat het ooit haar beursdebuut zal gaan maken, de boot in Azië gaat missen. Tim Chae, verantwoordelijk voor een Amerikaans venture capital fonds  dat investeert in Koreaanse startups, tegenover de New York Times: “Veel (Westerse) start-ups denken dat wanneer zij een product bouwen in staat zijn dit wereldwijd uit te rollen, dat is gewoon niet langer mogelijk.”

Snow is inmiddels in Azië geworteld en met Naver Corporation heeft het een sterke partij achter zich. Naver Corporation is het bedrijf achter onder andere Line, ook al zo’n regelrechte hit in Azië. Lange tijd had Naver Corporation met LINE de ambitie om te groeien in het Westen en dan met name de Verenigde Staten. Sinds kort ligt de focus echter meer en meer op een grotere uitrol naar China. Met ruim 800 miljoen consumenten die toegang hebben tot internet is dat zo vreemd nog niet. Er lijkt in deze wereld ruimte te zijn voor zowel Snapchat en Snow, ieder met haar eigen focus.

Dit bericht is 90 keer gedeeld

2 Reacties

Saskiah

Leuke site maar ik kan het niet downloaden
Wat moet ik doen?

yana

ik heb wifi en ik heb de app gedownload maar toch krijg ik geen netwerk connectie en kan ik geen vrienden toevoegen wat moet ik doen?!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond