-

LeWeb: nieuwe tools van LinkedIn

Op LeWeb een update van LinkedIn met nieuwe toepassingen van na de beursgang. Een overzicht van recente tools die in Nederland nog niet heel erg bekend zijn: LinkedIn Alumni, Solliciteren met je LinkedIn profiel en nieuwe manieren om te connecten waarmee het visitekaartje echt verleden tijd zou kunnen worden.

LinkedIn stats
Allereerst een paar stats van Laurence Bret-Stern, LinkedIn Marketing Manager Europe.

  • 135 miljoen leden
  • 63% jaarlijkse groei
  • 4-5 miljoen nieuwe leden per maand
  • 2 new nieuwe leden per seconde
  • 3 miljoen leden in Nederland
  • Nederland is nog steeds het meest actieve land ter wereld op Linkedin

Qua omzet haalt LinkedIn nu de helft uit recruitment services, 30 procent uit marketing solutions en 20 procent uit premium members. Voor de number crunchers onder ons: meer cijfers.

Maar wat heeft LinkedIn in 2011 neergezet aan nieuwe toepassingen voor ons?

De toekomst binnen houden met LinkedIn Alumni
LinkedIn heeft er strategische prioriteit van gemaakt om college en university graduates in LinkedIn te krijgen en daar te houden. Dat heeft geleid tot het graduate dashboard, waarmee je direct ziet wat je voormalige klas- of studiegenoten nu doen. Voor studenten enorm belangrijk omdat ze nog geen omvangrijk professioneel netwerk hebben, maar dat hiermee wel snel kunnen opbouwen. Voor ervaren professionals is het ook leuk natuurlijk.

Op dit moment zijn er geen plannen om deze toepassing ook voor bedrijven te gebruiken.

Apply with LinkedIn
Je kunt rechtstreeks met je LinkedIn profiel solliciteren en het sollicitatieproces zelf aanpassen door bijvoorbeeld extra vragen te stellen. Na een sollicitatie kun je zien wie je al kent bij het bedrijf. Dat is handig, maar het is eigenlijk  jammer dat je dat niet vooraf kunt zien in de sollicitatieflow. Deze service heeft een paar duizend gebruikers.

Zo werkt het:

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Snel connected met LinkedIn Cardmunch and INband
LinkedIn Cardmunch is een app voor iPhone die een foto maakt van je visitekaartje, waarmee je vervolgens direct kunt connecten op LinkedIn. Helaas alleen nog beschikbaar in de USA, maar op LeWeb al even uitgeprobeerd met een Amerikaanse medebezoeker:

Foto van een visitekaartje maken met de iPhone en 10 minuten later kan je nieuwe relatie op connect klikken en je direct aan zijn iPhone-contacts toevoegen. In die tien minuten wordt het visitekaartje ingelezen en zelfs handmatig gecheckt (!) om zeker te weten dat het dezelfde persoon is als de connectie die aangeboden wordt. Als veiligheidsstap ontvang je zelf de nieuwe connectie als een uitnodiging. Je moet dus nog steeds accepteren voordat je echt connected bent. Maar foto’s maken is eenvoudiger en sneller dan gegevens overtypen van visitekaartjes. En je hoeft geen stapels visitekaartjes meer te bewaren natuurlijk.

 

Lees en bekijk hier nog meer over hoe het werkt

 

Een andere nieuwe manier om een persoonlijke ontmoeting direct in een LinkedIn connectie om te zetten is de LinkedIn Band die werkt met QR code.

Op de site van partner Flashmefindme kun je volgen wie deze gadget gebruikt, wat nog beperkt is. Het heeft potentie, maar hangt nog wel in grote mate af van de acceptatie van de QR code, want de connectie die je maakt moet ook de QR code app hebben. Een QR code printen op visitekaartjes zou een oplossing kunnen zijn, maar vraagt ook om brede acceptatie van QR code.

 

LinkedIn voor uitgevers
LinkedIn heeft in navolging van Facebook ingezien dat uitgevers een enorme partner in traffic kunnen zijn en ondersteunt uitgevers nu meer direct met het LinkedIn for Publishers platform. Interessante stats laten zien dat Wired twintig keer meer bezoekers kreeg na het integreren van Sharing with Linkedin,  en de BBC tien keer meer bezoekers.

Met de plugin builder kun je als uitgever gemakkelijk je eigen plugin  bouwen op je nieuwssite. AOL gebruikt het het plaatsen van Linkedin profiellinks, voor mensen die genoemd worden in artikelen, met groot succes. CNN gebruikt de LinkedIn API om de bedrijven die genoemd worden in artikelen onderaan te laten zien en welke mensen jij kent bij die bedrijven via je netwerk in LinkedIn. De crux is natuurlijk hoe eenvoudig dit in het CMS van de uitgever te integreren is.

Ben ik met jou verbonden?

Dit thema kent vele variaties als je creatief naar de mogelijkheden gaat kijken die de Linkedin API biedt. Bijvoorbeeld dit congres:

Veel (relatief) nieuwe toepassingen dus, waarvan we zullen zien of ze succesvol gaan zijn.

)*Auteur Thijs Sprangers is partner bij KREM, dat is gespecialiseerd in social networking

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond