-

Zo maak je van de feestdagen een succes

Vorig jaar heeft de goedheiligman maar liefst € 340,9 miljoen uitgegeven. Dat is een omzetverhoging van 28% ten opzichte van normale weken. Tijdens Shopping Today gaven Nishant Dogra van reclamebureau TWBA en Jacqueline van der Burg van Thuiswinkel.org tips om van de feestdagen een succes te maken. 

Werk data driven

Nishant trapte af met een bekende trend: gebruik je eigen data. Zijn advies: “Ga tijdens Black Friday niet blind met hoge kortingen strooien en dan afwachten. Je kunt beter in de aanloop naar de feestdagen je eigen klanten vooraf exclusieve aanbiedingen doen en dan meten wat het beste werkt. Zo kun je testen zonder dat je direct die belangrijke extra omzet misloopt.” Met die info optimaliseer je je campagne voor Black Friday en ga je goed voorbereid de concurrentie aan met alle shops die ook campagne voeren.

Is een product uitverkocht tijdens de actie? Dat is een kans! “Bij veel webshops betekent dit helaas nog steeds een dood einde. Dat is zonde! Bied klanten de mogelijkheid om hun e-mailadres achter te laten. Als het product dan weer op voorraad is, kun je de klant het product misschien nog wel met dezelfde actieprijs aanbieden”, tipte Nishant. Dit is natuurlijk een win-win; de (potentiële) klant is blij dat hij het product alsnog voor de actieprijs kan krijgen en jij hebt een nieuw contact in je database én de mogelijkheid tot nog wat extra verkoop na de actieperiode.

Blijf disruptief

Tijdens de feestdagen voert iedereen natuurlijk campagne. Hoe kun je dan als webshop opvallen? “Je kunt je aanbiedingen (en marge) nog scherper maken, maar je kunt het ook anders aanpakken. Denk na hoe je met je webshop tegen de stroom in kunt gaan”, vertelde Nishant, en hij toonde een voorbeeld van REI. Deze Amerikaanse retailer voor outdoor gear besloot de deuren juist te sluiten met Black Friday. Hun boodschap: ga niet winkelen, maar ga de natuur in! Personeel werd gewoon doorbetaald en gestimuleerd om de dag in de natuur door te brengen. Het effect? REI kwam werkelijk overal in het nieuws. De PR-waarde van deze stunt ging in de miljoenen. En de gemiste omzet? Die werd met gemak terugverdiend in de dagen erna. Het bezoek aan de (web)winkel was die periode stukken hoger. Bekijk deze video:

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Do good

Een andere manier om positief op te vallen tijdens het feestdagengedruis is om meer te zijn dan alleen commercieel. Kun je ook iets bijdragen aan de wereld met je actie? Een voorbeeld is Ivory Ella. Na Black Friday en Cyber Monday organiseerde de kledingwinkel Giving Tuesday, waarbij voor iedere verkochte beany (muts), een bedrag werd gedoneerd om arme kinderen van warme kleding te voorzien. Een prachtige actie die ook aansluit bij het Merk. Nishant adviseerde dan ook: “Denk na over je brand en wat hierbij past. Het doel moet aansluiten bij wat je klanten belangrijk vinden. Zo genereer je niet alleen extra verkopen, maar ook sympathie en versterk je je brand.” 

Begin eerder

“Natuurlijk vormen de feestdagen ieder jaar een piek, maar dit jaar is toch een tikkeltje anders”, vertelde Jacqueline. “Voor wie goed heeft opgelet, dit jaar zitten er slechts zes dagen tussen Black Friday en Sinterklaas. Vorig jaar waren dit nog twaalf dagen. Bovendien wordt vlak voor Black Friday het salaris gestort. Vorig jaar was het al lastig om alle pakketjes voor pakjesavond bezorgd te krijgen, maar met de helft van de tijd is dit een extra hoge piek die veel impact gaat hebben op de keten. En dit is niet alleen een issue voor vervoerders, maar ook voor webwinkels. Je wilt immers tevreden klanten.” Daarom adviseerde Jacqueline om je campagne naar voren te halen om zo de piek te spreiden. Haar tips:

  • Zet in op ‘nieuwkomer’ Singles’ Day. De vrijgezellendag heeft vorig jaar met 31 miljard wereldwijd alle verkooprecords verbroken. 
  • Gebruik de intocht van Sinterklaas om je klanten te herinneren hun inkopen op tijd te doen.
  • Maak van Black Friday > Black Week. Uit onderzoek van Kieskeurig blijkt dat in de aanloop naar Black Friday er significant meer oriënterend bezoek is bij webshops. Maak hier gebruik van en bied vanaf maandag bij diverse productcategorieën al (wisselende) deals aan.
  • Bied je Black Friday-pakketjes al in het weekend aan bij de vervoerder.
  • Wat zijn je prognoses voor de eindejaarspiek? Maak afspraken over de bezorging hiervan met je vervoerder.
Bewustwording consument

Thuiswinkel.org gaat in november de consument ook actief bewust maken van de feestdagendrukte. Die drukte geldt natuurlijk niet alleen in de winkelstraat maar ook online. En de drukte wordt ieder jaar hoger. Wil je als webshop meedoen of op de hoogte blijven? Ga naar www.thuiswinkel.org/feestdagen. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond