-

De logistieke aspiraties van Alibaba

De Chinese e-commerce gigant Alibaba wil ook op logistiek gebied een  speler van formaat worden. Dat blijkt uit gegevens die het bedrijf heeft gedeponeerd ter voorbereiding van de Amerikaanse beursgang later dit jaar.

Alibaba heeft die gegevens moeten aanvullen, omdat in eerdere documentatie nog werd gesproken over een ‘snel verbeterde logisieke infrastuctuur’ in China. Beleggers hadden daar zo hun twijfels over, weet The Washington Post.

Nu blijkt waar het optimisme op gebaseerd is: het bedrijf stuurt 14 logistieke partners aan die gezamenlijk 5 miljard pakjes hebben bezorgd in 2013. Met die partners zijn ook speciale bezorgmethodes ontwikkeld, bijvoorbeeld voor ingevroren levensmiddelen, grote apparaten en meubels.

In mei 2013 heeft Alibaba bovendien een joint venture opgericht met vijf belangrijke vervoerders, maar ook met vastgoedontwikkelaars. Die joint venture heet China Smart Logistics en Alibaba heeft daarin een belang van 48 procent.

Voor de joint venture is een speciaal informatiesysteem opgezet dat real time gegevens verwerkt. Zo kan het bezorgtijden voorspellen, trackingfaciliteiten leveren via de website en mobiel. Verkopers op het Alibaba platform krijgen performance analyses te zien van hun logistieke partners, inclusief beoordelingen of klachten door klanten. Logistieke partners krijgen op hun beurt operationele informatie voor trouteplanning en ordervolume voorspellingen.

Daarmee lijkt Alibaba een zeer geavanceerder systeem te hebben ontwikkeld dan zijn Amerikaanse tegenhanger Amazon.

En daar blijft het niet bij. Alibaba verwacht dat de logistieke infrastructuur inderdaad snel zal verbeteren, zodanig dat het 100 miljoen pakjes per dag kan verschepen. Nu zijn dat er 13,7 miljoen. Bezorging binnen 24 uur in heel China staat hoog op de agenda. Gelet op de enorme omvang van het land geen kleinigheid.

Alibaba kan zich dit soort investeringen permitteren omdat het veel winstgevender is dan Amazon. En het zou zomaar kunnen dat de thuismarkt de generale repetitie wordt voor activiteiten in andere landen. Alibaba is al een Amerikaanse online winkelstraat gestart, Investeringen in bedrijven als TangoMe en ShopRunner wijzen ook op dergelijke ambities. Met die webshops is het denkbaar dat Alibaba ook zijn logistieke kennis gaat inzetten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond