-

LINKIT: productiviteit blijven verbeteren in een veranderende IT-wereld 

Waar IT-bedrijf LINKIT zich vroeger vooral op detachering richtte, biedt het bedrijf tegenwoordig ook andere diensten en eigen IT-teams aan. Chief Operating Officer Cornelis Lemstra vertelt hoe LINKIT transformeerde van enkel IT-sourcer, tot een volledige partner die ook complete IT-vraagstukken op kan lossen. 

LINKIT werkt met veel verschillende klanten en in een altijd veranderende en uitdagende markt. Het bedrijf groeide in 22 jaar tijd uit tot een team van ruim 1.000 professionals. Het bedrijf werkt niet alleen met freelancers, maar heeft ook een groep eigen mensen in dienst. Cornelis Lemstra startte ooit als stagiair bij het IT-bedrijf en werd uiteindelijk verantwoordelijk voor het kwaliteitsmanagement. Inmiddels is hij lid van het MT en verantwoordelijk voor de operations. 

Drie pijlers

LINKIT richt zich op drie pijlers om haar klanten vooruit te helpen: solutions, sourcing en de LINKIT Academy. De professionals houden zich onder andere bezig met applicatieontwikkeling, mobile web development, data engineering en cloud migraties. Lemstra: “Waar we vroeger vooral sourcing deden, bieden we daarnaast ook steeds meer aanvullende diensten aan. Zo willen we een bredere markt bedienen en bedrijven nog beter ondersteunen. Eerder vulden we vooral vacatures in, maar tegenwoordig gaan we ook echt projecten aan en kijken we naar een totaaloplossing.”

Kennis is heel belangrijk voor LINKIT. Lemstra: “Dat is de afgelopen jaren steeds meer centraal komen te staan en zie je bijvoorbeeld terug in ons kennisplatform ITNEXT. We hebben zo’n 80.000 unieke bezoekers per dag en die aantallen blijven groeien.” Op ITNEXT kunnen software developers, engineers en alle andere IT-liefhebbers hun technologische kennis delen. “Je vindt er kennisartikelen die echt diep gaan, tot het delen van code aan toe.” 

Daarnaast organiseert LINKIT allerlei kennissessies, webinars, meet-ups en één keer per jaar een grote summit om zo haar kennis te delen. Lemstra: “En al onze IT’ers mogen 10% van hun tijd gebruiken om zich verder te ontwikkelen. Dat leidt tot onbegrensde mogelijkheden om iedere dag een beetje beter te worden.”

Procesverbeteringen

Eén van de taken van Lemstra is ervoor zorgen dat alle processen binnen LINKIT goed lopen. “Ik wil dat we iedere dag beter worden. Zo zoek ik continu verbeterpunten, bijvoorbeeld op het gebied van lean werken of datatoepassingen.” 

De markt waarin LINKIT opereert is altijd in beweging. Compliancy is daarom heel belangrijk. “De wetgeving rondom het inhuren van zzp’ers verandert constant. We moeten dus altijd scherp blijven dat we aan alle regels voldoen. Ook op het gebied van de privacywetgeving.” Een andere uitdaging voor LINKIT is het vinden en binden van de juiste mensen. Lemstra: “Er is schaarste op de IT-markt. Onze focus op kennisdeling is een belangrijke strategie in het aantrekken van de juiste professionals.”

LINKIT wil zichzelf continu opnieuw blijven uitvinden. “We blijven ons altijd afvragen: waar kan het slimmer? Hoe kunnen we dit nog beter doen? Op het gebied van effectiviteit en efficiency is altijd winst te behalen. Het zit echt in ons DNA om daar steeds mee bezig te zijn.”

Productiever werken 

Om telkens effectiever en efficiënter te kunnen werken gebruikt het bedrijf sinds vier jaar het Salesforce-platform. “We hebben de eerste stap naar de cloud gemaakt met de applicatie Bullhorn Connexys, een recruitmentsysteem ontwikkeld op het platform. Dat heeft ons al veel opgeleverd, maar we wilden nog meer winst behalen op het gebied van productiviteit. Zonder te veel applicaties, 100% in de cloud en op een manier waarop we ook andere systemen zouden kunnen integreren.”

LINKIT werkt al jaren samen met Talent Peaks en startte in 2019 met de app Byner, die Talent Peaks implementeert. LINKIT is daarbij co-creator en launching customer. In de app, ook gebouwd op het platform, kan het hele proces van contract tot factuur geregeld worden. Denk aan documenten genereren, maar ook aan sales en marketing. “Zo wordt het platform voor ons een end-to-end system, waarin alles samenkomt”, legt Lemstra uit. “Met Byner hebben we nu een complete 360 view op zowel onze klanten als de kandidaten.” 

Voor LINKIT betekent dat een enorme winst op het gebied van productiviteit, effectiviteit en efficiency. “De klant is het vertrekpunt. In het systeem komt nu alles samen: urenregistratie, betalingstermijnen, screening van kandidaten en nog meer. Vroeger moesten we als het ware terug naar de kast lopen om in een map te kijken, maar nu staat alle informatie op één plek.”

Ook sales en marketing is nu in hetzelfde systeem te vinden. “Dus ook lead generation van zowel klanten als professionals kunnen we doen vanuit het platform. Voorheen waren sales en marketing echt losstaande afdelingen. Met deze nieuwe Pardot tooling gaat de samenwerking tussen verschillende afdelingen een stuk gemakkelijker. De implementatie daarvan is daarnaast ook een belangrijke driver geweest om de processen voor die samenwerking eens tegen het licht te houden. En uiteindelijk kunnen wij zo onze klanten beter bedienen.”   

Focus op kennis en data

Lemstra ziet nog steeds overal mogelijkheden voor verbetering. “Ik durf te zeggen dat heel veel bedrijven lang hun systemen op dezelfde manier blijven gebruiken. Maar je moet blijven verbeteren. Dat willen wij ook. Over één jaar doen we waarschijnlijk dingen alweer helemaal anders dan nu en hebben we de applicaties naar onze eigen wensen aangepast. Er valt nog veel winst te behalen.” 

Data en kennis blijven volgens Lemstra ook in de toekomst heel belangrijk. Voor LINKIT, maar ook voor haar klanten. “Data is echt key. Daar zit heel veel toekomstmuziek in. Denk maar aan predictive analytics en artificial intelligence. Daar willen we ons nog veel meer op gaan richten.” 

Over de auteur: Eva Beenhakker-Hagen is senior account executive commercial business unit (CBU) bij Salesforce.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond