-

Krijgt Apple nu eindelijk een eigen zoekmachine?

In de afgelopen jaren betaalde Google miljarden aan Apple om Google als de standaard zoekmachine te mogen leveren voor de Safari webbrowser van Apple. Deze deal zorgt ervoor dat alle iPhone-, iPad- en Mac-gebruikers met Google zoeken wanneer ze Safari gebruiken, tenzij de gebruiker dat zelf in de instellingen aanpast.

Het succes van Google in de mobiele zoekmarkt is deels te danken aan deze deal. Nu zijn er serieuze aanwijzingen dat Apple zijn eigen zoekmachine bouwt en de strijd aangaat met Google. Hieronder de feiten en wat deze strijd betekent voor de SEO-wereld.

Apple zoekt zoekmachine engineers

De vacaturepagina van Apple staat vol met vacatures voor zoekmachine (search data) engineers. De vacatures omvatten AI, ML, NLP en meer, inclusief haakjes naar alle huidige producten van Apple. Apple investeert dus tijd en geld in het ontwikkelen van zoekmachine capabilities.

Google wordt omzeild in de nieuwe beta van iOS en iPadOS 14

Het lijkt erop dat Apple geen gebruik meer maakt van Google in de Spotlight Search functie binnen de beta van iOS en iPadOS 14. In de oudere versies van de software kregen gebruikers nog Google zoekresultaten te zien in Spotlight Search. In de nieuwe versie ziet de gebruiker direct webpagina’s in Safari, zonder dat Google hieraan te pas lijkt te komen.

Update voor Applebot support pagina 

In juli 2020 kreeg de About Applebot support pagina een grote update. De nieuwe toevoegingen aan de pagina lijken sterk op de details die Google geeft aan hun webmasters en SEOs. Op de pagina vind je nu onder andere uitleg over hoe Apple zoekresultaten rangschikt en welke robot.txt regels worden gehanteerd.

Zoekmachine deal tussen Apple en Google loopt mogelijk binnenkort af

In juli 2020 meldde Reuters dat Britse toezichthouders de deal, waardoor Google de standaard zoekmachine is op Apple apparaten, willen stopzetten. Vanwege de betalingen van Google aan Apple zou de toetredingsdrempel voor andere bedrijven in de zoekmachine-markt te hoog zijn. Soortgelijk sentiment wordt gedeeld door toezichthouders binnen de EU en in de US.

Wat betekent dit voor SEO?

Lukt het Apple om genoeg marktaandeel te winnen, dan zullen SEO specialisten zich moeten aanpassen aan het algoritme van Apple. Als één partij een gevaar voor Google kan worden, dan is het Apple. Het winnen van marktaandeel zal voor Apple namelijk niet lastig worden wanneer haar zoekmachine de standaard is op elke iPhone, iPad en Mac. Helemaal vanwege de naadloze integratie van Apple’s hardware en software, wat keuzes buiten het ecosysteem ontmoedigd. Het eventuele succes zal afhangen van de gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit van de zoekmachine. Vind de gebruiker snel genoeg de juiste informatie?

Bij de komst van Apple’s zoekmachine verwachten we niet gelijk grote veranderingen in de SEO-wereld. Uitgaande van de informatie op de Applebot support pagina lijkt Apple’s machine namelijk veel op die van Google. Ongetwijfeld zullen er wel verschillen zijn tussen de algoritmes van de zoekmachines, waar SEOs rekening mee moeten houden en waar nieuwe optimalisatie kansen zullen ontstaan. 

Het lijkt in ieder geval een ontwikkeling te zijn die serieus gevolgd moet worden.

Over de auteur: Walter Smet is organic growth marketing specialist bij OAK.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond