-

Let op: 8 veelgemaakte fouten in lokale SEO

Menigeen had de lokale buurtwinkel al opgegeven, maar Google biedt inmiddels volop nieuwe mogelijkheden. Het lokale karakter van een organisatie of vestiging wordt binnen SEO steeds belangrijker.

Een zeer groot deel van het publiek gebruikt de zoekmachine voor lokale zoekopdrachten. Vanuit applicaties, mobiele apparatuur en zelfs de desktop voeren we zoekopdrachten uit die lokaal georiënteerd zijn. De helft van zoekopdrachten die via een smartphone zijn uitgevoerd hebben nu al betrekking op een lokaal onderwerp of organisatie.

De optimalisatie voor dit type zoekopdracht, ook wel lokale SEO genoemd, is iets dat nu al de aandacht moet krijgen. De potentiële impact van het lokale zoeken is zo groot dat Google de Local Carousel een zeer prominente plaats heeft gegeven.

Google Local

Een goede technische basis en een positie tussen de eerste resultaten wordt belangrijker dan ooit. De volgende fouten kun je je echt niet langer veroorloven.

Eén vermelding voor alle locaties
Zoekmachines als Google en Bing bieden je verschillende mogelijkheden lokale organisaties aan te melden. Wanneer je een bedrijf runt met meerdere door het land verspreide vestigingen, dien je deze afzonderlijk aan te melden. Met Google+ Local claim je bijvoorbeeld deze locaties, waarna voor ieder afzonderlijk kan worden geoptimaliseerd. De hoeveelheid werk weegt gelukkig op tegen de resultaten.

Vergeten om reviews te verzamelen
Beoordelingen hebben niet alleen grote invloed op de gebruiker, ook Google laat ze meetellen in haar rankings. Als we kijken naar de eerder genoemde Local Carousel zien we dat beste posities worden vergeven aan organisaties met de meest actieve en positieve achterban. Vraag klanten om een beoordeling te plaatsen op de Google+ pagina of bij verzamelaars als Trustpilot.

Slechte SEO-analyse uitvoeren
Belangrijk startpunt binnen (lokale) SEO is het vaststellen van de meest belangrijke zoekwoorden. Kijk hierbij naar long tail zoekwoorden en de mate van competitie. Houd daarnaast goed in de gaten wat concurrenten hebben gedaan voor de verkregen positie. Op welke keywords ligt bij hen de focus en welke externe backlinks ondersteunen dit?

Geen lokale content schrijven
Iedereen weet inmiddels dat het blijven toevoegen en optimaliseren van content de sleutel tot SEO-succes is. Daarbij vergeten we het regelmatig aan te passen aan de lokale positie die wordt nagestreefd. Vermeld daarom altijd de specifieke locatie in hetgeen dat geschreven wordt, en pas meta-omschrijvingen en paginatitels aan. Niet geheel onbelangrijk is ook de lokale optimalisatie van afbeeldingen. Zorg voor een lokaal georiënteerde bestandsnaam en alt-tekst zodat ook afbeeldingen bijdragen aan de optimalisatie.

Hyper-lokale websites en lijsten links laten liggen
Voor iedere stad, en mogelijk zelfs deelgebieden daarvan, zijn er lokale websites en online listings te vinden. Hoewel ze voor de landelijke SEO niet veel bijdragen, moet het effect voor de lokale zoekresultaten niet worden onderschat.

Inconsistentie in bedrijfsgegevens
Zowel de bedrijfsnaam als het adres kunnen ongetwijfeld op verschillende manieren worden geschreven. Maak daarom op de eigen pagina’s gebruik van de beschikbare tags (labels) zoals op Schema.org aangeboden. Zo zorg je voor een consistente herkenning door crawlers. Let er bovendien op dat ook in de buitenwereld correct wordt gepresenteerd. Wanneer het ene artikel en die andere pagina melding maken van verschillende telefoonnummers wordt het SEO-effect geminimaliseerd.

Niet optimaliseren voor mobiel
In feite is er geen enkel excuus meer te bedenken om nog niet mobielvriendelijk te werken: de helft van alle zoekopdrachten wordt al gedaan vanaf een mobiel apparaat. Is de website niet geoptimaliseerd, bijvoorbeeld door middel van responsive design, dan neemt het verkeer af en verslechtert de positie. Onthoud dat de grotere websites nu al 20 procent van het verkeer genereren via mobiele kanalen. Niet optimaliseren is een vijfde van de potentiële klanten vergeten.

Video’s niet betrekken in SEO
Het zal je ongetwijfeld al eens zijn opgevallen dat Google video’s van YouTube prominent positioneert. Maak hiervan gebruik en stem titel en en omschrijving af op de lokale inspanningen. Bezoekers komen in aanraking met de bedrijfspresentatie, en het is bovendien een manier om in deze op alternatieve zoekmachine op te vallen.

Nu meer en meer mobiel gezocht wordt, vraagt de SEO-strategie om een goede volgende stap. Lokale SEO staat bij veel organisaties nog immer in de kinderschoenen en leidt daardoor al snel tot grote voorsprong.

Meer over lokale zoekmachine-optimalisatie en de huidige stand van zaken vind je in onderstaande infographic.

lokale seo infographic

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond