-

Let’s talk B2B! Thuiswerken en opvallende ‘corona’ inzichten

De B2B digital groep, met meer dan 25 experts op het gebied van digital bij grote Nederlandse B2B bedrijven, komt meerdere keren per jaar samen om over relevante B2B onderwerpen te sparren. In deze bijzondere tijden was er behoefte om ook online ervaringen te delen in tijden van corona. Hoe verloopt het thuiswerken bij de aangesloten organisaties? Wat zien we gebeuren op de digitale kanalen? En met welke boodschap kom je als bedrijf onder de aandacht zonder opportunistisch over te komen? Deze en andere vragen kwamen aan bod op de eerste “Let’s talk B2B! – goes digital”. 

Positieve acties

Het is een periode van aanpassen en meegaan met wat er op je af komt. Er zijn veel hartverwarmende acties van bedrijven die iets willen doen voor bijvoorbeeld het zorgpersoneel. ‘’Wij hebben auto’s beschikbaar gesteld voor het woon-werkverkeer voor zorgpersoneel’’ aldus Willem Verschuur van Louwman Groep. 

Ramon Kok, Managing Director Manutan vertelt: “We zijn erg op zoek geweest naar het vinden van de juiste aanpak. Mooie acties met een product push werkt niet meer. Het combineren van producten met content, die aansluit bij de uitdagingen en vragen van de klant, blijkt op dit moment een erg sterke combinatie. Verder valt op dat voorheen minder gangbare digitale kanalen veel beter performen dan voorheen. Een mooi voorbeeld daarvan voor Manutan zijn de inhoudelijke blogs die nu door veel meer klanten worden gelezen. 

Thuiswerken

Voor sommige partijen is remote work niets nieuws. Bij Evident wordt er altijd al dagelijks op afstand gewerkt met ons kantoor in Lissabon. Wat nu anders is, is dat iedereen nu vanuit huis werkt. We hebben daarom veel aandacht voor het sociale aspect rondom thuiswerken. Zo is de afspraak dat bij elke call de video aan staat. Dit is belangrijk om sociaal verbonden te blijven met elkaar. Ook is er een 24/7 video call open waar mensen op in kunnen prikken om een kopje koffie of thee te doen samen. Verder zijn verschillende initiatieven om fit te blijven met elkaar. Een collega uit Lissabon verzorgt 3x per week een online workout en er is een hardloop-app groep waarin collega’s elkaar uitdagen om tenminste 10 kilometer per week te rennen. 

Richard Rijsterborg van Fabory merkt dat het vanwege de omstandigheden nu lastig is om in een project-gestuurde organisatie zaken af te ronden. Vaak ben je afhankelijk van een hoop mensen en factoren. “Wij zorgen ervoor dat mensen ook opdrachten krijgen die ze binnen een week kunnen opleveren. Het is belangrijk dat mensen voortgang kunnen blijven maken.” 

Meer tips zijn te vinden in dit artikel van McKinsey met een blueprint over remote work, gebaseerd op de ervaringen in  Wuhan. 

Onverwachte inzichten en resultaten

Bij het bepalen van de advertising budgetten heeft Manutan, nog meer dan normaal, goed gekeken aan welke producten er op dit moment behoefte is. Het budget is volledig gespendeerd aan die categorieën. Een veel kleinere groep producten dan normaal. Het resultaat bleek boven verwachting goed. Er werd hierdoor nog steeds een goede ROAS behaald. 

Jeroen Poelman, Manager Digital & Content bij Manutan: “Dat was een enorme eyeopener; door nóg beter naar de klant te luisteren en zeer scherp te richten, was het resultaat veel hoger dan verwacht. Typisch een inzicht waar we na deze periode mee door willen gaan.”

Ook Maarten Stramrood ziet een behoorlijke stijging van de digitale verkopen bij Brenntag. “We zien een behoorlijke toename van bezoeken op onze site Brenntagconnect.com die met name vanuit online search komt. Dit zijn vaak onbekende klanten die nu kennis maken met ons bedrijf. ”

Sybrand Brouwer van INDI beaamt dat. “Wij zien veel onbekende bezoekers momenteel. Dat zijn nieuwe klanten die echt een shift maken naar het digitale kanaal. Dat is zeker een gevolg van de maatregelen rondom corona”

corona heeft veel impact op alles en iedereen, zoveel is wel duidelijk. Dat digital daarbij een enorm grote rol speelt ook. De hamvraag is of deze verschuiving naar online tijdelijk is of weten we deze ontwikkeling vast te houden? Dit is iets waar veel organisaties in B2B mee bezig zijn. In een volgend artikel meer hierover. 

Over de auteur: Mascha Tamarinof is marketing manager bij Evident.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond