-

Maak je kernpropositie sociaal

Sociale media zijn net als het internet een belangrijke motor voor succes. Wil je als bedrijf er optimaal van profiteren, maak dan serieus gebruik van de sociale waardeketen.

Sociale media zijn niet meer een dingetje dat je erbij doet. Ze vragen om meer dan tactisch gebruik van de laatste technische mogelijkheden. Ze vereisen een serieuze strategie, die denkt en handelt vanuit de kernpropositie van je onderneming, net als iedere andere groeimarkt.

Maar hoe pak je dat aan? Een handig uitgangspunt is de 2.0-versie van het model dat ik eerder met Hyves ontwikkelde. Hierin staan allereerst de sociale mogelijkheden: van sociale media (links) tot socialbusiness (rechts). Aan de bovenkant staan activiteiten gericht op het merk, die aan de onderkant zijn er meer voor de klant. Daarnaast toont het model welke afdeling binnen uw bedrijf ervoor verantwoordelijk zou moeten zijn.
Tot slot kan de relevantie per kwadrant worden bepaald: een chronologisch cijfer voor de kwadranten waarop gefocust moet worden. Een vraagteken voor dingen die je alleen doet als je tijd over hebt. En een min voor de kwadranten die je moet overslaan.
In dit artikel ligt de focus op de onderste kwadranten, gericht op klantgericht werken. De bovenste spreken voor zich.

Daden
Bedrijven zenden vaak op sociale media, terwijl het bouwen van een sociale relatie, middels webcare, veel logischer is. Eerst moet je ‘geven’, om te kunnen ‘nemen’. En hoewel veel merken fanclubs proberen te creëren met sociale merkervaringen, is de sociale productervaring – kwadrant 2 – eigenlijk veel interessanter. De meeste mensen willen allereerst maar van weinig merken fan zijn. Ten tweede is het voor vrijwel ieder product relevant te weten wie er wat van vindt. Marketeers richten zich helaas nog amper op deze sociale context van een product. Een gemiste kans.
Social krijgt past serieuze potentie als je als merk ook je kernpropositie sociaal maakt. KLM doet een eerste stap met Social Seating. Nike+ helpt je een atleet te worden door je sociale omgeving te activeren. Twee voorbeelden waarbij woorden worden onderstreept met daden.
Een echt sociaal verkoopplatform gaat uiteindelijk nog verder; het vertaalt de sociale propositie naar een nieuw businessmodel. Neem Airbnb die de hotelindustrie op zijn kop zette door particulieren hun huis onderling te laten verhuren. En zo een nieuwe, sociale waardeketen creëerde.

Wie denkt dat ie er met tweeten en het scoren van Likes al is, heeft het mis. De echte sociale revolutie gaat een flinke stap verder.

Dit artikel is eerder verschenen in het oktobernummer van Emerce magazine #116

 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond