-

Klant verwacht innovatie

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.


In 1876 vroeg Alexander Graham Bell patent aan voor zijn ‘telephone’. Het verhaal gaat dat de aanvraag in eerste instantie geweigerd werd door de secretaris van de Amerikaanse octrooiraad, omdat hij het een onbruikbare uitvinding zou vinden. Het leek hem hoogst onwaarschijnlijk dat de hele VS vol gezet zou gaan worden met palen met telefoonlijnen eraan. Anno nu lijkt dat een enorme beoordelingsfout. Maar kunnen we hem dat kwalijk nemen? Stel dat we de secretaris destijds verteld hadden dat je ook geld kunt overmaken via die telefoon. We zouden zijn uitgelachen. In 2015 is digitaal bankieren heel normaal – net zoals nieuwe en innovatieve concepten in deze tijd heel gewoon zijn.

Inmiddels leven we in het digitale tijdperk, dat zwaar steunt op technologie en creatieve innovatie. Consumenten hebben zich omringd met een arsenaal aan devices en zijn verwend geraakt met supersnel draadloos internet. De ontvankelijkheid voor nieuwe concepten is vele malen groter dan in de tijd van Bell, net als de verwachtingen veel hoger gespannen zijn. De klant van nu wil telkens opnieuw verrast worden met slimme innovaties.

De financiële wereld is van oudsher een broedkamer van innovatieve ideeën. Internetbankieren is een innovatie van dezelfde orde als destijds de telefoon: het heeft de maatschappij op zijn kop gezet, zowel sociaal als zakelijk. Onlangs is becijferd dat nog maar 7% van het totaalbedrag dat aan financiële transacties plaatsvindt, in contant geld gaat. We vinden het gewoon, maar het is echt een revolutionaire ontwikkeling.

Ook bij ING volgen de innovaties elkaar in hoog tempo op. Medio jaren 80 was de bank al spraakmakend met Girotel, en 10 jaar geleden met de mogelijkheid voor klanten hun eigen betaalpas te ontwerpen. De bank ontwikkelde de Mobiel Bankieren App en een methode om contactloos te kunnen betalen.

En het houdt niet op, dat is wel duidelijk voor wie een kijkje neemt op ing.nl/lab. Met Inge introduceert ING een systeem waarmee de klant de Mobiel Bankieren App met zijn stem kan bedienen. Dan is er Fingerprint: om in te loggen is het niet meer nodig een password in te toetsen; de vingerafdruk van de klant is zijn persoonlijke toegangscode. Heel recent is de samenwerking met Android Wear, waardoor de klant op zijn Android smartwatch zijn banksaldo bij ING kan checken.

De Nederlander is gek op de nieuwe concepten en ideeën. En ING zal ook in de toekomst blijven verrassen. Dat houdt de vaart erin.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond