Maakt u gebruik van Google Shopping campagnes? Lees dan vooral verder! Per 16 mei worden de vereisten voor Google Shopping strenger wat voor veel afkeuringen kan zorgen in uw campagne. Controleer uw Merchant Center nu!

GTIN

GTIN nummers, of zoals beter bekend in Nederland EAN codes, zijn dertiencijferige productcodes die ook terug te vinden zijn in de streepjescodes. Sinds eind 2015 is het gebruik van GTINS voor 50 merken al verplicht geworden. Dit wordt per 16 mei uitgebreid naar alle producten waar EAN’s voor beschikbaar zijn.

U moet dus voor alle producten in uw Shopping feed de EAN codes toevoegen aan de feed. Als er geen EAN code in de feed staat voor dat product wordt het product afgekeurd en niet meer vertoond in de Shopping resultaten. Bijna alle producten moeten per 16 mei dus GTIN codes hebben. Dit geldt voor bijna alle nieuwe producten zoals boeken, kleding, schoenen, TV’s, laptops etcetera.

De enige uitzonderingen zijn producten die op maat gemaakt zijn, handgemaakte producten en/of vintage producten. De nieuwe regels gaan gelden voor Google Shopping advertenties in Australië, Brazilië, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Nederland, Spanje, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Hoe controleer ik of ik iets moet aanpassen?

Voor Google Shopping worden de feeds in het Google Merchant Center geupload en gecontroleerd op fouten. U kunt direct in uw feed of in het Merchant Center kijken of er al GTIN codes zijn toegevoegd. In de feed moet er dan per product een element <g:gtin> aanwezig zijn. In het Merchant Center kun je bij het productoverzicht per product checken of er GTIN codes geladen worden. Bij diagnostische gegevens worden ook foutmeldingen zichtbaar als er iets niet goed is met de GTIN codes.

Shopping-afkeuringen
Producten die nu al een GTIN vereiste hebben krijgen een rood uitroepteken en worden uitgesloten van de campagnes. De producten die nu nog actief zijn maar straks met de nieuwe regelgeving niet meer krijg een een geel waarschuwingsteken.

Voor bovenstaand voorbeeld geldt dat negen procent nu al afgekeurd wordt door het ontbreken van GTIN en dat dit per 16 mei 44 procent van de producten zal zijn.

Hoe pas ik de feed aan?

U zult de feed vaak in uw CMS aan moeten passen. Vaak kunt u per product een veld toevoegen of vullen met de juiste EAN code. Deze wordt vervolgens ook in de feed en het Merchant Center herkend.

Het is belangrijk dat u weet hoe u het beste met deze verandering om kunt gaan zonder daling in traffic of ROI binnen uw Google Shopping campagnes. Of welke data belangrijk is om juist nu in de gaten te houden en hoe u hier op in kunt spelen.