-

Logistiek als onderscheidende factor

Retailers die concurrerend willen zijn en blijven in e-commerce moeten ‘control towers’ gaan inzetten om regie te houden over hun logistieke stromen. In een control tower delen alle ketenpartners hun data zodat de logistiek centraal en slim wordt geregeld.

Bij internetverkoop is logistiek één van de kritische succesfactoren. Een zo hoog mogelijke beschikbaarheid van producten, op het juiste moment en op de juiste plek en dan ook nog eens tegen zo laag mogelijke kosten vereist een efficiënte en effectieve keten. En alsof dat nog niet lastig genoeg is, is de consument ook kritischer geworden. Hij wil niet de hele dag thuis op zijn pakketje wachten maar de bezorging kunnen plannen: voor of na een bepaald tijdstip, op kantoor of thuis, bij afwezigheid bij de buren of juist niet, noem maar op. De klant bepaalt, en leveringen vinden plaats op het moment en locatie zoals de klant het uitkomt.

Met een verdere groei van online verkopen in het verschiet ontstaan er meer logistieke knelpunten. Er is meer behoefte aan opslag- en vervoerscapaciteit. Tegelijkertijd neemt de vraag om duurzame belevering toe en leidt het groeiend aantal retourzendingen tot logistieke kopzorgen.

Inzicht in informatie

Met de toenemende complexiteit rondom online shoppen neemt de behoefte aan slimme controle over en optimaliseren van die logistieke stromen toe. Control towers bieden de oplossing. Een control tower is een regiecentrum dat op basis van data de aansturing en coördinatie van de logistieke keten op zich neemt. Binnen een control tower delen retailers en hun ketenpartners informatie over logistieke processen met elkaar.

In elke stap van de keten, van inkoop tot transport wordt informatie uitgewisseld. Inzicht in onder andere voorraadbeheer, transportplanning, warehousemanagement en personeelsplanning biedt retailers de mogelijkheid om het aantal ritten door bundeling van lading te verminderen. Door data-analyse zijn ze in staat toekomstige routes beter te plannen en mogelijke knelpunten tijdig te voorspellen. Tevens kan het gebruik van een control tower leiden tot een betere voorraadbeheersing door gebruik te maken van voorspelscenario’s. Deze integrale aansturing maakt ketens efficiënter. Dit maakt de weg vrij naar een betere benutting en duurzamer inzet van vervoerscapaciteit.

Het is wel belangrijk om concrete afspraken te maken over wie het voortouw neemt in de control tower. Retailers die zelf het initiatief nemen om een control tower in te richten krijgen toegang tot alle data (en dus mogelijke marktkennis) in de keten. De benodigde technologie en kennis vereist echter de nodige investeringen. Een andere optie is om samen met andere retailers de regie over transport over te dragen aan een logistieke dienstverlener of aan een onafhankelijke control tower zoals Caroz.

Lang niet iedereen staat echter te popelen om informatie te delen. Samenwerking in de keten is dan ook het sleutelwoord. Vanzelfsprekend moeten afspraken rondom privacy en het eigenaarschap van de data gemaakt worden. Er zijn hiervoor inmiddels initiatieven zoals iShare. iSHARE is een afsprakenstelsel voor identificatie, authenticatie en autorisatie om het delen van informatie binnen de logistieke sector te bevorderen.

Onderscheidend vermogen

Control towers helpen retailers hun logistiek slimmer en efficiënter in te richten. Centraal beschikbare data en real-time inzicht bieden logistieke optimalisatiekansen. Succesvolle online retailers moeten allereerst kunnen inspelen op de wens van de consument. De combinatie met een logistiek proces tegen minimale kosten geeft hen een voorsprong ten opzichte van de concurrent. Retailers zullen dan ook in toenemende mate moeten inzetten op control towers waarbij het voorwaardelijk is dat ketenpartners hun beschikbare data delen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond