-

Bezoeker webwinkel wil andere productweergave

De manier waarop webwinkels klanten door hun productaanbod laten struinen, heeft veel invloed op de user experience. Paginering, een ‘laad meer-knop’ of oneindig scrollen: de keuze is niet zonder gevolgen.

Verreweg de meeste webwinkels tonen de producten in een lijst of rasterweergave. Onderaan de pagina treft de gebruiker steevast de linkjes waarmee de volgende pagina met items is aan te roepen. Deze paginering is zo populair omdat dit in zo’n beetje ieder e-commerceplatform als standaard is ingebakken (zie onderstaand voorbeeld).

Voorbeeld: paginering ontmoedigt gebruikers

Schermafbeelding-2016-03-02-om-11.00.26

Maar steeds vaker duiken twee andere methoden op: zo verschijnt de ‘laad meer-knop’ na een eerste selectie aan items, vaak enkele tientallen. Een druk op de knop levert nog eens zo’n gelijke hoeveelheid extra producten op, op dezelfde pagina. De techniek van oneindig scrollen doet wat de naam belooft. Alle producten worden in één oogopslag geladen, de gebruiker hoeft nauwelijks nog te navigeren.

Het Amerikaanse Baymard Institute heeft veel onderzoek gedaan naar vijftig belangrijke e-commercesites en de effecten van deze technieken op het gebruik. Niet de veelgebruikte paginering, maar de laad meer-knop kan het beste worden geïmplementeerd, zo valt te lezen in het onderzoeksverslag. Oneindig scrollen kan daarentegen gewoonweg schadelijk zijn voor de gebruiksvriendelijkheid, met name in de zoekresultaten en op een mobiel scherm. De resultaten variëren wel wat naar type pagina.

De verschillen

Tijdens een studie naar de ‘usability’ van e-commerce stuitte de onderzoekers op een veelgehoorde klacht, zo schrijft onderzoeker Christian Holst. De veelgebruikte paginering werkt traag, en ontmoedigt. Een winkel waar alleen de categorie t-shirts voor mannen al uit 73 pagina’s bestaat, grasduint niet lekker. Proefpersonen bekeken een minder groot deel van de producten dan wanneer zij in een winkel met een laad meer-knop of oneindig scrollen kwamen. Daar staat tegenover dat zij wel meer aandacht hadden voor de eerste resultatenpagina.

Dan het oneindig scrollen: als gebruiker kun je oneindig blijven kijken zonder er iets voor te hoeven doen. Vroeger zorgde zo’n enkel overzicht nog voor performanceproblemen – honderden producten laden kost immers wat kracht en tijd – maar dat is inmiddels deels verholpen. Met moderne ‘lazy-load’ technieken worden de producten buiten beeld pas ingeladen net voor de gebruiker die items in beeld scrollt. Klinkt ideaal. En inderdaad: proefpersonen bekeken beduidend meer producten in de shop. Maar de aandacht nam er ook door af. Gebruikers scannen meer en kijken minder naar het item zelf.

Een relatief klein aantal van de onderzochte webwinkels gebruikte de middenweg, een laad meer-knop’, maar die winkels werden wel goed beoordeeld. Die winkels kiezen voor een eenvoudige maar doeltreffende oplossing. De vraag ‘wil je meer resultaten zien?’ houdt de interface simpel en zorgt ook niet voor enorme belasting. Proefpersonen browsen gemiddeld genomen langs meer producten. Omdat de impliciet gestelde vraag aandacht en een klik vereist, verwerken ze de items bewuster. Het bijkomende voordeel is bovendien dat de geladen producten in één overzicht zijn te zien en dus te vergelijken. De productevaluatie wordt hier iets gemakkelijker door.

Als voorbeeld genoemd door onderzoekers, Urban Outfitters: een laad meer-knop

uerban

Wat te kiezen op desktop en mobiel?

Het is aan te raden homepages en categorieën uit te rusten met de combinatie van een laad meer-knop en ‘lazy-loading’, schrijft onderzoeker Holst. Toon tien tot dertig producten, laadt automatisch nog eens zo’n aantal met de automatische lazy-load techniek tot je er vijftig tot honderd hebt weergegeven. Toon op vanaf dat moment de laad meer-knop en haar bovenstaand proces. Hoeveel producten er telkens aan zijn toe te voegen is sterk afhankelijk van de branche. Goederen met meer technische details vereisen meer aandacht, de bulk zal dus van een bescheiden grootte moeten zijn. Visuele producten – kleding bijvoorbeeld – verwerkt de gebruiker sneller.

Het aanklikken van de paginering kan lastig zijn op een klein mobiel scherm. Daarom geldt ook hiervoor dat gebruikers beter reageerden op de twee andere technieken. In winkels waar het mogelijk was oneindig te scrollen werden zelfs twee keer zoveel producten bekeken als in shop met linkjes. De onderzoekers plaatsen hier een belangrijke kanttekening bij: doordat er in feite geen einde aan het scherm komt, stuit de gebruiker veel minder vaak op de ‘footer’. Hierin zijn vaak belangrijke links te vinden naar informatie over de verzending en betaling.

Valt het besluit om het e-commerceplatform gereed te maken voor een van de beschreven alternatieve laadtechnieken? Houd er dan rekening mee dat ook het gedrag van de ‘terug-knop’ in de browser zich hierop moet aanpassen. Zeker wanneer er meerdere malen producten zijn toegevoegd aan het overzicht is de pagina betrekkelijk lang. Niets zo vervelend voor de winkelbezoeker als die na het openen van een itempagina op de ‘terug-knop’ klikt in zijn browser en weer bovenaan de overzichtspagina eindigt. Zo’n 90 procent van de webwinkels gaat hier nog altijd mee te mist in, zegt Holst. En dat terwijl HTML5 met de ‘History API’ een relatief eenvoudige oplossing biedt. De browser is in principe in staat iemand zijn scrol-positie te onthouden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond